3119
Sök

Däcken beter sig märkligt.

2 Inlägg
16 juni
Trådstartare
hej har en bmw 520xdrive -som beter sig mycket märkligt vid gaspådrag.
känns nästan som fram däcken sitter löst, har självklart kollat det, då dom sitter som berget!
någon mer kunnig som kan tänka sig veta vad det kan vara för orsak.
eller känner igen symptomen!

bilen var inne förra veckan för byte av drivaxel, då påpekades det att det var glapp i länkarmarna med. hade även en fek kod på en Lambdasond.

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
16 juni
Alltså att det skakar vid gaspådrag?
Det brukar tyda på drivknutar eller kardanknutar och är vad som bör kontrolleras först om symptomen stämmer in.
Senast redigerat av Jesper328 (16 juni )

Up the RA

2 Inlägg
16 juni
Trådstartare
Uttryckte mig kanske lite fel, får känslan av att däcken blir ryckiga. speciellt vid fullt gaspådrag.
ska ringa verkstad igen på måndag blir tokig.
kände först som om att det var på grund utav drivaxeln v-fram behövdes byttas. den är ju bytt nu så förstår inte riktigt vad det kan bero på finns inge felkoder i växelådan.
de sa att det var glapp i länkarmarna fram. men det borde ju inte ge några såna symptom ?

3 194 Inlägg
16 juni
bmwdriver- skrev:
de sa att det var glapp i länkarmarna fram. men det borde ju inte ge några såna symptom ?

Varför inte det?
Du får ju fel hjulinställning då vid både acceleration och broms.

Har du ej orginal alufälgar med plastring i centrum kan en sådan ha skadats eller ramlat ur och missat av verkstaden.  DET, ger symptom du beskriver.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
17 juni
bmwdriver- skrev:
hej har en bmw 520xdrive -som beter sig mycket märkligt vid gaspådrag.
känns nästan som fram däcken sitter löst, har självklart kollat det, då dom sitter som berget!
någon mer kunnig som kan tänka sig veta vad det kan vara för orsak.
eller känner igen symptomen!

bilen var inne förra veckan för byte av drivaxel, då påpekades det att det var glapp i länkarmarna med. hade även en fek kod på en Lambdasond.

Du har ju troligen skrivit svaret själv där redan. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

925 Inlägg
17 juni
Brukar vara gummibussningar i bakvagnen som är lite slappa när den beter sig så där. Kolla över dem.
Kolla så klart alla leder innan däcken blir utslitna i förtid

2 397 Inlägg
17 juni
Är det bussningar som är slut bak brukar det mer kännas som att baken vinglar fram och tillbaka enl. min erfarenhet iaf.
Fram däremot, kan absolut ge känslan TS beskriver. Det är enorm påfrestning på framvagnen vid vanlig körning.
Faktiskt väldigt imponerande, tekniskt sett, att framvagnar håller så pass länge som dom (i regel) gör. Extra så på framkraffsare(nu vet jag dock inte om TS bil är FWD eller RWD-biased).

Sök