Vad är det för bil och hur kommer du att använda den
Jag både köpt (begagnade) skyddsplåtar och gjort själv, eller låtit en lokal smed tillverka skyddsplåtar.
Det optimala är att låta tillverka skydd av Hardox, som är lätt(i förhållande till sin styrka) men tämligen dyrt.
Finns sällan spillbitar att köpa av Hardox.
Hardox är också svårt att hantera hemma i garaget, borra i t ex, böja ännu svårare.
Axelskydd brukar jag tillverka av 3 mm stålplåt med 4/5 mm på utsatta ställen.
Tröskelskydd och tankskydd av 4 mm härdad aluminiumplåt eller fartygsaluminiumplåt.
Underrede och fördelningslåda brukar få en plåt av 4 mm härdad aluminiumplåt eller fartygsaluminiumplåt.
På en bil hade jag en enda lång plåt som gick från framför oljetråget ända till sista knutkorset och skyddade detta.
Jag brukar tillverka mallar som smeden har att klippa till plåtarna och eventuellt stuka kanterna till.
Har man tur så finns spillplåtar som utgångsmaterial.
Att köpa hela stora aluminiumplåtar är dyrt, och dessutom fruktansvärt otympligt att hantera i garaget - gör man bara en gång.
Axelskydden brukar jag försöka göra i ett stycke, förutom "slitbiten".
Att hemma i garaget kröka 4 mm stålplåt är praktiskt taget omöjligt.
Jag borrar då en serie hål, 4 -4 mm, i viklinjen och fyller sedan hålen med MIG:en efter att jag böjt plåtarna till rätt passform.
Att på svetsbordet arrangera 5 olika plåtar och därefter svetsa, utan att allt faller som ett korthus, kräver en man med tålamod.
Tillgången till en smed som tar kontanter eller en bullpåse är ovärderlig.