Passat 2.0 TDi 2013 - Knäpper och låter vid dragläge

f0rslund
20 juni · 2 Inlägg

Hallå!

Har en Passat 2.0 TDi 2013 som har börjat låta konstigt vid dragläge, ljudet hörs inte när man väl är ute och kör. Jag har bifogat en länk med film på ljudet när jag backar ur garaget hemma. Det låter som att ljudet kommer från vänster sida på motorn nära multirem/generator/kompressor/vattenpump, så känns inte som att det är kopplingen som är slut då som jag förstått sitter på höger sida av motorn?

Jag har känt på multiremmen och den känns spänd och ser fin ut vad jag kan se.

Bilen har gått ungefär 28k mil, kuggrem, multirem bytt vid 20k. Servad enligt normala intervaller, senast cirka 5 månader sedan men inte många mil efter senaste servicen.

Senaste reparationerna är byte av MAP sensor, bromsbelägg/klossar runt om, hjullagersats höger bak. Även AC kompressor för cirka 4 månader sedan.

Läst av bilen med OBDEleven, inga felkoder.

Det enda som utmärker sig utöver detta är att bilen går ner lite i temp när man t.ex. svänger av motorvägen. Innan byte av MAP sensorn hade den svårt att komma upp fullt i 90 grader, men efter bytet är den stadig på 90 grader på motorväg förutom när man sänker fart/svänger av och går ner på lägre varv.


Länk till filmen med ljudet


Tack på förhand!

simlar
20 juni · 5 561 Inlägg

Låter som att spårkilremmen/multiremmen börjar fladdra.

Detta ljud uppstår oftast pga defekt frihjul i generatorns remskiva.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
f0rslund
20 juni · 2 Inlägg

simlar skrev:
Låter som att spårkilremmen/multiremmen börjar fladdra.

Detta ljud uppstår oftast pga defekt frihjul i generatorns remskiva.

Låter inte helt galet, för det är runt remmen ljudet kommer. Tycker också att det ser ut som att remmen fladdrar en del vid tomgång.

Jesper328 Diagnostekniker
20 juni · 2 440 Inlägg

Gjorde en likadan förra veckan.
Remmen och sträckaren fladdrade hejvilt och i DETTA fall så var det remsträckaren.
Dubbelkolla dock generatorn och de andra aggregaten, man hinkar ju av remmen rätt så snabbt på de där maskinerna.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang