26 juli 2022
Trådstartare
Hej!
Har en Volvo V50 1.8 (2006) där info-panelen visar texten "Elfel. Service omgående". Samtidigt har batterilampan lyst. Det händer när bilen gått en stund och sen går på tomgång. Den varvar runt 1000 på tomgången men sen går varven ner mer och mer. Aldrig helt, men det låter precis som att motorn ska slockna och precis då hämtar den upp sig lite igen. Felet försvinner när bilen stått ett tag.
Den klarar en färd till affären ca 700 meter bort och tillbaka utan att börja lysa, men när vi kört ett par kilometer och sedan står still på tomgången på t.ex. parkeringen utanför så har lampan börjat lysa och den varnar för elfelet igen. Så det är som att det händer något när bilen blivit lite varm. Startar man om bilen och börjar köra innan lamporna börjar lysa så uppstår inte felet förrän man står still på tomgång igen.
Vid felsökning kommer det här upp under ECM:
1246
Tillstånd: inget
Generator (GEN). Felaktig signal
Samma felkod både när den larmar för elfel och när den inte larmar för det.
Batteriets spänning ligger mellan 12.36V-12.53V när motorn är av och vid start mellan 8.44V-14.52V. När man varvar bilen ligger det på 13.88V-14.61V.
Kan tillägga att:
* Bilen har vid något enstaka tillfälle (två tror jag) inte gett någon gas när man har i ettans växel och ska köra iväg, utan det är som att man lagt ur växeln och bara varvat. När man då släppt gasen och bara tryckt ner koppling + broms och sedan testar igen utan att lägga i växeln en gång till så kör den iväg.
* När det var värmeböljan för några dagar sen körde vi runt 20 mil och vi tyckte att bilen började rycka lite. Det gick också till sig efter en liten stund.
Vet inte om det har något samband med felkoden vi får upp.
Har kollat under huven och tycker inte mig se något brott på någon slang el. liknande, men som lekman kan jag såklart ha fel.
Tycker allt ser bra ut på batteriet också, och även om jag inte vet när det byttes så ser själva batteriet relativt nytt ut också.
Nån som har nån aning om vad som händer med bilen och hur pank jag kommer bli när det här är klart?
Generatorn eller batteriet? Är det någon idé att ens prova byta batteri eller ska jag bara ta ett djupt andetag och ringa verkstaden och hoppas att de säger att generatorn i bilen har utbytbart kol och vi kan testa det först?
Tack!