Extraktorgrenrör på bmw e46 (m52tub28)

T0rtuga
måndag 02:14 · 2 Inlägg

Tja! Har nyligen införskaffat mig en e46 328 som jag så småningom vill sätta extraktor grenrör på. Tanken är att få ut några fler hästar, samt få ett lite aggressivare ljud på bilen. Har för tillfället tagit bort den bakre ljuddämparen men är inte riktigt nöjd med ljudet än.

Har då några frågor angående att byta till extraktor grenrör innan jag ska göra det själv.
Hur trångt är det att komma åt att byta? Har snabb kollat på lite youtube videor där dom skruvar loss motorn från motorfästet och lyfter den lite grann. Är det ett måste att lyfta motorn för att lyckas komma åt?

På denna nyare TU versionen an m52an så sitter även katalysatorerna på grenrören. Kan tänka mig att avgasvärdena kan bli problematiskt under besiktningen ifall man byter till extraktor grenrör. Kan man lösa detta med att sätta sport kattar under bilen efter downpipen?
Blir besiktningsmannen tjurig ifall det inte är orginalt skick eller klarar man sig så länge avgasvärdena är bra?

Undrar även ifall någon har något tips på grenrör som passar bra? Har hört många som haft problem med att få O2 sensorerna att passa.

Tacksam för alla tips och råd!

Senast redigerat av T0rtuga (måndag 02:15)

jaka54
måndag 21:23 · 5 911 Inlägg

Du får väl inte ändra något på motorn på en sån modern bil!?

T0rtuga
Igår 00:27 · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Du får väl inte ändra något på motorn på en sån modern bil!?

Bilen är från 2000. Vet för mig att ifall man exempelvis ska bygga turbo eller byta motor så måste man registrera om bilen. Däremot att ändra lite smått som exempelvis grenrör, insug, m.m. ska vara ganska lugnt... TROR jag? Rätta mig ifall jag har fel!

Lyckades även hitta detta på nätet:
"- Det vanligaste misstaget folk gör är att underskatta vad som behövs för att fordonet ska räknas som ombyggt. Det räcker inte att byta hjul, fjädring och trimma motorn, säger Peter Ekman på Bilprovningen.
- Man måste ändra betydligt fler saker, exempelvis byta motor, växellåda, bakaxeln och hela bromssystemet. Är det mindre än så är fordonet bara ändrat i våra ögon."

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang