Xebers76 skrev:
VOT, menar du möjligen WOT? Wide open throttle?
Förgasarbilar ska inte dra mycket mer än en insprutare, viss skillnad blir det men ska inte va så långt ifrån om allt stämmer.
Att den tvekar vid gaspådrag är högst troligen din accelerationspump som är feljusterad eller glappar. När spjället öppnar och insugsvakuumet ligger redo och nu plötsligt kan dra in massa luft måste detta kompenseras med extra bränsle.
AFR på tomgång är väl i regel 14,67 eller 14,7 som det oftast avrundas till. Det ger en komplett förbränning och "bäst" avgaser. MEN på gamla förgasarbilar brukar detta inte ge bästa tomgången. Brukar sikta på 13-13,5 och tycker det gett bra resultat. Ungefär där du ligger nu med.
Landsväg har jag ofta försökt komma nära 14,7 men inte riktigt där. Man kan gå på en mer mager blandning i förhoppningen om att spara bränsle men gamla gjutjärns V8or svarar inte på det tyvärr så man tappar bara effekt. Men 10,9-11,1 som du har är helt galet, den kommer hinka soppa.
Vassare kam vet jag kan göra tomgången lite extra känslig, vill ofta ha lite mer bränsle för att gå bra.
Värden under belastning låter jag vara osagt.
Jag är enbart amatör, det du läst här är baserat på kunskap delvis från Youtube (främst Junkyard Digs) och även egen erfarenhet av gamla bilar (60tal till 80tal) som antingen haft förgasare eller som jag själv byggt om till insprut. Jag är ingen professionell mappare eller expert på förgasare så jag uppskattar om fler än jag själv delar med sig av sin kunskap och erfarenhet också.
Edit: Bestyckade om en Edelbrock som sitter på en Cheva 327 för några år sedan. Är inte det lättaste att leka runt med nålar och munstycken. Man kan även byta fjädrarna som håller emot nålarna så man får dem att följa insugsvakuum (motorns belastning) och därmed hålla rätt bränsleblandning vid alla möjliga tillfällen. Kräver en del testande om man inte är van.