3024
Sök

Nos oktan booster? Provat ?

23 Inlägg
3 februari 2009
#21
har hört att oktanboosters kan fungera bättre på turboladdade bilar, men inte vet jag...


Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
3 februari 2009
#22
Möjligen att det kan ge någon hk extra, jag har provat i S2an och det skiljer inget i tid på 402m med att köra med eller utan NOS oktanbooster.
Då är det bättre att hitta någon färgbutik som säljer Toulen (säljs inte över disk längre) för i blandning, det märkte jag skillnad på då bilen gick renare under hård belastning.

- "Fixade det som var trasigt men..." -

The south shall rise again
39 Inlägg
3 februari 2009
#23
Pratade med farsan om detta en gång, och han påstår att det är syre tillsatsen i soppan som ökar effekten mest, han har det i sin dragracingbil
Senast redigerat av johnny_Rebel (3 februari 2009)

tuningservice.se
91 Inlägg
4 februari 2009
#24
Finns väll inga styrboxar som är adaptiva för att nå toppefekt?

Styrdonet i bilen är adaptivt men bara i closed loop, dvs mellan ca 1000-3000 rpm på en lägre belastning för att bilen ska hålla lambda 1,
Över dom värdena så kör man i open loop på fasta parametrar som styr bränsle tändning osv.

MVH


1 661 Inlägg
4 februari 2009
#25
johnny_Rebel skrev:
Pratade med farsan om detta en gång, och han påstår att det är syre tillsatsen i soppan som ökar effekten mest, han har det i sin dragracingbil
Det är väldigt mkt som inverkar på effekt i olika bränsle.
Mkt skiljer om man pratar äverladdat eller sug. Bensin, etanol eller metanol.
Grunderna är iallfall. Engerginnehåll, Oktan, Stökiometri och syreinnehåll.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 februari 2009
#26
Destå högre oktanhalt, destå mer "svårantändlig" blir soppan. Dvs bensinen antänds exaktare vilket ger en effektökning om motorns styrenhet kan hantera detta.

Gjordes ett test i motorjournalen (tror jag det var) för ett tag sen med 3 bilar. Allt från nån enkel golf till en Impreza WRX STI, den enda bilen som kunde hantera den bättre bensinen var Subarun och det blev en effektökning med runt 10hk.

Så kör man en "enklare" bil så är det inte lönt att tanka varken 98 eller v-power

Rock'n Roll

654 Inlägg
4 februari 2009
#27
En ECU som kan reglera tändning och lambda värde,Adaptiv heter det om jag minns rätt.
Är väl egentligen en av få saker som kan hantera och utnyttja ett högre oktantal rätt.
Sen att blandningen antänds enklare och har förmånligare förbränning är en annan fördel som många ggr inte märks i effekt,utan på motorns gång.

En brännbar substans/ämne som har Mycket syremolekyler bundet/packat i sig i kombination med en regler bar box är en bra sak.Då man utan syre inte får någon eld kort och gott.

Tex högoktanig bensin med flera syremolekyler inbakat i sig.
Dock skall ju även förbränningen hållas under "kontroll" och förbränningshastigheten får inte vara okontrollerat hög.
Nej jag är inte fysiker,så du som är det och vill förklara bättre. be my guest=).

4 506 Inlägg
4 februari 2009
#28
Ingen aning om ngn har postat detta men dom har gjort ett
stort test, i motorbänk o allt. Och ingen octanbooster funkar.

Kan du andas kan du dö.

39 Inlägg
14 juli
#29
Nu var detta länge men NOS innehåller mmt och och oktan boosters  innehåller mmt och det brukar ge bra resultat
Riktigt bra när bilen mappas för att få ut  maximalt
Biltillverkare kan ha en försiktig mappning . Fanns de som mappade bilarna så att de skulle ge fler hästkrafter när du tankade med E85 sen fanns det dom som inte alls gjorde så att du fick fler hästkrafter med E85  . En E85 tuning kunde göra så att bilen gav 30 hästkrafter mer än på vanlig bensin

39 Inlägg
14 juli
#30
Boije skrev:
Möjligen att det kan ge någon hk extra, jag har provat i S2an och det skiljer inget i tid på 402m med att köra med eller utan NOS oktanbooster.
Då är det bättre att hitta någon färgbutik som säljer Toulen (säljs inte över disk längre) för i blandning, det märkte jag skillnad på då bilen gick renare under hård belastning.
Du är medveten om att det kan ta tid för bilens programvara att ställa om sig
Sen är det nog kanske 98 oktan  du ska mixa  den med

39 Inlägg
14 juli
#31
Boije skrev:
Möjligen att det kan ge någon hk extra, jag har provat i S2an och det skiljer inget i tid på 402m med att köra med eller utan NOS oktanbooster.
Då är det bättre att hitta någon färgbutik som säljer Toulen (säljs inte över disk längre) för i blandning, det märkte jag skillnad på då bilen gick renare under hård belastning.
Nej det kan nog kanske vara ännu bättre att du tillsätter någonting som höjer syremängden som etanol eller rally bränsle är det något annat som höjer syremängden . Det kanske också måste besöka någon som kan finjustera motorns inställningar . Som timingen  Men då är vi kanske på en Nördig nivå

39 Inlägg
14 juli
#32
Boije skrev:
Möjligen att det kan ge någon hk extra, jag har provat i S2an och det skiljer inget i tid på 402m med att köra med eller utan NOS oktanbooster.
Då är det bättre att hitta någon färgbutik som säljer Toulen (säljs inte över disk längre) för i blandning, det märkte jag skillnad på då bilen gick renare under hård belastning.
På Dyno kan det ge flera hästkrafter i skillnad kolla på Youtube till exempel recension av Bostane

39 Inlägg
14 juli
#33
Jimm skrev:
johnny_Rebel skrev:
Pratade med farsan om detta en gång, och han påstår att det är syre tillsatsen i soppan som ökar effekten mest, han har det i sin dragracingbil
Det är väldigt mkt som inverkar på effekt i olika bränsle.
Mkt skiljer om man pratar äverladdat eller sug. Bensin, etanol eller metanol.
Grunderna är iallfall. Engerginnehåll, Oktan, Stökiometri och syreinnehåll.
Rally bränslen som du kan köpa kan ha betydligt högre oktan i MON än det du kan köpa på den vanliga bensinmacken 
MOM  är oktan när belastningen är höger  är väl från 600-900 RPM . Medans oktanhalten som står på bensinmacken väl
RON och den mäts under lätt på fredning är väl upp till 600 RPM det vill säga typ stadskörning idag  . Dessa standard oktan mätningar togs fram för länge sedan kanske var det på 40-talet  ?
Finns bensinmackar som kan ange oktan i MON på produktbladet

39 Inlägg
14 juli
#34
johnny_Rebel skrev:
Pratade med farsan om detta en gång, och han påstår att det är syre tillsatsen i soppan som ökar effekten mest, han har det i sin dragracingbil
Och sådana kan ha Nitro i bränslet
Ska tydligen brinna mycket fort

39 Inlägg
14 juli
#35
Jimm skrev:
johnny_Rebel skrev:
Pratade med farsan om detta en gång, och han påstår att det är syre tillsatsen i soppan som ökar effekten mest, han har det i sin dragracingbil
Det är väldigt mkt som inverkar på effekt i olika bränsle.
Mkt skiljer om man pratar äverladdat eller sug. Bensin, etanol eller metanol.
Grunderna är iallfall. Engerginnehåll, Oktan, Stökiometri och syreinnehåll.
Nitro bränsle innehåller mindre energi än både bensin och etanol  men det blir tydligen mycket kraft i motorn

39 Inlägg
14 juli
#36
_Wallis_ skrev:
Ingen aning om ngn har postat detta men dom har gjort ett
stort test, i motorbänk o allt. Och ingen octanbooster funkar.
Då finns det videoklipp på Youtube där det definitivt visar att oktan boosters som innehåller mnt definitivt får en förbättring på DYNO TEST

Forummoderator
17 815 Inlägg
14 juli
#37
Spider101! Grattis! Du väckte liv i en 17 år gammal tråd! Troligen har TS slutat fjanta runt med undermedel och kör nu V70 med fru & barn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

724 Inlägg
14 juli
#38
Hybrid_ skrev:
Spider101! Grattis! Du väckte liv i en 17 år gammal tråd! Troligen har TS slutat fjanta runt med undermedel och kör nu V70 med fru & barn.
Någon som provat en magnetisk bränsle besparare som klickas över bensinslangen???
https://www.fruugo.se/bil-magnetisk-bra … gI2iPD_BwE


Sök