larsimarsi skrev:
Tja!
Jag har funderat på att sätta in ett öppet sportluftsfilter i min Volvo s60 2.5t 08. Är detta en bra idé?
Jag kan inte så mycket om bilar, men jag har kollat runt lite och har förstått några saker kring öppet filter.
1. Det kommer in mer luft i motorn.
2. Luften som kommer in är kall.
3. Motorn, och turboaggregatet, låter bättre.
Detta kanske är helt fel, så rätta mig gärna. Jag skulle gärna höra era synpunkter och erfarenheter kring detta:)
Nu är ju detta ett diskussionsforum och alla har rätt till sina egna åsikter. Av den anledningen kan det vara många åsikter som spretar åt olika håll.
Men min personliga uppfattning är att så kallat öppet luftfilter (har haft ett par själv) rent generellt ofta är mycket "show but no go".
1. Med den ökade luften kommer också desto fler dåliga partiklar.
2. Har man ordentligt avskärmat så ja, kanske. Men ofta monteras bara ett öppet filter och då suger den bara varmluft, vilket motverkar syftet.
3. Vad som är "bättre" kan ofta vara subjektivt. En del tycker det låter bättre, andra inte. Personligen har jag sällan hört någon större skillnad.
Summa summarum; har du en trimmad bil med duktigt med effekt så visst, klart det kan ge någonting. Kanske till och med lite fräckare läte.
Men på en dussinbil så lär det ge varken till eller från. Som högst ett annorlunda läte. Kanske inte nödvändigtvis högre, men annorlunda.
Nackdelarna är dock ett par stycken. Det går inte genom besiktningen är en. Värt att tänka på.
Lycka till!