3158
Sök

Öppet sportluftfilter. Bra idé?

19 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#1
Tja!

Jag har funderat på att sätta in ett öppet sportluftsfilter i min Volvo s60 2.5t 08. Är detta en bra idé?

Jag kan inte så mycket om bilar, men jag har kollat runt lite och har förstått några saker kring öppet filter.

1. Det kommer in mer luft i motorn.
2. Luften som kommer in är kall.
3. Motorn, och turboaggregatet, låter bättre.

Detta kanske är helt fel, så rätta mig gärna. Jag skulle gärna höra era synpunkter och erfarenheter kring detta:)
Senast redigerat av larsimarsi (16 juli )

Forummoderator
26 339 Inlägg
16 juli
#2
larsimarsi skrev:
Tja!

Jag har funderat på att sätta in ett öppet sportluftsfilter i min Volvo s60 2.5t 08. Är detta en bra idé?

Jag kan inte så mycket om bilar, men jag har kollat runt lite och har förstått några saker kring öppet filter.

1. Det kommer in mer luft i motorn.
2. Luften som kommer in är kall.
3. Motorn, och turboaggregatet, låter bättre.

Detta kanske är helt fel, så rätta mig gärna. Jag skulle gärna höra era synpunkter och erfarenheter kring detta:)

Nu är ju detta ett diskussionsforum och alla har rätt till sina egna åsikter. Av den anledningen kan det vara många åsikter som spretar åt olika håll.
Men min personliga uppfattning är att så kallat öppet luftfilter (har haft ett par själv) rent generellt ofta är mycket "show but no go".

1. Med den ökade luften kommer också desto fler dåliga partiklar.
2. Har man ordentligt avskärmat så ja, kanske. Men ofta monteras bara ett öppet filter och då suger den bara varmluft, vilket motverkar syftet.
3. Vad som är "bättre" kan ofta vara subjektivt. En del tycker det låter bättre, andra inte. Personligen har jag sällan hört någon större skillnad.

Summa summarum; har du en trimmad bil med duktigt med effekt så visst, klart det kan ge någonting. Kanske till och med lite fräckare läte.
Men på en dussinbil så lär det ge varken till eller från. Som högst ett annorlunda läte. Kanske inte nödvändigtvis högre, men annorlunda.

Nackdelarna är dock ett par stycken. Det går inte genom besiktningen är en. Värt att tänka på.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 194 Inlägg
17 juli
#3
Nu finns det bättre och sämre av dom,.
Men:
Ökad effekt ger det INTE.
Orginal luftburk och filter är minsann ingen strypning på något sätt föränn det är tätt av smuts.

Sämre luftfiltrering.
Damm skadar motorn i långa loppet, och, dom kallas lite skämtsamt "LMM-dödare".
Men det är främst dom inoljade. I synnerhet frikostigt inoljade.

Ev Ökat/ändrat insugsljud.
Ytterligare skäl till "Nej" för mig, men vissa vill ha det där "bööööö"-andet vid gaspådrag, vilket enl MIG låter löjligt.
Men, det är inte min bil. Bara ett tyckande.

Sportluftfilter finns för att sätta i orginal luftburk också.

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 juli
#4
Som ovan skrivit: Ingen mer effekt. Fast bra sätt att tända motorlampan på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 115 Inlägg
Forummoderator
17 996 Inlägg
17 juli
#6
Mossan1 skrev:
Nu finns det bättre och sämre av dom,.
Men:
Ökad effekt ger det INTE.
Orginal luftburk och filter är minsann ingen strypning på något sätt föränn det är tätt av smuts.

Sämre luftfiltrering.
Damm skadar motorn i långa loppet, och, dom kallas lite skämtsamt "LMM-dödare".
Men det är främst dom inoljade. I synnerhet frikostigt inoljade.

Ev Ökat/ändrat insugsljud.
Ytterligare skäl till "Nej" för mig, men vissa vill ha det där "bööööö"-andet vid gaspådrag, vilket enl MIG låter löjligt.
Men, det är inte min bil. Bara ett tyckande.

Sportluftfilter finns för att sätta i orginal luftburk också.

Låter mest som bilen inte mår bra och är på väg att dö lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Nu finns det bättre och sämre av dom,.
Men:
Ökad effekt ger det INTE.
Orginal luftburk och filter är minsann ingen strypning på något sätt föränn det är tätt av smuts.

Sämre luftfiltrering.
Damm skadar motorn i långa loppet, och, dom kallas lite skämtsamt "LMM-dödare".
Men det är främst dom inoljade. I synnerhet frikostigt inoljade.

Ev Ökat/ändrat insugsljud.
Ytterligare skäl till "Nej" för mig, men vissa vill ha det där "bööööö"-andet vid gaspådrag, vilket enl MIG låter löjligt.
Men, det är inte min bil. Bara ett tyckande.

Sportluftfilter finns för att sätta i orginal luftburk också.

Tack för svaret!

Jag har fått från flera källor att öppet sportluftfilter ger ökad effekt. Nu tänker jag högt med min begränsade kunskap, men ger inte ett sådant filter mer syre och således även större effekt? Inte för att jag är ute efter det i första hand eller för att det blir någon stor ökning isf.

Vidare till ljudet som är en anledning till varför jag funderar på ett filter. Jag har turbo i min bil och vill att den ska låta mer, så om det blir en märkbar skillnad i ljudet är det en fördel enligt mig, men kommer denna skillnad vara det? Märkbar alltså?
Senast redigerat av larsimarsi (17 juli )

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
17 juli
#8
Volvos ingenjörer designade nog insugssystemet på sina bilar med god marginal, så nej, ett sportluftfilter gör ingen glad.
Eller jo, du kanske får en ökning på 2hk med tanke på att dessa filter inte är lika täta som ett originalfilter.
Men du förlorar dem hästkrafterna plus lite till för att du kommer att suga in varmluft.
Dock så får du ju in större partiklar som med tiden blästrar ventilsäten, osv.

Vill du ha lite pysljud så kan du borra hål i nedre delen av luftburken.
Den skall alltså se ut som en schweizerost när du är klar, nackdelen är att du får in varmluft ifrån motorrummet.
Senast redigerat av Jesper328 (17 juli )

Up the RA

6 630 Inlägg
17 juli
#9
larsimarsi skrev:
Jag har fått från flera källor att öppet sportluftfilter ger ökad effekt. Nu tänker jag högt med min begränsade kunskap, men ger inte ett sådant filter mer syre och således även större effekt? Inte för att jag är ute efter det i första hand eller för att det blir någon stor ökning isf.

Vidare till ljudet som är en anledning till varför jag funderar på ett filter. Jag har turbo i min bil och vill att den ska låta mer, så om det blir en märkbar skillnad i ljudet är det en fördel enligt mig, men kommer denna skillnad vara det? Märkbar alltså?

Problemet med öppna filter (utöver filtreringen) är placeringen när det bara monteras utan förändring. Original intaget är designat för att motorn ska kunna få in så mycket kall luft som möjligt.
Mindre syre i värme så garanterad effektförlust om det inte skärmas av.

Enda bilen jag monterade öppet filter på var min gamla Alfa 156a men körde adapter så filtret satt i originalboxen
https://www1.garaget.org/archive/92/91270/243470/243470-2744370.jpg

De/Dem

3 194 Inlägg
17 juli
#10
larsimarsi skrev:
Nu tänker jag högt med min begränsade kunskap, men ger inte ett sådant filter mer syre och således även större effekt?

Volvo (eller vilken bilmodell som helst) har utvecklats för miljontals kronor där effekt, vikt, förbrukning och miljö ska bli så bra som möjligt till konkurrenskraftigt pris.
Dom skulle INTE sätta ett strypande luftintag av misstag liksom.

Det är faktiskt så, att om man mixtrar med hårdvaran, stämmer inte den (för orginal) utvecklade mjukvaran längre.
Kan bli rejält sämre ganska fort.
Nu mäts luften och bränslet kalkyleras därefter kontinuerligt, men orginalburken stryper inte en omodifierad, till måttligt modifierad motor.

Att lämna reservhjulet hemma ger nog större fartvinst än bara ett öppet luftfilter.
Senast redigerat av Mossan1 (17 juli )


Sök