1296
Sök

Subaru outback 2010 dör under färd

2 Inlägg
20 juli
Trådstartare
#1
Hej!
Har en subaru outback 2010 diesel 2.0 som vid tre tillfällen nu dött under färd.  Bilen går bra men börjar sedan rycka till lite smått och tappa effekt för att efter en liten stund dö helt. Går då heller inte att starta igen. Gemensamt för gångerna är att det varit mindre än halv tank kvar. Det känns lite som att man kör soppatorsk.

Första gången det hände blev den bärgad till en mekonomen. De kontrollerade bränslefilter som var ok samt provtryckte bränslesystemet för att se så det var tätt. Mkt mer gjorde de nog inte. De fyllde på med ca 15l ny soppa och bilen startade fint igen.

Sen gick den bra i 2 mån innan den stannade för samma sak igen. Blev nu bärgad till en subaru verkstad. De felsökte och sa att felet var pumpen som pumpar bränsle mellan de två tankhalvorna. De bytte den pumpen och jag hämtade bilen igår. De hade väl också tittat efter felkoder utan att hitta några. Startade fint där och hann kanske 10 mil innan den stannar på samma sätt igen. Blev nu bärgad en tredje gång och bilen står på en annan subaruverkstad. Får ringa och prata med dem på måndag.

Är det någon som haft liknande problem? Det lät ju logiskt som de sa på verkstaden att den pumpen skulle vara dålig men hjälpte uppenbarligen inte att byta den. Skulle det kunna vara något helt annat? Eller kanske pumpreläet? Känner att jag måste börja titta på detta själv om de inte hittar något specifikt denna gång. Blir dyrt med verkstadsbesöken.

Har aldrig direkt skruvat i bilar men är inte ohändig. Kanske kan få lite tips här på vad jag ska titta efter. Hur ser jag tex hur mkt soppa som finns i respektive tankhalva. Den här pumpen som pumpar mellan halvorna, hur kommer jag åt den och vad heter den? Var sitter reläet/säkring till den pumpen. Har försökt att googla men hittar inget bra så väldigt tacksam för alla svar

Mvh Jocke
Senast redigerat av Jockesubaru (20 juli )


Sök