2375
Sök

Jag vill inte spamma men. Är det värt 84.000 kr för en bil som gått 17.000 mil?

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#1
Jag kan inte helt förlikas med tanken, att lägga denna summa på en bil som gått så långt. Tänker jag fel? Många verkar tycka att efter 20.000 mil är skroten nästa anhalt.

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … 1001626474

Forummoderator
17 862 Inlägg
19 juli
#2
Den där hade jag köpt alla dagar i veckan om jag behövde en sådan. Men pruta så mycket du kan. Lite högt pris kanske. Men bra bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Den där hade jag köpt alla dagar i veckan om jag behövde en sådan. Men pruta så mycket du kan. Lite högt pris kanske. Men bra bil.
Ok! Men tänker du inte att den kan haverera om några tusen mil? Sura pengar i så fall.
Senast redigerat av Forkrefits (19 juli )

Forummoderator
17 862 Inlägg
19 juli
#4
Det du ska göra är och se till att AC kyler bra, Inte fel om du kan köpa/låna en billig IR-termometer innan köp. Från munstycken ska det hålla 3-4 plusgrader vid motor på förhöjd tomgång och full kyla efter en liten stund. Vill minnas att det är stora busstorkare på denna modell. De ska sköta sig och inte vara sladdriga. Vid provkörning ska du dra på utav helvete när den blivit lite varm så att du ser att den fungerar som den ska. Nedväxling mellan 3 till 2 ska inte kännas taggig i växelspak.

17000 mil på den är ingenting. Kolla så airbag(SRS)-lampa och motorlampa lyser vid tändning påslagen innan start.

Vid 40000 mil är det bilbyte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 012 Inlägg
19 juli
#5
Jag bytte just bort min dieselbil och den hade gått 35.000 mil men den gick fortfarande perfekt, det var bara att det började komma lite rost och att bilen började kännas allmänt sliten och tråkigt. Hade säkert rullat både 10 och 20.000 mil till. 17.000 mil på en modern dieselmotor är ingenting.

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#6
Fasen. Nu kom köpsuget. Haha. Tack för input.

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Det du ska göra är och se till att AC kyler bra, Inte fel om du kan köpa/låna en billig IR-termometer innan köp. Från munstycken ska det hålla 3-4 plusgrader vid motor på förhöjd tomgång och full kyla efter en liten stund. Vill minnas att det är stora busstorkare på denna modell. De ska sköta sig och inte vara sladdriga. Vid provkörning ska du dra på utav helvete när den blivit lite varm så att du ser att den fungerar som den ska. Nedväxling mellan 3 till 2 ska inte kännas taggig i växelspak.

17000 mil på den är ingenting. Kolla så airbag(SRS)-lampa och motorlampa lyser vid tändning påslagen innan start.

Vid 40000 mil är det bilbyte.
Tack för tips. Sparar dem.

819 Inlägg
19 juli
#8

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#9
Muskelbil skrev:
https://www.wayke.se/objekt/3bfe945f-3b3b-44f0-83ff-c95021d4941e/kia-carens-1-7-crdi-komf-7-sits-dragkrok-manuell

Lägre miltal och bättre handlare
Är det en bra app eller samlingssida att hålla koll på?

3 111 Inlägg
20 juli
#10
Forkrefits skrev:
Många verkar tycka att efter 20.000 mil är skroten nästa anhalt.
Ofantligt seglivad myt.
Bilbranschen jobbar INTE för att jobba bort den heller liksom.

Undvik dom exklusivare modellerna så är det lungt.  Dvs dom med extra många potentiella felkällor.  Dom ska man tusan lika stor plånbok för att ha gamla som nya, trots prisskillnaden.

"Normala" bilar = inga problem om dom sköts.  Sen kan man välja ner eller mindre pålitliga modeller, men...

Hade själv en V70 som passerat 40k med orginal koppling. Såldes fullt fungerande till en semibekant, och den rullar än.  Har också haft en Toyota 4wd som passerade 45k innan den skrotades pga kraftig rost.  Drivlinan hade nog klarat en karross till..
Senast redigerat av Mossan1 (20 juli )

53 Inlägg
20 juli
Trådstartare
#11
Mossan1 skrev:
Forkrefits skrev:
Många verkar tycka att efter 20.000 mil är skroten nästa anhalt.
Ofantligt seglivad myt.
Bilbranschen jobbar INTE för att jobba bort den heller liksom.

Undvik dom exklusivare modellerna så är det lungt.  Dvs dom med extra många potentiella felkällor.  Dom ska man tusan lika stor plånbok för att ha gamla som nya, trots prisskillnaden.

"Normala" bilar = inga problem om dom sköts.  Sen kan man välja ner eller mindre pålitliga modeller, men...

Hade själv en V70 som passerat 40k med orginal koppling. Såldes fullt fungerande till en semibekant, och den rullar än.  Har också haft en Toyota 4wd som passerade 45k innan den skrotades pga kraftig rost.  Drivlinan hade nog klarat en karross till..
Skönt att höra!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 147 Inlägg
20 juli
#12
Forkrefits skrev:
Hybrid_ skrev:
Den där hade jag köpt alla dagar i veckan om jag behövde en sådan. Men pruta så mycket du kan. Lite högt pris kanske. Men bra bil.
Ok! Men tänker du inte att den kan haverera om några tusen mil? Sura pengar i så fall.
Tänker man sådär hela tiden så kan man ju inte köpa nån bil överhuvudtaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

378 Inlägg
20 juli
#13
Ja 17000 mil är ju egentligen inte mycket på en dieselmotor om bara service och dylikt är skött ordentligt.

Det enda som egentligen kan bli dyrt är ju avgasreningen i form av partikelfilter med mera.
Speciellt om det körs mycket korta sträckor där motorn aldrig blir riktigt varm.
Under vintern kan det i en dieselmotor ta upp mot tre mil innan motoroljan har uppnått 80-90 grader.


3 111 Inlägg
20 juli
#14
17k är ingenting på en bensinmotor eller hybrid heller

Laddhybrid och elbilar med MYCKET mil OCH många ÅR återstår att se, men jag tror (än) att dom lever längre än många befarar.
Dom blir nog troligen omoderna (tekniskt) långt innan oanvändbara och mer så än fossilbilar, men kommer ändå vara användbara för många.
Senast redigerat av Mossan1 (20 juli )

53 Inlägg
20 juli
Trådstartare
#15
Vettemannen skrev:
Forkrefits skrev:
Hybrid_ skrev:
Den där hade jag köpt alla dagar i veckan om jag behövde en sådan. Men pruta så mycket du kan. Lite högt pris kanske. Men bra bil.
Ok! Men tänker du inte att den kan haverera om några tusen mil? Sura pengar i så fall.
Tänker man sådär hela tiden så kan man ju inte köpa nån bil överhuvudtaget.

/Benny
Nä men det jag menar är att jag köpte min Toyota som gått typ 20.000 mil för 18.000 kr. Det kändes mer rimligt än 20.000 mil för 90.000 kr. Men nu verkar alla överens att det inte så mycket på en bil från 2015 som håller ok/bra kvalité.

Forummoderator
17 862 Inlägg
20 juli
#16
Bilar har blivit extremt dyra de sista 4-5 åren. Inget vi kan göra åt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 012 Inlägg
20 juli
#17
Ja. Lycka till att hitta en nio år gammal Toyota som gått 20.000 mil och kostar 18.000kr, det var länge sedan det var möjligt.

Forummoderator
17 862 Inlägg
20 juli
#18
Utmarks-Loke skrev:
Ja. Lycka till att hitta en nio år gammal Toyota som gått 20.000 mil och kostar 18.000kr, det var länge sedan det var möjligt.
Märkte själv detta hösten 2021. Skulle byta ut min gamla Aygo till en (halvgammal) nyare bil. Hade bara 10 km till jobbet då så en Yaris/Auris ca 2012 var väl ok? Vilka priser...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 111 Inlägg
22 juli
#19
Forkrefits skrev:
Nä men det jag menar är att jag köpte min Toyota som gått typ 20.000 mil för 18.000 kr. Det kändes mer rimligt än 20.000 mil för 90.000 kr. Men nu verkar alla överens att det inte så mycket på en bil från 2015 som håller ok/bra kvalité.
Det har förändrats, och ganska snabbt.

Ta bara 10år gamla bilar.
2012 köpte jag en Rav4 2002 med 14k mil för 60kkr.  Navigation och grejer, så den var välutrustad. Ganska normalt pris då.

Men en välutrustad 2014 Rav4 idag med 14k mil kostar 150kkr. (Ungefär)


Sök