1486
Sök

Bilen "hackar" dig fram vid låg fart

1 Inlägg
22 juli
Trådstartare
#1
Hej allihopa!
Jag är ny medlem, håller faktiskt på att övningsköra(väldigt sent men ändå )men jag är väldigt intresserad av bilar och min man har varit både trafiklärare och bilmekaniker så mitt mål är väl att kunna fixa allt själv i framtiden med hjälp av honom.
Men just nu behöver jag en felsökning på min bil.

Kort och gott, min mamma köpte en bil till mig för att övningsköra i för att hennes är manuell och jag ska ta automat först.
Hon blev lurad av försäljaren och han sa att bilen gick jättefint, det var bara lite rost på den sa han helt enkelt.
Det är en Mercedes Benz A model 150 från 2007, finns inte ens bruksanvisning för 2007 modellen på internet så jag har den  bruksanvisningen för 2008 för den är väldigt lik. Vi köpte den för 26500 kr och direkt när vi hade kört några km blev det varningslampa på att dom elektriska(jag ber om ursäkt ifall jag säger fel) bromsarna inte fungerade men dom manuella fungerade fortfarande så det gick att bromsa. Men det fixade vi för 17000 kr till! Dessutom SUGER stötdämparna men det är inget viktigt just nu men iallafall...
Trodde allt var bra efter det, den gick bättre och så i början men efter vi övningskört med den 2 gånger började den "hacka" när jag sänker farten inför ett gupp eller liknande och sedan ska accelerera upp till högre fart ,det är då den "hoppar" till. Mamma trodde först att det var pågrund av hur jag körde eftersom jag håller på att lära mig men idag när vi körde igen har problemet blivit värre och det blev så pass dåligt att jag fick motorstopp för jag sänkte farten till en gående och när jag skulle trycka på gasen så reagerade den inte alls, efter vi startade om den, tog ut nyckeln etc så funkade gaspedalen igen. Mamma sa att hon skulle köra resten av vägen hem och då märkte ju hon ju själv att den hoppade när man skulle öka farten.
Mamma blev helt enkelt helt totalt lurad av den där killen för vi upptäcker ju fel efter fel och när jag rengjorde bilen också upptäckte jag att rostproblemet var såå mycket värre än vad han påstod. DOM HADE MÅLAT ÖVER ROSTEN och sedan så har rosten fortsatt att sprida sig så på ena bildörren spricker det bara upp och ramlar av. Är så himla besviken...

Går det att rädda bilen? Vad kan vara felet gällande att den hoppar så när man sänker farten och sedan ska accelerera?
Hjälp hjälp fort! Har uppkörning 27 augusti och det här är det sista problemet jag vill ha nu, så jag tänkte att " jag vänder mig till folk som kan om bilar", så hoppas ni kan komma på ett svar åt mig, behöver inte vara så att ni säger att "det är exakt det" men bara så man har ett hum om vad det kan vara olika grejer osv. Det är alltså ,hoppandet som jag behöver hjälp med.
Tack på förhand <3
/Micah
Senast redigerat av Micahloven (22 juli )


6 012 Inlägg
23 juli
#2
Ofta när motorn går illa på låga varv men bra på högre så kan motorn dra tjuvluft. Man har ett litet läckage i någon slang eller liknande, luft passerar in utan att mätas så motorn vet inte att det hänt och beräknar bränslemängden fel. Vid högre varvtal drar bilen mera luft och då utgör ett litet läckage en mindre del av den sammanlagda luften. Men det kan också vara ett tändningsrelaterat fel eller något annat, det är jättesvårt att säga säkert vad det är när man inte är på plats.


Sök