1595
Sök

Motorlampan lyser efter urkopplad LMM. Varför?

19 Inlägg
22 juli
Trådstartare
#1
För några dagar sedan demonterade jag min luftfilter-låda (anledningen är irrelevant) i min bil. Eller, jag tog bara bort övre delen och tog loss den från insuget. Jag har förresten en Volvo s60 2.5t 2008. Jag är ganska ny till bilar och var inte helt säker på hur jag skulle ta av den, men jag gjorde så att jag kopplade bort LMM-kabeln då jag trodde att det behövdes. Sedan lossade jag på slangklämman som kom efter LMM:en. Jag förstod sedan att jag inte hade behövt koppla ur LMM-kabeln, men gjort var gjort och jag tänkte inte mer på det.

Idag skulle jag kolla filtret igen (hade låtit det ligga utan att montera tillbaka övre delen av filterlådan) och jag kopplade in LMM igen och startade motorn. Då började motorlampan lysa oranget. Hur kommer detta sig? Som sagt är filtret borttaget och filterlådan är öppen så det kommer in luft helt fritt. Kan det vara att det kommer "för mycket luft" och därför lyser motorlampan? Jag behöver verkligen hjälp med detta:/ så berätta gärna vad ni tror.

Tack på förhand!!

8 241 Inlägg
23 juli
#2
Har du under tiden lmm varit urkopplad vridit på nyckeln / slagit på tändningen? Är slangklämman tillbaka på rätt ställe och åtdragen?


3 111 Inlägg
23 juli
#3
.....och inget annat urkopplat?

19 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
.....och inget annat urkopplat?
Inte vad jag vet iallafall:/

19 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Har du under tiden lmm varit urkopplad vridit på nyckeln / slagit på tändningen? Är slangklämman tillbaka på rätt ställe och åtdragen?
Ja, det har jag, det var kanske dumt gjort då jag antar att det kan ha kommit in mycket damm. Men klämman är åtdragen och alla skruvar mellan "locket" på filterboxen och lmm är i.

5 655 Inlägg
23 juli
#6
Har du slagit på tändningen med LMM urkopplad registreras en felkod som i sin tur orsakar att motorlampan tänds.
För att släcka motorlampan krävs radering av felkoden med obd-läsare.


19 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Har du slagit på tändningen med LMM urkopplad registreras en felkod som i sin tur orsakar att motorlampan tänds.
För att släcka motorlampan krävs radering av felkoden med obd-läsare.
Aa ok, fattar. Det antar jag att man måste göra vid någon verkstad? Vad skulle det kosta isf?

Dock, en sak som jag har sett kan vara tecken på att LMM är döndrr är att när man drar ur den samtidigt som motorn är på så ska motorn dö och om motorn inte dör så är LMM trasig. Stämmer det? För när jag har LMM inkopplat och motorn pp, sedan drar ur LMM så dör inte motorn. Är det ett problem?

5 655 Inlägg
23 juli
#8
Har du redan felkod så ignorerar motorstyrdonet redan LMM och den brukar då i regel inte bry sig.

Kan inte rekommendera att "felsöka" genom att koppla ur diverse givare då det är lätt att lura sig själv.
Går motorn in i limp mode så ignorerar den ofta flertalet givare och kör på fasta ersättningsvärden i mappningen istället.


19 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Har du redan felkod så ignorerar motorstyrdonet redan LMM och den brukar då i regel inte bry sig.

Kan inte rekommendera att "felsöka" genom att koppla ur diverse givare då det är lätt att lura sig själv.
Går motorn in i limp mode så ignorerar den ofta flertalet givare och kör på fasta ersättningsvärden i mappningen istället.
Så om jag summan blir alltså att jag måste till verkstad? Har du någon aning om kostnader isåfall? Har aldrig varit inne på någon verkstad så har ingen aning:/

Trucker
1 406 Inlägg
23 juli
#10
larsimarsi skrev:
simlar skrev:
Har du redan felkod så ignorerar motorstyrdonet redan LMM och den brukar då i regel inte bry sig.

Kan inte rekommendera att "felsöka" genom att koppla ur diverse givare då det är lätt att lura sig själv.
Går motorn in i limp mode så ignorerar den ofta flertalet givare och kör på fasta ersättningsvärden i mappningen istället.
Så om jag summan blir alltså att jag måste till verkstad? Har du någon aning om kostnader isåfall? Har aldrig varit inne på någon verkstad så har ingen aning:/
ring till en verkstad nära som kan koppla in sin dator/felkodsläsare och rensa felkoder,
kan kosta allt mellan någon hundring till 3-4-5 hundra, omöjligt att säga vad verkstaden
tar, kan även vara en snäll person som raderar koder gratis, you never know...

skaffa en felkodsläsare (typ elm327) med typ torque programvara är inte stora pengar
och betalar sig snabbt då man enkelt kan rensa felkoder/se livedata osv smile

eller du kanske har någon kompis med en felkodsläsare? finns alltid någon i ens nära omgivning
som brukar ha smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

19 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#11
zleepy skrev:
larsimarsi skrev:
simlar skrev:
Har du redan felkod så ignorerar motorstyrdonet redan LMM och den brukar då i regel inte bry sig.

Kan inte rekommendera att "felsöka" genom att koppla ur diverse givare då det är lätt att lura sig själv.
Går motorn in i limp mode så ignorerar den ofta flertalet givare och kör på fasta ersättningsvärden i mappningen istället.
Så om jag summan blir alltså att jag måste till verkstad? Har du någon aning om kostnader isåfall? Har aldrig varit inne på någon verkstad så har ingen aning:/
ring till en verkstad nära som kan koppla in sin dator/felkodsläsare och rensa felkoder,
kan kosta allt mellan någon hundring till 3-4-5 hundra, omöjligt att säga vad verkstaden
tar, kan även vara en snäll person som raderar koder gratis, you never know...

skaffa en felkodsläsare (typ elm327) med typ torque programvara är inte stora pengar
och betalar sig snabbt då man enkelt kan rensa felkoder/se livedata osv smile

eller du kanske har någon kompis med en felkodsläsare? finns alltid någon i ens nära omgivning
som brukar ha smile
Får väl höra runt lite, men känner knappt ingen som gillar bilar ens:) Men tack så jättemycket för hjälpen. Får testa och se om det löser sig och om det är en bra investering, skaffa en sådan där felkodsläsare. Tack återigen!!!

Trucker
1 406 Inlägg
23 juli
#12
larsimarsi skrev:
Får väl höra runt lite, men känner knappt ingen som gillar bilar ens:) Men tack så jättemycket för hjälpen. Får testa och se om det löser sig och om det är en bra investering, skaffa en sådan där felkodsläsare. Tack återigen!!!
Ja gör det, alltid bra att ha, jag har flera elm, par carly's och sånt liggandes, bra att ha i varje bil typ smile

lycka till! smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)


Sök