2765
Sök

Bilen slutar accelerera

2 Inlägg
28 juli
Trådstartare
#1
Hej!

Vi har en Nissan Qashqai 2010 (automat) som ibland slutar accelerera. Det händer plötsligt, man kan köra ett tag och när man sedan ska gasa så kommer man inte över hastigheten om ca 50 km/h. Om man stänger av bilen fungerar det som vanligt igen, åtminstone ett tag.

Är det någon som vet vad felet skulle kunna bero på?

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
28 juli
#2
Det kan, som vanligt, vara precis som helst mellan regskyltarna.

Krävs felkoder ur samtliga styrdon innan man ens börjar fundera på vad som kan vara fel.

Up the RA

6 015 Inlägg
28 juli
#3
Vad händer när bilen slutar accelerera då, vill inte motorn varva mer, eller varvar den för fullt, fast bilen inte kommer någonstans?

De där bilarna har ju CVT-låda vilket av någon anledning anses funka bra i Sverige, men i tex. USA har det varit fruktansvärt mycket problem med den växellådstekniken från många olika tillverkare

2 Inlägg
28 juli
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
Vad händer när bilen slutar accelerera då, vill inte motorn varva mer, eller varvar den för fullt, fast bilen inte kommer någonstans?

De där bilarna har ju CVT-låda vilket av någon anledning anses funka bra i Sverige, men i tex. USA har det varit fruktansvärt mycket problem med den växellådstekniken från många olika tillverkare
Gasar man rejält så varvar den upp till ca 3000 utan att man får någon effekt, går ej högre än så. Går fortfarande bra att hålla 40-50km/h, samt långsamt accelerera upp till det. Lägger jag i neutralt så går det ju att varva högre än så.

Tack för svar!

3 113 Inlägg
28 juli
#5
Litet som om automatlådan inte är med längre. Och en Nissan. 

Undrar om det inte är Nissan/Renault's fullständigt usla CVT låda i den?
Men jag är inte säker på att dem kom redan 2010.

Men, har du den, beklagar djupast!
Knappast idé att leta begagnad låda.
Har du vanlig automat (ej CVT)  kan det vara idé att leta begagnad.
Det är alltså bara inget jag tycker personligen, utan dom var så problemfyllda att Nissan blev stämda i USA. Tror Canada också..
Googla den som vill och orkar.
Jag var själv spekulant på en Qashqai en gång i tiden och blev kraftigt varnad för CVT'erna av en bekant i Nissan-sfären.
Den bilen var en 2012 och detta var ca 5år sedan. I övrigt en trevlig bil.

Nissan/Renault's CVT imiterar växlingar, (jo, det är sant), så man kan inte riktigt avgöra på gången om det är CVT eller ej. Går mjukt och fint när dom fungerar.

Men givetvis ska den undersökas först, och med en dos tur är det annat fel.  Eller annan låda iaf.
Så börja absolut med en helscanning av alla styrdon i bilen.

En nivåkoll av växellådsoljan, och samtidigt doft och färgkontroll.
Om den nu har en sticka..... Kanske inte.
Senast redigerat av Mossan1 (28 juli )

Forummoderator
17 865 Inlägg
28 juli
#6
Är det en vanlig automat så gäller inte nedan:

CVT-lådan som ni pratar om ovan simulerar mycket riktigt växlingar. Men kör man mjukt så känner man när den börjar bete sig som en vanlig CVT upp i fart. Den växlar upp väldigt mycket! Låga varv! Lådan heter JATCO och är en katastrof. När den fungerar är den en trevlig bekantskap. Men brukar gå sönder.

Mig veterligen är den enda CVT-låda som är pålitlig Toyotas. Outslitlig. Men Det hjälper ju inte TS...

En Nissan Qashqai är ingen Nissan. Det är en rebadgead Renault Kadjar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök