2754
Sök

Problem med handbromsen volvo 940 -97

1 Inlägg
29 juli
Trådstartare
#1
När jag skulle besikta bilen så tyckte dom att handbromsen inte var tillräckligt spännd så jag tänkte att de bara var att spänna den men av någon anledning så kan jag inte spänna den mer och jag kan inte heller låssa på vajern. Jag kan alltså inte justera den över huvudtaget och när jag skruvar på den svarta saken vid facket mellan stolarna så händer inte ett skit jag kan bara snurra den 1-2 varv åt varje hål sen tar de stopp och de blir ingen skillnad på handbromsen. någon som vet vad detta kan bero på?

1 057 Inlägg
29 juli
#2
Vajern kanske sjunger på sista versen och är uttöjd?
Var bromsvärdena på handbromsen bra annars så det bara är rörelsereserven i spaken dom klagar på?

Om det inte går att vrida muttern under armstödet har den antingen kärvat på nåt sätt, eller så är gängorna paj...

Men oavsett så är det inte där du ska börja om handbromsen tar dåligt på 740/940, utan i 99% av fallen så är det längre bak felet är. Fastrostad expander i trumman, Vajer som rostat fast i höljet eller trasigt vajerfäste på bakaxeln är troliga orsaker, eller helt enkelt utslitna bromsbackar.
Justeringen under armstödet är mest för att få spaken att "ta" på rätt ställe.
Ska du köpa nya backar så ska du inte köpa några billiga biltemagrejer eller liknande, bäst resultat får du med märkesgrejer punkt slut. De billiga alternativen har ofta fel radie så att anliggningen i trumman blir tokig...
Senast redigerat av Steff240 (29 juli )


2 331 Inlägg
30 juli
#3
1-2 varv åt vardera håll är INTE rätt. Då är det något fel på justerskruven. Jag tror jag snurrade min bortåt 13 varv innan spaken blev hyffsat normal tongue



Sök