2458
Sök

ATM 400-kit. Vad är poängen med det?

527 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#1
Varning för kontroversiella åsikter.

Jag tycker att personer som köper en bil som en s60 t5 och sedan betalar en firma 20-30k för att trimma den är fjantar. Ja det är lätt, ja det är roligt, ja det är troligen billigare. Men i mina ögon är det ungefär som att åka till en bilhandlare och säga "jag vill ha en snabb bil!" för att sedan åka till en bilträff och visa upp sitt fina vrålåk som trimmades på fabriken.

Vad säger ni? Är det bättre att bygga och hålla på själv eller att lämna in till ett proffs? Eller är det likadant? Jag skriver det här från en nybörjares perspektiv och har troligen fel som vanligt. Men det är bara någonting inom mig som stretar emot när jag träffar någon som sägs ha ett genuint bilintresse, men allt dom gjort är att blippa kortet.

Kalla mig för en naiv och trångsynt idiot om ni känner för det, jag är nyfiken på vad andra inom bilgemenskapen tycker!

Professionell hatare

3 114 Inlägg
8 augusti
#2
Haha, en åsikt kan ingen annan säga att du har fel i.

Jag anser dock att du nämner två sidor av samma intressegrupp.
Jag har full förståelse för den som bara vill ha en bil man gillar och betalar för det, och naturligtvis också dom som finner stolthet i att ha gjort allt själv.

Jag kan själv uppskatta en snygg bil
som nyare fabriksorginal, en gammal amatör-restaurerad och givetvis en toppklass-renoverad. Jag ser tjusningen med alla tre.

Samma sak som folk som uppskattar en ny helt orginal Ferrari  OCH en hemtrimmad och/eller modifierad740.
Eller en fabrikschippad V70 och en hemtrimmad dito.
Båda kan platsa väl på samma utställning, crusing, racebana osv.

527 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Haha, en åsikt kan ingen annan säga att du har fel i.

Jag anser dock att du nämner två sidor av samma intressegrupp.
Jag har full förståelse för den som bara vill ha en bil man gillar och betalar för det, och naturligtvis också dom som finner stolthet i att ha gjort allt själv.

Jag kan själv uppskatta en snygg bil
som nyare fabriksorginal, en gammal amatör-restaurerad och givetvis en toppklass-renoverad. Jag ser tjusningen med alla tre.

Samma sak som folk som uppskattar en ny helt orginal Ferrari  OCH en hemtrimmad och/eller modifierad740.
Eller en fabrikschippad V70 och en hemtrimmad dito.
Båda kan platsa väl på samma utställning, crusing, racebana osv.
Det är sant. Bästa jämförelsen jag kan dra fram är Jeremy Clarkson kontra Richard Hammond/James May. Men många tycker ju också att Jeremy är en idiot haha

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 587 Inlägg
8 augusti
#4
Mja, finns folk med bilintresse som kanske inte kan/har möjlighet att skruva själva.
Än mindre mappa bilar utan att skicka upp kolvarna i omloppsbana.
Bilintresse kan yttra sig på många sätt. smile

Föredrar att se äldre bilar med lite pulver än en Mustang, Demon, MacLaren, osv på bilträffar.

Jag gör allting själv endast för att jag kan, och kan jag inte något så får jag helt enkelt lära mig.
Och många gånger så är det nog kanske bra att folk lämnar iväg sina bilar då vissa inte ska få vistas inom 10m radie av en verktygsvagn. lol

Up the RA

9 110 Inlägg
8 augusti
#5
Vad är det du vill höra från oss andra bilintresserade? Att den som inte skruvar själv är en idiot? Att man inte kan vara seriöst bilintresserad för att man inte kan skruva med sin bil själv? En som köper en S60 T5 och lämnar in för att få på ett ATM 400-kit kanske är en jävligt duktig snickare istället.
Ska dom som är snickare säga att den som inte kan bygga ett hus själv är en jävla tönt och inte borde få bo i ett hus bara för det?

Så länge man kan köpa en bil och betala för den och modifieringarna med egna intjänade eller lånade pengar som man kan betala tillbaka, så ser jag inga som helst problem med det, dom är inte sämre människor för det!

Dom värsta människorna är dom som bedriver försäkringsbedrägerier, stjäl och slaktar andras bilar för att ha råd med den där dyra flashiga sportbilen och alla dess modifikationer, som dom visserligen gör själva då.
Det är dom människorna du kan kliva på och kalla för fjantar och töntiga och allt vad det nu är!
Senast redigerat av Putteliten (9 augusti )


6 015 Inlägg
9 augusti
#6
Jag beundrar folk som kan göra saker själv och därför tycker jag det är en helt annan sak med biltrimning som man gjort själv. Det kan jämföras med alla dessa elbilar som har extrema hästkrafter. En jag känner kom nyss i en "Seres", kinesisk el-SUV med hissnande 585hk. Men den var totalt ointressant för alla, ingen lyfte ett ögonbryn över den. Lite på samma sätt blir det om man lämnar in sin bensinbil på firma för trimning, eller att chippa sin dieselbil. Det gör inte bilen det minsta spännande. Det är säkert jättebra för akademikern som har mängder med pengar men tummen mitt i handen, men resultatet är ju ointressant.

2 320 Inlägg
9 augusti
#7
Det jag tycker är mest komiskt är när man intervjuar en bilägare på träff och man står där med motorhuven öppen och ägaren sträcker lite på sig och berättar att den är "steg 2 trimmad". Nu är det förvisso lite så man trimmar vissa bilar, speciellt när det gäller turbomaskiner. Men kan tycka det blir lite småkomiskt.


* Voff voff *
10 399 Inlägg
9 augusti
#8
Tråkig inställning! Att värdera och vikta personers rätt att delta i gemenskapen utifrån kunskapen i att skruva med bilar är i min mening både trångsynt och tråkigt. Man skulle önska att alla bilintresserade var lika välkomna i gemenskapen, oavsett kunskapsnivå gällande skruvandet.

För att jämföra då... Jag tycker om att äta god mat, men jag tycker inte om att laga den utan äter gärna på en bra restaurang. Men som "mat-entusiast" borde jag då egentligen laga den själv...? Borde jag kanske tillochmed odla min egen potatis och ha egna nötkreatur...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

527 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Tråkig inställning! Att värdera och vikta personers rätt att delta i gemenskapen utifrån kunskapen i att skruva med bilar är i min mening både trångsynt och tråkigt. Man skulle önska att alla bilintresserade var lika välkomna i gemenskapen, oavsett kunskapsnivå gällande skruvandet.

För att jämföra då... Jag tycker om att äta god mat, men jag tycker inte om att laga den utan äter gärna på en bra restaurang. Men som "mat-entusiast" borde jag då egentligen laga den själv...? Borde jag kanske tillochmed odla min egen potatis och ha egna nötkreatur...?
Ja det finns ju begreppet "foodie" nuförtiden för folk som gärna äter och kritiserar/recenserar mat men som i sanna verket inte själv lagar mat.

Professionell hatare

527 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#10
Xebers76 skrev:
Det jag tycker är mest komiskt är när man intervjuar en bilägare på träff och man står där med motorhuven öppen och ägaren sträcker lite på sig och berättar att den är "steg 2 trimmad". Nu är det förvisso lite så man trimmar vissa bilar, speciellt när det gäller turbomaskiner. Men kan tycka det blir lite småkomiskt.
Utmarks-Loke skrev:
Jag beundrar folk som kan göra saker själv och därför tycker jag det är en helt annan sak med biltrimning som man gjort själv. Det kan jämföras med alla dessa elbilar som har extrema hästkrafter. En jag känner kom nyss i en "Seres", kinesisk el-SUV med hissnande 585hk. Men den var totalt ointressant för alla, ingen lyfte ett ögonbryn över den. Lite på samma sätt blir det om man lämnar in sin bensinbil på firma för trimning, eller att chippa sin dieselbil. Det gör inte bilen det minsta spännande. Det är säkert jättebra för akademikern som har mängder med pengar men tummen mitt i handen, men resultatet är ju ointressant.
Ungefär så här jag tycker. En arbetskollega skröt om nya bilen. En elbil med 700hk! Mitt intresse föll pladask ganska så fort. Jag är en person som värderar arbetet en person har lagt ned på bilen. Jag hade utan tvekan kunnat köpa en turbo-bil och haft den chippad, men väljer att inte göra det. Pengarna är inte hindret utan det är en fråga om "vad är utmanande och intressant? Jo jag vet, en gammal bil utan golv som behöver tid och kärlek."

Professionell hatare

527 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#11
Putteliten skrev:
Vad är det du vill höra från oss andra bilintresserade? Att den som inte skruvar själv är en idiot? Att man inte kan vara seriöst bilintresserad för att man inte kan skruva med sin bil själv? En som köper en S60 T5 och lämnar in för att få på ett ATM 400-kit kanske är en jävligt duktig snickare istället.
Ska dom som är snickare säga att den som inte kan bygga ett hus själv är en jävla tönt och inte borde få bo i ett hus bara för det?

Så länge man kan köpa en bil och betala för den och modifieringarna med egna intjänade eller lånade pengar som man kan betala tillbaka, så ser jag inga som helst problem med det, dom är inte sämre människor för det!

Dom värsta människorna är dom som bedriver försäkringsbedrägerier, stjäl och slaktar andras bilar för att ha råd med den där dyra flashiga sportbilen och alla dess modifikationer, som dom visserligen gör själva då.
Det är dom människorna du kan kliva på och kalla för fjantar och töntiga och allt vad det nu är!
En duktig snickare säger inte att icke-snickare inte ska få bo i ett hus. Dom säger nog: "om du inte är villig att bygga ett eget hus så ska du nog låta mig göra det, men jag vill inte sen höra om hur duktig du är på att bygga hus bara för att du bestämde vilket rum som skulle bli sovrummet."

Och ja, jag tycker en aning att om du inte kan skruva på din bil själv så är du inte seriöst bilintresserad. Det finns begränsningar självfallet och om du inte har pengarna, utrymmet och tiden att hålla på med bilar så är det så. Men jag tycker att om det verkligen är ditt genuina bilintresse så hade du gjort det som krävdes av dig. Jag hade noll pengar, ingen tid, inga verktyg och ingenstans att meka på när jag började. Men då staplade jag plankor och grävde gropar i skogen, lånade verktyg av verkstäder och planerade min tid. Sedan har det eskalerat. Men det här är kontroversa åsikter och troligen finns inget rätt svar.
Senast redigerat av Blanke (9 augusti )

Professionell hatare

527 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#12
Ett tankeexperiment:

Du är på en bilträff och du har två bilar framför dig.

Den första bilen är en s60 t5 som har blivit trimmad av ATM till 400hk. Ägaren säger att hans bil är steg 3 trimmad och det kostade honom 30 000kr samt 1 månad av att vara utan bil.

Den andra bilen är en s60 t5 som har blivit trimmad till 350hk. Ägaren säger att han har trimmat och arbetat på bilen helt och hållet själv hemma på gården under spannet av ett år.

Vem väljer du att prata med?

Svaret kan vara vågen som bestämmer vem som har ett mer genuint bilintresse.

Och nu pratar vi inte om att "gate-keepa" bilar som gemenskap. Gate-keeping innebär en total blockad till ett umgänge utan möjlighet att gå med i umgänget. Det enda som krävs här är att du har viljan att lära dig mer och göra det som krävs för att uppnå dina egna mål. Utan att delegera arbetet till någon annan.

Professionell hatare

828 Inlägg
9 augusti
#13
Blanke skrev:
Ett tankeexperiment:

Du är på en bilträff och du har två bilar framför dig.

Den första bilen är en s60 t5 som har blivit trimmad av ATM till 400hk. Ägaren säger att hans bil är steg 3 trimmad och det kostade honom 30 000kr samt 1 månad av att vara utan bil.

Den andra bilen är en s60 t5 som har blivit trimmad till 350hk. Ägaren säger att han har trimmat och arbetat på bilen helt och hållet själv hemma på gården under spannet av ett år.

Vem väljer du att prata med?

Svaret kan vara vågen som bestämmer vem som har ett mer genuint bilintresse.

Och nu pratar vi inte om att "gate-keepa" bilar som gemenskap. Gate-keeping innebär en total blockad till ett umgänge utan möjlighet att gå med i umgänget. Det enda som krävs här är att du har viljan att lära dig mer och göra det som krävs för att uppnå dina egna mål. Utan att delegera arbetet till någon annan.
Ett bil intresse är inte samma sak som kunnande att kunna bygga eller mecka med bilen
Jag äter gärna bröd till frukost men jag bakar det inte utan det får andra göra som gör det bättre
Jag kan baka men betalar gärna andra för att få det bröd som jag vill ha
Jag dricker gärna öl ibland men jag låter andra brygga det som gör det bättre
Jag kan brygga öl men betalar gärna andra för att få det öl jag vill ha
Jag kan snickra ett bord eller soffa men låter andra som är bättre än mig göra det

4 106 Inlägg
9 augusti
#14
Jag tycker att dom som inte byggt bilen själv från grunden är fjantar. Dom har bara köpt en färdig kaross och sen bytt 4 cylindern mot en V8a.

Istället för att göra som en riktig entusiast och valsa sina egna karosseriplåtar och bygga rörram....

Skämt åsido så kan man väll vara en entusiast för att man lejer bort jobbet? Man kanske tycker det är roligare att köra sin bil än att ha en pallbocksracer som bara står i garaget sönderskruvad hela tiden?

Om man påstår att ens intresse är motortrimmning så kan jag köpa ditt argument, men "bilintresserad" rymmer mycket mer än att sitta och ändra parametrar i en mapp.

Det är dock komiskt som Xebers76 tog upp när man frågar någon vad dom gjort med bilen och dom svarar "steg 3".
Och sen kan dom inte svara på vad det innebär mer än att det är 400 hk eller nåt.


6 015 Inlägg
9 augusti
#15
Klart man kan vara en entusiast även om man låter andra göra jobbet men för min del är det bara de som gör saker själv som jag verkligen beundrar.

828 Inlägg
9 augusti
#16
Alla som köpt en gammal raggarbil vet hur dåliga många raggare är på elen.
Men dom är entusiaster

Ubåtsingenjör
7 280 Inlägg
9 augusti
#17
Va fasen! Klart man skruvar själv, snickrar själv och bakar sitt eget bröd. Alla riktiga entusiaster gör allt själv!

Skämt åtsido, bilintresse innebär så mycket mer än att skruva. Att stressa upp en t5 till 350hk hemma på gården under ett års tid är ungefär lika imponerande som att lämna bort bilen och få den trimmad. De få personerna som utvecklar och tillverkar sina egna prylar däremot, det är häftigt! Men man måste inte göra det för att vara bilintresserad.

Att vara bilentusiast innebär ju dessutom inte att man inte har fler intressen. Jag själv gillar båtar, motorcyklar, bilar, skidåkning, jakt mm och ja... Jag bakar mitt eget bröd på lördagsmorgonen också. Gör man inte det och ändå påstår att man gillar bröd är man ju en fjant
Senast redigerat av SportPilot (9 augusti )


466 Inlägg
10 augusti
#18
Jag kan ju tycka, om jag får, att det känns lite mysigt med kostym-trimmning också. Dvs jag petar in steg 1 med BSR dosan i min standardbil utan att behöva lyfta huven å få kladdiga händer och skit under naglarna. Bara köra och känna lite extra kraft, inte behöva snacka om det på nån geggig åker, bara ha det utan att skryta eller så

441 Inlägg
10 augusti
#19
detta är en riktigt jantelovs tråd. du ska inte tro du är något....
varför kan inte folk bara sköta sitt o låta andra sköta sitt
va har du med att göra vem som är en riktigt bil entusiast

828 Inlägg
10 augusti
#20
krambriw skrev:
Jag kan ju tycka, om jag får, att det känns lite mysigt med kostym-trimmning också. Dvs jag petar in steg 1 med BSR dosan i min standardbil utan att behöva lyfta huven å få kladdiga händer och skit under naglarna. Bara köra och känna lite extra kraft, inte behöva snacka om det på nån geggig åker, bara ha det utan att skryta eller så
Jag kan köpa en mjuk vara online och sedan göra en OTA och få snabbare acceleration från 0-100 på 5 sekunder ner till 4.4 sekunder för 19600kr till mina 3 taxibilar
Det är kostymtrimm delux


Sök