3096
Sök

Vw 1.8 tsi 2011 en cylinder utan kompression

13 Inlägg
6 augusti
Trådstartare
#1
Hej.
Har en Skoda med VW 1.8 tsi motor ea888. Har gått kanon. 15000 mil. Årsmodell 2011.
Dragit lite mer olja än instruktionsboken säger men dom är tydligen så. Behandlad på verkstad för 3000 mil sedan med wd40 metoden och det drog ner förbrukningen.

I maj när jag dragit släp (vilket jag gör lite då och då) så gick den ojämt och ville dö. Startade om. Samma sak. Startade om och gasade på och körde en bit så blev den normal igen.
Ingen motorlampa. Inga felkoder med obd2.

I slutet på juni drog jag släp. Gick bra. Gick bra en sväng till stan efter jag lämnat släpen hemma och problemen kom nästa dag. Skulle till stan. I acceleration och uppförs backe skakar bilen. Körde hem och bytte till andra bilen. Hardyskivan bak var dålig, riktigt dålig, och byttes på verkstad. Inga problem med drivaxlar. Trodde allt skulle funka.

Samma vibration igen. Inga felkoder. Bara i acceleration och då motorn belastas. Pressar lite och får felkod. Missfire cyl 3. Märks att den nu går på 3 cyl. Kör hem och bytte stift och tändspole. Hjälper inte.

Gör kompressionstest och har bra komp (11,6-12,3 bar) på alla cylindrar utom cyl 3 som har 0 bar.
Testar wd40 metoden för att se om det är koksade kolvringar. Rinner igenom i vissa lägen av kolvens position, främst nedre läge.
Får ingen kompression. Fortfarande 0.

Fått tips om bränd ventil och sträckt kamkedja samt dålig spridare.
Har som sagt inga mer felkoder.

Tänker så här:
-Dålig spridare känns det inte som eftersom då borde den ge felkod samt inte påverka kompressionen.
-Sträckt kamkedja. Skulle inte det påverka fler cylindrar? Om det nu är samma som i maj, skulle det gå tillbaka om det vore kamkedjan?
-Trasig topp-packning. Har inget kylarvattenbortfall, bubbel i kylaren, olja i vattnet eller pys. Har ej gått varm på det sättet.
-Bränd ventil. Läst att det är ovanligt på den motorn då dom tydligen, från vad jag läst, övervakas av datorn och ska ge felkod. Dessutom borde den i så fall slå i kolven och det borde väl höras? Drar runt motorn som vanligt för hand.
-kolvring som gått. Då borde ju inte wd40 ligga kvar i cylindern i flera timmar (när kolven är i mitten eller högre, i lägre position ringer mer igenom).

Hur kan jag felsöka vidare? Wd metoden ett tag till tills det blir helt tätt? Kan man utesluta något annat?
Måste ju ha kompression. Vevhusventilationen funkar som den ska. Har testat den.
Nån som har något tips? Den sätter ju inga felkoder, dagens bilar brukar ju sätta felkoder för alla småsaker.
Detta är skumt, blir inte klok på det.
Vill helst slippa ett motorbyte eller en motorrenovering för lilla mycket som bilen är värd. I övrigt är den i toppskick och superskön att köra och drar ca 0.7 blandad körning.

Ja. Vad säger ni? Som tur är har jag en gammal Volvo också så jag kan ta mig till jobbet men behöver få till så jag har denna bilen igång.

6 056 Inlägg
6 augusti
#2
Saknar du kompression kommer du tyvärr inte billigt undan

5 685 Inlägg
6 augusti
#3
Du åker på motorrenovering oavsett med tanke på din höga oljeförbrukning.
Åtgärd för oljeförbrukning är nya förbättrade kolvar och kolvringar. Till dom nya kolvarna krävs även nya vevstakar och då även nya vevstakslager.

Motorn måste rivas isär och inspekteras hur som helst.
0bar kompression är ett mekaniskt fel.


3 194 Inlägg
6 augusti
#4
0 i komp är ett mekaniskt fel, tveklöst.

Det känner inte datorn av på annat sätt än misständning och ev ökade utsläpp.  Hur skulle den kunna det? 

Kan ha bränd ventil. Rejält så, då det annars brukar vara enstaka bar.
Hål i kolven eller brustna ringar skulle den puffa REJÄLT i vevhusventilationen.  Koksade eller brustna ringar skulle knappast ge 0.  Dåligt, men inte 0 tycker jag.
Senast redigerat av Mossan1 (6 augusti )

5 119 Inlägg
6 augusti
#5
Testa att hälla i någon cl med motorolja i cylindern med dålig komp. Har du bättre komp  så bör det tyda på fel i cylinder men ingen skillnad tyder på ventil eller topplock med tillhörande delar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

13 Inlägg
6 augusti
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Hur ofta har du bytt motorolja??

Jag har haft den sedan 12000 mil och nytt varje 1000 mil.

13 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#8
mb_pucken skrev:
Testa att hälla i någon cl med motorolja i cylindern med dålig komp. Har du bättre komp  så bör det tyda på fel i cylinder men ingen skillnad tyder på ventil eller topplock med tillhörande delar.

Har testat och det gjorde ingen skillnad. Fortfarande utan komp.
Bra komp på de andra.
Vore skönt att slippa riva hela motorn.
Ska ringa runt och kolla lite med olika ställen vad dom tror.

13 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#9
Mossan1 skrev:
0 i komp är ett mekaniskt fel, tveklöst.

Det känner inte datorn av på annat sätt än misständning och ev ökade utsläpp.  Hur skulle den kunna det? 

Kan ha bränd ventil. Rejält så, då det annars brukar vara enstaka bar.
Hål i kolven eller brustna ringar skulle den puffa REJÄLT i vevhusventilationen.  Koksade eller brustna ringar skulle knappast ge 0.  Dåligt, men inte 0 tycker jag.

Så tänker jag med. Det konstiga att den inte ger felkoder, har förstått att ventilerna övervakas och om dom inte är täta så ska den ge felkod direkt och reagera på avgaserna.
När den går på tre cyl har jag testat att lossa oljepågyllningslocket och den puffar inte utan går bara sämre precis som den ska göra när man lyfter det.

925 Inlägg
10 augusti
#10
Vrid runt motorn så den kolven står i tändläge. Lås vevaxeln så den inte kan snurra runt.
Modifiera ett tändstift så att du kan blåsa in tryckluft i motorn.
Nu hör du vart läckaget kommer. Avgasröret, insuget, kylaren eller ner i vevhuset.

Finns även leak down test verktyg att köpa på Biltema. Då gör man samma sak, men kan mäta hur många procent läckage är

13 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#11
mats757 skrev:
Vrid runt motorn så den kolven står i tändläge. Lås vevaxeln så den inte kan snurra runt.
Modifiera ett tändstift så att du kan blåsa in tryckluft i motorn.
Nu hör du vart läckaget kommer. Avgasröret, insuget, kylaren eller ner i vevhuset.

Finns även leak down test verktyg att köpa på Biltema. Då gör man samma sak, men kan mäta hur många procent läckage är

Ok. Tändläge är när den är som högst va?
Modifiera ett tändstift. Kan du berätta mer? Borde väl funka att använda slangen till kompressionsprovaren och ansluta kompressorn med en nippel?
Hur många bar ska man testa med? 6-7 bar?

6 056 Inlägg
11 augusti
#12
Kommer du upp i 6-7 bar är det nog inget större fel på kompressionen

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
11 augusti
#13
Somsagt gör en leakdown test så du vet vart det läcker så mycket.  Man brukar göra det väldigt tydligt.    Nog mest troligen ventil problem.  Jag personligen hade nog bara rivit av toppen och bildade mig en uppfattning motorn har ju noll i komprision på en cyl så det är ju liksom redan kört och toppen måste av oavsätt   jätte tråkiga att skruva av toppen på.  Sist jag gjorde det kapade jag av kamkedjan så sparade lan ganska mycket tid på rivningen ? tanke på att som alltid strular så måste skiten bytas endå ?. Men där var det flera ventiler som var döda då bilen var helt komplös då kedjan hoppat ?

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
13 augusti
Trådstartare
#14
Utmarks-Loke skrev:
Kommer du upp i 6-7 bar är det nog inget större fel på kompressionen

Menade 6-7 bar i leakdown testet.


Sök