Ja då vare helg igen och tid över för att få lite gjort, tänkte jag skulle ge mig på "kamaxelkåpan" eller vad den nu kallas till dessa vitmotorer.
Har våndats lite för att ge mig på den då det känts ganska krångligt (iaf i jämförelse med Volvo rödmotorer
), men när man väl börja så var det inga större problem faktiskt.
Först såklart rengöring av oljekanalerna till lagerbanorna för kamaxlarna:
Sedan rengöring av gängorna i toppen samt där O-ringarna ska sitta för tändstiftsbrunnarna:
Hade köpt nya hydrauliskatryckare då de gamla som gått 31'000mil var i varierande skick och har varken tid eller lust att plocka isär 12st.
Någon enstaka behövde få lite påfyllning med olja, annars blev det bara lite smörjning runt om samt i toppen:
Alla på plats:
Sedan ge sig på kamaxlarna, där första steget är att tabort kamaxelhjulen då dom inte kan va kvar när man sen ska på med hållaren:
Sedan sprita rent kamaxelkåpan så det är rent å redo för lim:
Här ser man ett tunt lager med Volvo's rosa packningslim:
Tuben med lim är precis tillräckligt för att sätta ihop en motor, använde precis det sista nu till kamaxelkåpan och då tog jag ändå lite för mycket när jag limmade mellandelen till blocket.
I med insugskamaxeln, har lagt monteringsolja i lagerbanorna till båda kamaxlarna, den är röd så syns kanske inte så tydligt mot det rosa, men det är iaf inte lim i lagerbanorna om någon trodde det
Båda kamaxlarna på plats, och även hållaren för att hålla kamaxlarna på plats när man monterar kåpan:
Sedan skulle man på med fixeringen i bakkant för att hålla kamaxlarna i rätt position när man skruvar ihop det:
Sitter även en liten hållare på bakre fixeringen så inte kamaxlarna kan glida av när vänder på kåpan.
På med lite monteringsolja i lagerbanorna och på tryckarna, här fick jag nå hjärnsläpp och tänkte häller på olja snyggt över kamaxeln sen när jag skruvat fast dom... Såklart går ju inte det... Men tror det duger bra med monteringsoljan som jag fick på nu iaf:
Lagt kåpan med kamaxlar på plats:
Sedan i med "tvingarna", skruva dom i tändstiftshålen och sedan tvinga ner kåpan:
Och efter det ett j*kla skruvande, 40st(!) skruvar som ska dras 17Nm. Allt klart:
Gjorde även en snabb check på baksidan, spåren på kamaxlarna ska ligga parallellt med skarven mellan kåpan och toppen.
Insugssidans spår ska gå på ovansidan av skarven, och avgassidans spår ska gå på undersidan av skarven och det tycker jag dom gjorde!
Insug:
Avgas:
Så nästa steg framöver blir att montera kamremmen, det blir också en intressant "process"