2424
Sök

Fick med dåliga vinterdäck vid bilköp.

13 Inlägg
29 augusti
Trådstartare
#1
Jag köpte en bil i Mars iår och och fick då med vinterdäck. Jag frågade vid tillfället vad för djup dessa däck hade och då sa försäljaren 5.5mm, har hela konversationen sparad på mail men nu när jag kikade på däcken iom att vintern är runt hörnet så ser jag att samtliga ligger på 3mm och är ifrån 2017 (ja jag vet att jag borde ha kollat upp det, men det gjorde jag inte vid tillfället), de har alltså hälften av mönsterdjupet som försäljaren har sagt, det är väl ändå inte okej?

Tog upp det för någon månad sen utan att ha fått svar, hörde av mig igår igen till säljaren som jag hade och väntar ännu på svar.

Förövrigt gäller detta DinBil Volkswagen Gävle, så ingen liten bilfirma precis.

Hur tar jag detta vidare? Är det till Arn jag ska vända mig till?
Senast redigerat av Techdice (29 augusti )

839 Inlägg
29 augusti
#2
Köpte du en bil på sommardäck i mars av folkvagn i södra Norrland

13 Inlägg
29 augusti
Trådstartare
#3
Muskelbil skrev:
Köpte du en bil på sommardäck i mars av folkvagn i södra Norrland
Ja, detta var i slutet av mars så det var enbart nån dag kvar tills sommardäcken skulle på, så säljaren sa att de bytte så att jag slapp betala för att göra det själv.

839 Inlägg
29 augusti
#4
Techdice skrev:
Muskelbil skrev:
Köpte du en bil på sommardäck i mars av folkvagn i södra Norrland
Ja, detta var i slutet av mars så det var enbart nån dag kvar tills sommardäcken skulle på, så säljaren sa att de bytte så att jag slapp betala för att göra det själv.
Satt vinterhjulen på bilen när du tittade på den

442 Inlägg
29 augusti
#5
det väl bara köpa nya, om du inte kollade när du köpte bilen får du skylla dej själv... tyvärr

13 Inlägg
29 augusti
Trådstartare
#6
Muskelbil skrev:
Techdice skrev:
Muskelbil skrev:
Köpte du en bil på sommardäck i mars av folkvagn i södra Norrland
Ja, detta var i slutet av mars så det var enbart nån dag kvar tills sommardäcken skulle på, så säljaren sa att de bytte så att jag slapp betala för att göra det själv.
Satt vinterhjulen på bilen när du tittade på den
Det gjorde de inte, stod på sommarhjulen. När vi var klara med pappersarbetet så fick jag åka efter han till deras däcklager för att några lagerarbetare skulle lägga vinterhjulen i bilen. Så de fanns inte ens i bilhallen.

doktorduett skrev:
det väl bara köpa nya, om du inte kollade när du köpte bilen får du skylla dej själv... tyvärr
Svårt för mig att kolla när de inte ens fanns i bilhallen, när papprena var klara bad han mig åka efter honom till deras lagerlokal för att vinterhjulen stod där, så några lagerarbetare lastade min bil osen var det liksom klart.

839 Inlägg
29 augusti
#7
Techdice skrev:
Muskelbil skrev:
Techdice skrev:

Ja, detta var i slutet av mars så det var enbart nån dag kvar tills sommardäcken skulle på, så säljaren sa att de bytte så att jag slapp betala för att göra det själv.
Satt vinterhjulen på bilen när du tittade på den
Det gjorde de inte, stod på sommarhjulen. När vi var klara med pappersarbetet så fick jag åka efter han till deras däcklager för att några lagerarbetare skulle lägga vinterhjulen i bilen. Så de fanns inte ens i bilhallen.

doktorduett skrev:
det väl bara köpa nya, om du inte kollade när du köpte bilen får du skylla dej själv... tyvärr
Svårt för mig att kolla när de inte ens fanns i bilhallen, när papprena var klara bad han mig åka efter honom till deras lagerlokal för att vinterhjulen stod där, så några lagerarbetare lastade min bil osen var det liksom klart.
Då är det ett sol klart fall att reklamera

442 Inlägg
29 augusti
#8
vadå reklamera, det ungefär 6 md sen han köpte bilen.
han tittade väl på hjulen när han tog ut dom hemma eller har dom liggat i bagaget i 6 md utan att titta på dom.
reklamera dom skulle han gjort direkt.
det bara svälja o lära tills nästa gång

839 Inlägg
29 augusti
#9
doktorduett skrev:
vadå reklamera, det ungefär 6 md sen han köpte bilen.
han tittade väl på hjulen när han tog ut dom hemma eller har dom liggat i bagaget i 6 md utan att titta på dom.
reklamera dom skulle han gjort direkt.
det bara svälja o lära tills nästa gång
3 års reklamations rätt
Rn näringsidkare ska deklarera varan korrekt
Stämmer inte varan med varudrklarationen har köparen rätt att reklamera
Köparen ska kunna lita på näringsidkarens varu beskrivning
KKL

442 Inlägg
30 augusti
#10
sunt förnuft. vet du vad det är ???????????????????????????????
nej tänkte det, för det är det fan ingen som gör längre
är man så korkad att man inte kollar det man har köpt, det ju inte precis något dold fel.
så får man skylla sej själv
Senast redigerat av doktorduett (30 augusti )

839 Inlägg
30 augusti
#11
doktorduett skrev:
sunt förnuft. vet du vad det är ???????????????????????????????
nej tänkte det, för det är det fan ingen som gör längre
är man så korkad att man inte kollar det man har köpt, det ju inte precis något dold fel.
så får man skylla sej själv
Sunt förnuft kan vara att använda 1 frågetecken

Sunt förnuft är inte reglerat i KKL
Men varudeklaration är reglerat
En näringsidkare är skyldig att följa KKL
KKL är lag
Sunt förnuft är inte lag
Beskriver en näringsidkare en vara på ett visst vis ska en köpare kunna lita på att det är som näringsidkaren Beskriver varan

Titta på carlas annonser där fotas varenda liten defekt och varje däcks mönsterdjup skrivs ut tydligt

* Voff voff *
10 411 Inlägg
30 augusti
#12
Muskelbil skrev:
doktorduett skrev:
sunt förnuft. vet du vad det är ???????????????????????????????
nej tänkte det, för det är det fan ingen som gör längre
är man så korkad att man inte kollar det man har köpt, det ju inte precis något dold fel.
så får man skylla sej själv
Sunt förnuft kan vara att använda 1 frågetecken

Sunt förnuft är inte reglerat i KKL
Men varudeklaration är reglerat
En näringsidkare är skyldig att följa KKL
KKL är lag
Sunt förnuft är inte lag
Beskriver en näringsidkare en vara på ett visst vis ska en köpare kunna lita på att det är som näringsidkaren Beskriver varan

Titta på carlas annonser där fotas varenda liten defekt och varje däcks mönsterdjup skrivs ut tydligt
Fast det förutsätter att det finns dokumenterat i varudeklarationen att däcken hade 5,5 mm. Står det ingenting har han inget att hämta där...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

839 Inlägg
30 augusti
#13
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:
doktorduett skrev:
sunt förnuft. vet du vad det är ???????????????????????????????
nej tänkte det, för det är det fan ingen som gör längre
är man så korkad att man inte kollar det man har köpt, det ju inte precis något dold fel.
så får man skylla sej själv
Sunt förnuft kan vara att använda 1 frågetecken

Sunt förnuft är inte reglerat i KKL
Men varudeklaration är reglerat
En näringsidkare är skyldig att följa KKL
KKL är lag
Sunt förnuft är inte lag
Beskriver en näringsidkare en vara på ett visst vis ska en köpare kunna lita på att det är som näringsidkaren Beskriver varan

Titta på carlas annonser där fotas varenda liten defekt och varje däcks mönsterdjup skrivs ut tydligt
Fast det förutsätter att det finns dokumenterat i varudeklarationen att däcken hade 5,5 mm. Står det ingenting har han inget att hämta där...
I varudeklarationen eller annan text från näringsidkaren
Köparen skriver i sin frågande text att säljaren skrev 5.5mm i mail.

* Voff voff *
10 411 Inlägg
30 augusti
#14
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:

Sunt förnuft kan vara att använda 1 frågetecken

Sunt förnuft är inte reglerat i KKL
Men varudeklaration är reglerat
En näringsidkare är skyldig att följa KKL
KKL är lag
Sunt förnuft är inte lag
Beskriver en näringsidkare en vara på ett visst vis ska en köpare kunna lita på att det är som näringsidkaren Beskriver varan

Titta på carlas annonser där fotas varenda liten defekt och varje däcks mönsterdjup skrivs ut tydligt
Fast det förutsätter att det finns dokumenterat i varudeklarationen att däcken hade 5,5 mm. Står det ingenting har han inget att hämta där...
I varudeklarationen eller annan text från näringsidkaren
Köparen skriver i sin frågande text att säljaren skrev 5.5mm i mail.
Ja, tänkte eftersom han skrev "sade" att det kunde handlat om en muntlig diskussion. Men står det i klartext från säljaren att det följer med vinterdäck som är 5,5 mm så ska det förstås göra det.

Men trådskaparen bör ju i första hand ha en konversation med säljaren/företaget kring detta. Det måste ju bli nekat av dem först innan ARN kan blandas in (som dessutom inte sällan tar så lång tid på sig att sommardäcken kommer vara aktuella igen innan det är klart).

Kanske är det fel däck som köparen fick med sig? Det finns många delar vi inte vet här.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

442 Inlägg
30 augusti
#15
Muskelbil skrev:
doktorduett skrev:
sunt förnuft. vet du vad det är ???????????????????????????????
nej tänkte det, för det är det fan ingen som gör längre
är man så korkad att man inte kollar det man har köpt, det ju inte precis något dold fel.
så får man skylla sej själv
Sunt förnuft kan vara att använda 1 frågetecken

Sunt förnuft är inte reglerat i KKL
Men varudeklaration är reglerat
En näringsidkare är skyldig att följa KKL
KKL är lag
Sunt förnuft är inte lag
Beskriver en näringsidkare en vara på ett visst vis ska en köpare kunna lita på att det är som näringsidkaren Beskriver varan

Titta på carlas annonser där fotas varenda liten defekt och varje däcks mönsterdjup skrivs ut tydligt
det har för fan gått 6 md sen han köpte bilen, nock fan hade en normal funtat mäniska kollad däcken innan man tar emot dom
hade han kommit till min firma 6 md efter köp, hade han åkt ut med huvud före
inte konstigt att alla dessa telefon bedrägare lever kronade dagar

839 Inlägg
30 augusti
#16
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:

Fast det förutsätter att det finns dokumenterat i varudeklarationen att däcken hade 5,5 mm. Står det ingenting har han inget att hämta där...
I varudeklarationen eller annan text från näringsidkaren
Köparen skriver i sin frågande text att säljaren skrev 5.5mm i mail.
Ja, tänkte eftersom han skrev "sade" att det kunde handlat om en muntlig diskussion. Men står det i klartext från säljaren att det följer med vinterdäck som är 5,5 mm så ska det förstås göra det.

Men trådskaparen bör ju i första hand ha en konversation med säljaren/företaget kring detta. Det måste ju bli nekat av dem först innan ARN kan blandas in (som dessutom inte sällan tar så lång tid på sig att sommardäcken kommer vara aktuella igen innan det är klart).

Kanske är det fel däck som köparen fick med sig? Det finns många delar vi inte vet här.
Företaget svarar inte enligt trådskaparen
ARN är så långsamma att bilen har hunnit skrotas innan något händer
Men retroaktiv ersättning kan det bli eftersom bilköparen blev tvungen att köpa andra däck.
Det händer oftare än vad man kan tro att fel hjul skickas med vid köp på firmor
Vi har två sådana var år där fel hjul skickats med och det är säsongsskifte

839 Inlägg
30 augusti
#17
doktorduett skrev:
Muskelbil skrev:
doktorduett skrev:
sunt förnuft. vet du vad det är ???????????????????????????????
nej tänkte det, för det är det fan ingen som gör längre
är man så korkad att man inte kollar det man har köpt, det ju inte precis något dold fel.
så får man skylla sej själv
Sunt förnuft kan vara att använda 1 frågetecken

Sunt förnuft är inte reglerat i KKL
Men varudeklaration är reglerat
En näringsidkare är skyldig att följa KKL
KKL är lag
Sunt förnuft är inte lag
Beskriver en näringsidkare en vara på ett visst vis ska en köpare kunna lita på att det är som näringsidkaren Beskriver varan

Titta på carlas annonser där fotas varenda liten defekt och varje däcks mönsterdjup skrivs ut tydligt
det har för fan gått 6 md sen han köpte bilen, nock fan hade en normal funtat mäniska kollad däcken innan man tar emot dom
hade han kommit till min firma 6 md efter köp, hade han åkt ut med huvud före
inte konstigt att alla dessa telefon bedrägare lever kronade dagar
Du följer inte lagen då
Tre års reklamationsrätt enligt lag
Du står inte över lagen

En normalt funtad säljare ser till att det som beskrivs är det som säljs till kund

* Voff voff *
10 411 Inlägg
30 augusti
#18
doktorduett skrev:
Muskelbil skrev:
doktorduett skrev:
sunt förnuft. vet du vad det är ???????????????????????????????
nej tänkte det, för det är det fan ingen som gör längre
är man så korkad att man inte kollar det man har köpt, det ju inte precis något dold fel.
så får man skylla sej själv
Sunt förnuft kan vara att använda 1 frågetecken

Sunt förnuft är inte reglerat i KKL
Men varudeklaration är reglerat
En näringsidkare är skyldig att följa KKL
KKL är lag
Sunt förnuft är inte lag
Beskriver en näringsidkare en vara på ett visst vis ska en köpare kunna lita på att det är som näringsidkaren Beskriver varan

Titta på carlas annonser där fotas varenda liten defekt och varje däcks mönsterdjup skrivs ut tydligt
det har för fan gått 6 md sen han köpte bilen, nock fan hade en normal funtat mäniska kollad däcken innan man tar emot dom
hade han kommit till min firma 6 md efter köp, hade han åkt ut med huvud före
inte konstigt att alla dessa telefon bedrägare lever kronade dagar
Lugn nu, snart helg...

Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:

I varudeklarationen eller annan text från näringsidkaren
Köparen skriver i sin frågande text att säljaren skrev 5.5mm i mail.
Ja, tänkte eftersom han skrev "sade" att det kunde handlat om en muntlig diskussion. Men står det i klartext från säljaren att det följer med vinterdäck som är 5,5 mm så ska det förstås göra det.

Men trådskaparen bör ju i första hand ha en konversation med säljaren/företaget kring detta. Det måste ju bli nekat av dem först innan ARN kan blandas in (som dessutom inte sällan tar så lång tid på sig att sommardäcken kommer vara aktuella igen innan det är klart).

Kanske är det fel däck som köparen fick med sig? Det finns många delar vi inte vet här.
Företaget svarar inte enligt trådskaparen
ARN är så långsamma att bilen har hunnit skrotas innan något händer
Men retroaktiv ersättning kan det bli eftersom bilköparen blev tvungen att köpa andra däck.
Det händer oftare än vad man kan tro att fel hjul skickas med vid köp på firmor
Vi har två sådana var år där fel hjul skickats med och det är säsongsskifte
Såg det, men det kanske givet situationen är läge att prova fler kontaktvägar en "ett" mail... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

839 Inlägg
30 augusti
#19
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:
Muskelbil skrev:
doktorduett skrev:
sunt förnuft. vet du vad det är ???????????????????????????????
nej tänkte det, för det är det fan ingen som gör längre
är man så korkad att man inte kollar det man har köpt, det ju inte precis något dold fel.
så får man skylla sej själv
Sunt förnuft kan vara att använda 1 frågetecken

Sunt förnuft är inte reglerat i KKL
Men varudeklaration är reglerat
En näringsidkare är skyldig att följa KKL
KKL är lag
Sunt förnuft är inte lag
Beskriver en näringsidkare en vara på ett visst vis ska en köpare kunna lita på att det är som näringsidkaren Beskriver varan

Titta på carlas annonser där fotas varenda liten defekt och varje däcks mönsterdjup skrivs ut tydligt
det har för fan gått 6 md sen han köpte bilen, nock fan hade en normal funtat mäniska kollad däcken innan man tar emot dom
hade han kommit till min firma 6 md efter köp, hade han åkt ut med huvud före
inte konstigt att alla dessa telefon bedrägare lever kronade dagar
Lugn nu, snart helg...

Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:

Ja, tänkte eftersom han skrev "sade" att det kunde handlat om en muntlig diskussion. Men står det i klartext från säljaren att det följer med vinterdäck som är 5,5 mm så ska det förstås göra det.

Men trådskaparen bör ju i första hand ha en konversation med säljaren/företaget kring detta. Det måste ju bli nekat av dem först innan ARN kan blandas in (som dessutom inte sällan tar så lång tid på sig att sommardäcken kommer vara aktuella igen innan det är klart).

Kanske är det fel däck som köparen fick med sig? Det finns många delar vi inte vet här.
Företaget svarar inte enligt trådskaparen
ARN är så långsamma att bilen har hunnit skrotas innan något händer
Men retroaktiv ersättning kan det bli eftersom bilköparen blev tvungen att köpa andra däck.
Det händer oftare än vad man kan tro att fel hjul skickas med vid köp på firmor
Vi har två sådana var år där fel hjul skickats med och det är säsongsskifte
Såg det, men det kanske givet situationen är läge att prova fler kontaktvägar en "ett" mail... smile
Ett telefonsamtal och påminna kan vara bra
Text kontakt är bra för då kan inte någon part ljuga om vad som är bestämt
Tråkig situation
Jag undrar hur dyr och ny bilen var och om den såldes till marknadsvärde eller billigare
Sådant tar ARN hänsyn till
Men däcken ska ändå vara enligt beskrivning

13 Inlägg
30 augusti
Trådstartare
#20
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:

det har för fan gått 6 md sen han köpte bilen, nock fan hade en normal funtat mäniska kollad däcken innan man tar emot dom
hade han kommit till min firma 6 md efter köp, hade han åkt ut med huvud före
inte konstigt att alla dessa telefon bedrägare lever kronade dagar
Lugn nu, snart helg...

Muskelbil skrev:
Företaget svarar inte enligt trådskaparen
ARN är så långsamma att bilen har hunnit skrotas innan något händer
Men retroaktiv ersättning kan det bli eftersom bilköparen blev tvungen att köpa andra däck.
Det händer oftare än vad man kan tro att fel hjul skickas med vid köp på firmor
Vi har två sådana var år där fel hjul skickats med och det är säsongsskifte
Såg det, men det kanske givet situationen är läge att prova fler kontaktvägar en "ett" mail... smile
Ett telefonsamtal och påminna kan vara bra
Text kontakt är bra för då kan inte någon part ljuga om vad som är bestämt
Tråkig situation
Jag undrar hur dyr och ny bilen var och om den såldes till marknadsvärde eller billigare
Sådant tar ARN hänsyn till
Men däcken ska ändå vara enligt beskrivning
Här kommer en liten uppdatering.

Det är en bil i kvartsmiljon klassen, så inte superlite pengar det gäller men inte heller det mesta.

Jag har försökt nå honom på mail, sms och telefon sen i juli utan framgång fram tills igår, då hörde han av sig och bad om ursäkt då han varit på semester och földje upp med att det är på mig som köpare att inspektera däcken att dem stämmer. Han sa även att han inte hittar eller minns att han har sagt att däcken ska ha 5.5mm mönsterdjup, som tur skedde all kommunikation genom e-post, jag tog en skrämdump och skickade till honom så att han fick se.

Jag påminde honom då hur affären gick till och att det är helt omöjligt för mig att inspektera däcken innan affären var klar då han inte hade tagit däcken till bilhallen, utan att de låg i ett externt lager där två lagerarbetare lastade bilen efter att all pappersarbete var klart.

Tog även upp att jag har varit nöjd med allt annat, så det ska vara synd att behöva misstro honom och firman pga däck som inte är som de vart beskrivna.

Säljaren har försökt ringa mig vid tre tillfällen igår varpå jag sa att jag föredrar att fortsätta konversationen via e-post för att ha en tydlig dokumentation av vad som diskuteras och bestäms. Detta hjälper oss båda att undvika missförstånd och säkerställer att vi har en skriftlig överenskommelse att referera till.

Fick imorse ett mail där han sa att verkstaden kollade på varudeklarationen och att de har missat att byta ut däcken till godkända däck, vilket de ska ha gjort och erbjöd sig att skicka två godkända däck ner till stockholm, han bad även om ursäkt för allt strul.

Jag svara att jag gärna ser att de skickar ner 4 däck, helst av samma märke, med minst 5mm mönsterdjup, detta kunde jag acceptera även fast detta är mindre än vad som sagts. Väntar just nu på svar.

Iom att jag har samtliga mail sparade, allt svart på vitt, så har det varit lätt att prata då ingen part kan säga något annat. Blir lättast för båda då och båda kan hålla en god ton. Hitills har det gått bekymmerfritt. Får se vad för svar jag får tillbaks.

Mvh.
Senast redigerat av Techdice (30 augusti )


Sök