2427
Sök

Tips på bra dubbdäck...

250 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#1
Börjar vara dags att fundera på nya vinterdäck. Nuvarande vinterdäck (som följde med bilen när jag köpte den) har egentligen inga fel på mönsterna. Däremot är det en del sprickor på däcken och kollar man på datummarkeringen så är däcken från 2015/2016, vilket innebär att dom alltså är 8-9 år gamla, så då blir det nya däck inför vintern.

Nuvarande vinterdäck är Nokian Hakkapeliitta 8, som jag varit ganska nöjd med.

Däcken jag funderar på nu är...

Nokian Hakkapeliitta 9 SUV
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV
Michelin X-Ice North 4 SUV
Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV
Continental IceContact 3

Har sett att Hakkapeliitta 10 har fått bäst i test på flera däcktester. Tänkte höra om det är nån som har erfarenhet och som har eller har haft nåt av dom andra däcken som jag tagit upp och som kan säga om det är nåt annat däck än Hakkapeliitta 10 som är bra?

5 656 Inlägg
29 augusti
#2
Nokian Hakka är alltid ett säkert kort.

Hakka 10 går tystare och stabilare än Hakka 9.


Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
29 augusti
#3
simlar skrev:
Nokian Hakka är alltid ett säkert kort.

Hakka 10 går tystare och stabilare än Hakka 9.
hur är dom idag 9orna hade ju problem om jag förstog det rätt tappade mycket dubb och skit..

jag kör ju hakka 8or på 2 av mina bilar mycket bra däck.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 656 Inlägg
29 augusti
#4
Aldrig varit med om några Hakka 9 som tappat dubb, dom är ju limmade.

Hakka 9 är väldigt mjuka, bra på snö men kan upplevas obehagligt i början och slutet av säsongen när man kör på is och asfalt.

Dubbfria Hakka R3 (exakt samma som 9or fast utan dubben) är riktigt fina om du vill köra dubbfritt, samma där dock att dom är lite väl mjuka på asfalt men imponerande grepp på snö och is.
På små/lätta bilar t.ex VW Polo föredrar jag Hakka R3 framför Hakka 9 då bilen har för lite vikt så den glider omkring på dubbarna istället för att greppa vägen med gummit.


Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
29 augusti
#5
simlar skrev:
Aldrig varit med om några Hakka 9 som tappat dubb, dom är ju limmade.

Hakka 9 är väldigt mjuka, bra på snö men kan upplevas obehagligt i början och slutet av säsongen när man kör på is och asfalt.

Dubbfria Hakka R3 (exakt samma som 9or fast utan dubben) är riktigt fina om du vill köra dubbfritt, samma där dock att dom är lite väl mjuka på asfalt men imponerande grepp på snö och is.
På små/lätta bilar t.ex VW Polo föredrar jag Hakka R3 framför Hakka 9 då bilen har för lite vikt så den glider omkring på dubbarna istället för att greppa vägen med gummit.
minns när dom kom många som klagade på dom..  jag har ju 8orna och dom går ju att köra ner tills det nästan inte är något mönster och dubben sitter kvar..

men ambulanserna körde ju hakka 9 men blev tvugna att byta pga problem med dom..

men som sagt det kan ju varit ett problem en kortare period .. 

att dubbarna sitter kvar är en av anledningarna att jag valde hakka från första början..  jag har testat dyra och billiga vinterdäck av andra märken .. tex Michelin däck och dessa höll verkligen inte måttet och gör att jag aldrig mer kommer köra med deras däck..

Kör fort så hinner inget hända...

839 Inlägg
29 augusti
#6
Hakkapeliitta 10 är bra
Som alla dubbdäck låter dom mycket
Behöver du dubbdäck
Kör du mycket på glans is
Är det snö hjälper inte dubbdäck för greppet
Friktionsdäck tycker jag är bättre om du inte kör på en ice hockey plan

Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
29 augusti
#7
Muskelbil skrev:
Hakkapeliitta 10 är bra
Som alla dubbdäck låter dom mycket
Behöver du dubbdäck
Kör du mycket på glans is
Är det snö hjälper inte dubbdäck för greppet
Friktionsdäck tycker jag är bättre om du inte kör på en ice hockey plan
problemet är ju att man aldrig vet när det är isgata eller inte  derför är det bra att alltid ha dubbdäck..  enda anlednignen jag ser att inte köra med dubbdäck är att man bor i tokholm men då äger man endå ingen bil så det spelar ju mindre roll smile

Kör fort så hinner inget hända...

839 Inlägg
29 augusti
#8
Growe skrev:
Muskelbil skrev:
Hakkapeliitta 10 är bra
Som alla dubbdäck låter dom mycket
Behöver du dubbdäck
Kör du mycket på glans is
Är det snö hjälper inte dubbdäck för greppet
Friktionsdäck tycker jag är bättre om du inte kör på en ice hockey plan
problemet är ju att man aldrig vet när det är isgata eller inte  derför är det bra att alltid ha dubbdäck..  enda anlednignen jag ser att inte köra med dubbdäck är att man bor i tokholm men då äger man endå ingen bil så det spelar ju mindre roll smile
Körde du inte så fort kunde du se på vägbanan om det är is eller inte
Det känns i bilen också
Jag kör utan dubb och det funkar utan problem

4 108 Inlägg
29 augusti
#9
Jag behöver nya dubbdäck till Fruns Tiguan.

Bor på västkusten, det är sällan snö här. Men däremot kan det ofta vara riktigt lurig svartis.

Problemet med nuvarande dubbdäck är att alla dubb nästan försvunnit.
Bilen går ju 90% på asfalt, men dom dagarna/veckorna när det är snö och is behöver jag något som greppar riktigt bra.

Jag blev stående i backen här hemma i vintras med min biltrailer bakom för att dubbarna var helt borta/nernötta.

Vilka dubbar sitter kvar bäst och är "slittåligast"?
Bilen går sällan några längre sträckor så buller och sånt spelar mindre roll.


839 Inlägg
29 augusti
#10
zemet skrev:
Jag behöver nya dubbdäck till Fruns Tiguan.

Bor på västkusten, det är sällan snö här. Men däremot kan det ofta vara riktigt lurig svartis.

Problemet med nuvarande dubbdäck är att alla dubb nästan försvunnit.
Bilen går ju 90% på asfalt, men dom dagarna/veckorna när det är snö och is behöver jag något som greppar riktigt bra.

Jag blev stående i backen här hemma i vintras med min biltrailer bakom för att dubbarna var helt borta/nernötta.

Vilka dubbar sitter kvar bäst och är "slittåligast"?
Bilen går sällan några längre sträckor så buller och sånt spelar mindre roll.
Hakkapeliitta 10 är det bästa dubbdäck påmarknaden tycker jag

Sluta rattsurfa
129 Inlägg
29 augusti
#11
Jag hade helt nya Hakkapeliitta förra vintern. Jag var riktigt nöjd. Fäster lika bra som ett billigt tapetklister i halkan ?

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel

250 Inlägg
29 augusti
Trådstartare
#12
Tack för alla svar!

Jag bor i Norrland och här är det oftast mycket snö och ibland kan det även vara riktigt blankis på vägarna, så jag skulle aldrig köra på annat än dubbdäck här uppe. Bor man nere i södra Sverige så kan man mycket väl köra på friktionsdäck, men här uppe är det dubbdäck som gäller. Jag har som sagt Hakkapeliitta 8 nu och har varit riktigt nöjd med dom.

Men ni skulle alltså rekommendera Hakkapeliitta 10 före Hakka 9..?

Administratör
11 846 Inlägg
29 augusti
#13
Goodyear Arctic 2 eller Hakka 10 stod det mellan för mig när jag valde nya till frugans bil igår. Det blev hakka 10, men jag kan inte riktigt motivera varför annat än att finskt känns bättre wink

Båda däcken har vunnit tester fram och tillbaka och skillnaden mellan de verkar vara marginell. Ta det av dessa två med bäst pris imho, om du nu söker det bästa däcket på marknaden just nu.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sluta rattsurfa
129 Inlägg
29 augusti
#14
Icebear skrev:
Tack för alla svar!

Jag bor i Norrland och här är det oftast mycket snö och ibland kan det även vara riktigt blankis på vägarna, så jag skulle aldrig köra på annat än dubbdäck här uppe. Bor man nere i södra Sverige så kan man mycket väl köra på friktionsdäck, men här uppe är det dubbdäck som gäller. Jag har som sagt Hakkapeliitta 8 nu och har varit riktigt nöjd med dom.

Men ni skulle alltså rekommendera Hakkapeliitta 10 före Hakka 9..?
10 skulle jag rekommendera
Senast redigerat av 19Tobbe91 (29 augusti )

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel

839 Inlägg
30 augusti
#15
Där vädret ändrar sig ofta eller vid kusten blir det oftare is på vägen än i större delen Norrland som inte ligger vid kusten
Jag bodde i Boden för många år sedan när jag flyttade till Sverige och de dåligafriktionsdäck som fanns då funkade utan problem där eftersom det sällan är is
Bara snö

Nere i mellan Sverige å Dalarna
Bor där nu
där det smälter på eftermiddagen 5plus och fryser under natten 10 minus är behovet av dubbdäck större men om man kör efter väglag är det inte några problem med friktionsdäck

I Karlskrona är det inte ofta kallt men när det fryser är det alltid isigt eftersom det blåser in från grod havet
Friktionsdäck går oxå utmärkt

Så tänker jag som bott på alla landets latitudes

Men var och en blir salig på sin tro
istället för att läsa däcktester

That's my two cents

5 656 Inlägg
30 augusti
#16
Muskelbil skrev:
Där vädret ändrar sig ofta eller vid kusten blir det oftare is på vägen än i större delen Norrland som inte ligger vid kusten
Jag bodde i Boden för många år sedan när jag flyttade till Sverige och de dåligafriktionsdäck som fanns då funkade utan problem där eftersom det sällan är is
Bara snö

Nere i mellan Sverige å Dalarna
Bor där nu
där det smälter på eftermiddagen 5plus och fryser under natten 10 minus är behovet av dubbdäck större men om man kör efter väglag är det inte några problem med friktionsdäck

I Karlskrona är det inte ofta kallt men när det fryser är det alltid isigt eftersom det blåser in från grod havet
Friktionsdäck går oxå utmärkt

Så tänker jag som bott på alla landets latitudes

Men var och en blir salig på sin tro
istället för att läsa däcktester

That's my two cents
Jag har bott I Kalix under uppväxten, sen i Luleå och bor just nu i Boden.
Enda tiden dubbarna egentligen behövs är på hösten och våren, främst på hösten innan snön kommer och på morgon och kväll på våren.
Under vintern är det som du säger snö på vägarna och inte is och då klarar man sig gott utan dubb.
Enda undantaget är dom vägar som det vräks ut salt på, t.ex E4 och 97:an mellan Boden - Luleå, där är det oftast is och saltslask

Kört många mil med många olika bilar och många olika däck.
Kört flera vintrar med dubbfritt och har ytterst få gånger saknat dubben, för det mesta har det bara varit skönt att slippa dubbljudet på dom bilar jag haft dubbfritt.


Många som direkt dömer ut dubbfritt utan att själv ens testat.
Och då syftar jag på riktiga friktionsdäck och inte dubbdäck utan dubb, stor skillnad i grepp då dubbdäck utan dubb har hårdare gummiblandning än riktigafriktionsdäck.


* Voff voff *
10 411 Inlägg
30 augusti
#17
Vill man ha dubbat, köp dubbat.

Vill man ha dubbfritt, köp dubbfritt.

Den som köper det ena men vill ha det andra kommer alltid hitta (på...) nackdelar.

Jag har haft både det ena och det andra på både små och stora fordon. Vilket är bäst? Svaret är enkelt, det du är nöjd med. Och det jag är nöjd med kan mycket väl någon annan vara missnöjd med. Det är på tok för många variabler både genom geografi, fordon och subjektivitet för att kunna svara på det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök