Muskelbil skrev:
Där vädret ändrar sig ofta eller vid kusten blir det oftare is på vägen än i större delen Norrland som inte ligger vid kusten
Jag bodde i Boden för många år sedan när jag flyttade till Sverige och de dåligafriktionsdäck som fanns då funkade utan problem där eftersom det sällan är is
Bara snö
Nere i mellan Sverige å Dalarna
Bor där nu
där det smälter på eftermiddagen 5plus och fryser under natten 10 minus är behovet av dubbdäck större men om man kör efter väglag är det inte några problem med friktionsdäck
I Karlskrona är det inte ofta kallt men när det fryser är det alltid isigt eftersom det blåser in från grod havet
Friktionsdäck går oxå utmärkt
Så tänker jag som bott på alla landets latitudes
Men var och en blir salig på sin tro
istället för att läsa däcktester
That's my two cents
Jag har bott I Kalix under uppväxten, sen i Luleå och bor just nu i Boden.
Enda tiden dubbarna egentligen behövs är på hösten och våren, främst på hösten innan snön kommer och på morgon och kväll på våren.
Under vintern är det som du säger snö på vägarna och inte is och då klarar man sig gott utan dubb.
Enda undantaget är dom vägar som det vräks ut salt på, t.ex E4 och 97:an mellan Boden - Luleå, där är det oftast is och saltslask
Kört många mil med många olika bilar och många olika däck.
Kört flera vintrar med dubbfritt och har ytterst få gånger saknat dubben, för det mesta har det bara varit skönt att slippa dubbljudet på dom bilar jag haft dubbfritt.
Många som direkt dömer ut dubbfritt utan att själv ens testat.
Och då syftar jag på riktiga friktionsdäck och inte dubbdäck utan dubb, stor skillnad i grepp då dubbdäck utan dubb har hårdare gummiblandning än riktigafriktionsdäck.