3943
Sök

Hjälp med Ledramp

2 Inlägg
4 september
Trådstartare
#1
Hej!

Jag tänkte installera en ledramp från biltema Specifikt denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ? 2000042898

Allt gick hyfsat utifrån Youtube videorna innan jag insåg att det endast var 3 sladdar från ledrampen, jag fick ett rekommenderat relä från biltema också, men kunde inte lista ut på något sätt vad som skulle göras med det då. Här är relät jag fick rekommenderat av dem: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ? 4pEALw_wcB

Jag förstår ju det som ska gå på batteriet,  det jag behöver tjuvkoppla till helljusen, men jag förstår inte hur jag ska sammankoppla relät med själva ledrampen (bilder finns i ett album?) Inte säker på hur det fungerar här, tar gärna emot all hjälp jag kan få, tack på förhand!

3 124 Inlägg
4 september
#2
Jag får inte någon av länkarna att fungera , men reläer är ganska standard och utgångarna brukar heta:
85= minus till reläspolen. Dra till jord
86 = styrsignal till reläspolen. Dra till helljusets kabel.
(Vissa bilar har minusstyrt ljus, och då blir ovan tvärsom på 85, dvs den går till batteriet +. Där kan man få fundera lite)
30 = säkrad ström från batteriet.
87 är utgående ström från reläet = till förbrukaren.
I detta fallet LED rampens plus. Ibland finns 87b också, och det kan vara en andra utgång, eller den som 87 växlar till om det är ett växelrelä.

LED rampens tre kablar är sannolikt
Jord och ström för helljus och tredje är säkert för att kunna ha parkeringsljus i rampen. Måste inte användas.

Edit:
LED ramper har i regel en plastkontakt på ingående kabeln.  DT tror jag den heter.  Finns med olika många anslutningar, beroende på hur många funktioner rampen har.
2 och 3 har jag sett.  Kanske finns fler.

Samt: Många nyare bilar har CAN ända ut i strålkastaren och då behöver man annat interface än tjuva ström vid helljuset.
Senast redigerat av Mossan1 (4 september )

2 030 Inlägg
4 september
#3
Problemet är att reläsatsen har 2 polig DT-kontakt och ledrampen har 3 polig DT. Går att fixa på flera sätt men ett är ju att klippa av kontakten på reläsatsen och ersätt med rampens lösa 3 poliga kontakt genom att löda och krympslang med lim eller lödskarvhylsor. Röd till röd och svart till svart.
Blå kabel är till parkeringsljuset som du kopplar till bilens parkerings ljus om du vill ha det att lysa, dock olagligt med lysande parkeringsljus i de flesta fall när man monterar extraljus.


Sök