2945
Sök

Bortagning utav Tröskelskyddsmassa.

3 356 Inlägg
lördag 19:37
Trådstartare
#1
Hej! Vad löser bäst upp tröskelskydds massa? Ligger body spray nedre delen av trösklarna dvs på lack vad är bäst medel för ta bort det, utan att sabba lacken? WD40 Löser upp det men lite dåligt, Lacknafta lite bättre.
Thinnern är slut, innan man åker o köper och testar det så kanske någon annan har bättre råd på medel?


3 356 Inlägg
söndag 14:05
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Varför ska du ta bort det?
Kommer ha skjolar som kommer ta upp det mesta av stenskotten, plus att jag har stänkskydd.


2 347 Inlägg
söndag 14:30
#4
Medel för att lösa upp vetefan om det existerar... Roterande stålborste, värme och skrapa är nog det som gäller. Givetvis med överhängande risk att förstöra den underliggande lacken.


475 Inlägg
söndag 16:17
#5
Speedheater kanske kan funka. Den är nog snällare än både värmepistol och stålbortse. För att mjuka upp färgen och sedan skrapa med plastskrapa skulle jag göra. Sedan försöka lösa upp resterna som är kvar, kanske med lacknafta o prova först

3 356 Inlägg
Igår 22:03
Trådstartare
#6
Lucif3r skrev:
Medel för att lösa upp vetefan om det existerar... Roterande stålborste, värme och skrapa är nog det som gäller. Givetvis med överhängande risk att förstöra den underliggande lacken.
Om wd40 löser upp det så finns det garanterat något. Har köpt både thinner och aceton. Ska prova, när vädret blir bättre.

Stålborste? NÄ DU:)
Senast redigerat av Low (Igår 22:04)


1 656 Inlägg
för 23 timmar sedan
#7
Hmm, finns ett medel som heter HP12, löser upp mkt. vax o body klet. Men måste verka en stund. Annars e´det Thinner som fixar allt.- tyvärr tar det bort all låtsasfärg om man e´för het.
mvh/husse

7 357 Inlägg
för 11 timmar sedan
#8
Skidvallningsbrännare eller värmepistol och spackelspade - helst av plast om man inte vill skada lacken - på rambalkar stålspackelspade.

475 Inlägg
för 11 timmar sedan
#9
Skidvallningsbrännare eller värmepistol
Därför jag nämnde Speedheater- den är skonsammare, jobbar med infravärme. Har en sådan och även värmepistol och jag tror det är lättare att bränna "förmycket" med värmepistolen, men försiktighet behövs oavsett

3 356 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#10
Jag provade thinner och aceton idag.
Thinner fungerar bäst allt jag provat. Fuktar man en trasa så kan man gnugga bort det rätt enkelt.

Sprayade tröskelskyddsmassa för drygt 7 år sedan längst nedre delen av bilen 2.5cm i höjd. Kunde ta bort 50cm på drygt 10min och lacken klarade sig fint. Dock så ångrade jag mig och målade en ny remsa.

Det får fortsätta skydda bilen?



Sök