2266
Sök

Partikelfilter BMW F11 -14

101 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej !
För ca 1 mån sedan har jag fått felmeddelade i min bil att drivlinan bör ses över. Bad Holmgrens kolla felkoder och dessa kom upp

244800 info Diselpartikelfilter: Begränsad återstående sträcka tillgänglig
244900: Diselpartikelfilter: Filtrets maximala körsträcka överskriden

Verkstaden rekommenderade mig att byta mot ett nytt men är inte så sugen på att lägga över 30k för det. Bilen funkar i övrigt bra och har inga problem.
Har läst mig till att det finns flera åtgärder man kan göra för att åtgärda men vet inte vad som är bäst.

Finns tydligen en räknare på partikelfiltret som man kan nollställa med det påstår Holmgrens bil inte hjälper ?
Göra en DPF off samt optimering ? Kostar runt 6900kr..
Skicka iväg filtret på rengöring ?
Köpa ett nytt/Begagnat ?

Hur har ni andra gjort och vad rekommenderar ni att göra ?

363 Inlägg
för 10 timmar sedan
#2
Har bilen precis passerat 25.000mil eller liknande?
Det finns som du säger en räknare på BMW bilarna när man uppkommer till en viss mil.
Det ska gå att nollställa den.

* Voff voff *
10 449 Inlägg
för 10 timmar sedan
#3
Är det bara felkoder på sträcka så är det ju beräknade värden? Det ska väl gå att få fram hur pass igensatt filtret är?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

101 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#4
Ahonen skrev:
Har bilen precis passerat 25.000mil eller liknande?
Det finns som du säger en räknare på BMW bilarna när man uppkommer till en viss mil.
Det ska gå att nollställa den.
Den har gått 23700 ungefär. Enligt mekanikerns på Holmgrens bil så måste man göra en regenerering  innan man nollställer den, känns som det inte borde behövas om bilen går som den ska ?

101 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Är det bara felkoder på sträcka så är det ju beräknade värden? Det ska väl gå att få fram hur pass igensatt filtret är?
Det är bara det jag fått till mig, felkoderna jag skrev i inlägget. Mekanikerna menar att varningarna kommer för att filtret är på väg att bli igensatt..

Fri fart för ett fritt folk!
13 991 Inlägg
för 9 timmar sedan
#6
plocka ner det och skölj rent det och nolla räknaren och prova..   

alternativet är att göra en dpf off  men då gäller det att tänka inte bara en gång utan lite mer när man gör det så det absolut inte syns. för då är det obes direkt och det är en ren chansning ibland går dom igenom vid rökgastest och ibland inte.

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 618 Inlägg
för 9 timmar sedan
#7
Finns medel för att ?skölja? ur det med filtret på plats.
Du lossar främre slangen till difftrycksgivaren och skjutsar in medlet därigenom.

Kan funka, kan inte funka.
Därefter så lär du in ett ?nytt? filter.

Up the RA

101 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#8
Okey, kanske värt att plocka ner och rengöra det då ? Skall man skicka iväg det eller något man kan göra själv ? Vad behövs för att kunna nollställa räknaren ? Vore ju gött att ha en sådan felkodsläsare själv om den inte är allt för dyr

Okey, difftrycksgivaren säger du, svårt att göra själv ?

Fri fart för ett fritt folk!
13 991 Inlägg
för 7 timmar sedan
#9
GUPE94 skrev:
Okey, kanske värt att plocka ner och rengöra det då ? Skall man skicka iväg det eller något man kan göra själv ? Vad behövs för att kunna nollställa räknaren ? Vore ju gött att ha en sådan felkodsläsare själv om den inte är allt för dyr

Okey, difftrycksgivaren säger du, svårt att göra själv ?
om dom släpper så nej..  det är alltså givarna som sitter framför och bakom partikelfiltret sitter som rör ut från partikelfiltret.

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 618 Inlägg
för 5 timmar sedan
#10
Kolla på BMW INPA.
Har själv aldrig använt en sådan så kan ej uttala mig.

Att rengöra filter via slang till difftrycksgivaren är busenkelt det med.
Läs instruktionerna bara.

Up the RA


Sök