3102
Sök

Startproblem VW polo hittar ingen logisk förklaring

13 Inlägg
lördag 20:09
Trådstartare
#21
Ny rem monterad och allt roterar som det ska. Jag han inte hitta några skador på kolvar eller de delar jag ser. Det knäpper dock ibland i den bakre kamaxeln strax innan 1:an och 4:an når sitt toppläge.

Jag försökte mäta kompressionen men fick inga värden på någon cylinder. Dock kommer det luft från tändstifts genomföringen.

Motorn startar fortfarande inte. Det kan beror på att jag kopplade ur ECM-boxen som OBD-läsaren anger att den inte är ihopparad med bilen.

Finns det några smarta sätt att komma vidare?

6 030 Inlägg
lördag 20:42
#22
Du kanske kan få tag på en billig inspektionskamera som du kan föra in i tändstiftshålet och se om ventilerna ser bra ut? Annars får du försöka täta bättre så du kan göra ett riktigt komressionstest.

Diagnostekniker
2 618 Inlägg
lördag 20:47
#23
Och du utförde ditt kompressionstest genom att köra startmotorn i ~5 sekunder med full gas?
Har du 0kg så är antingen manometern trasig eller så är dina ventiler krokiga.

Du kan prova att göra en osofistikerad leak-down.
Offra ett tändstift och behåll den gängade delen.
Montera en slangnippel och slang inuti tändstiftets gängade del.
Skruva dit den i tändstiftsbrunn #1.
Ställ cylinder 1 i ÖD.
Trycksätt med en kompressor.

Kan du bygga och hålla tryck så lär den cylindern vara någorlunda tät.
Man släpper sedan trycket genom att rotera motorn eller koppla bort kompressorn.
Gör dock jävligt ont att få sisådär 8kg lufttryck på fingret, kan vara dödligt om man har otur.. så rotera motorn.

Edit: du har ju en kompressiontestare.
Är det en slangkoppling mellan slang och manometer kan du använda den för att trycksätta med.
Senast redigerat av Jesper328 (lördag 20:50)

Up the RA

13 Inlägg
söndag 08:22
Trådstartare
#24
Tack Utmarksloke och Jesper
Avseende inspektionskamera har jag varit inne på det. Den jag har är med stålspunnen slang så det går inte se bakåt med.

Att kompressionsmäta med tryckluft, dvs omvänt var nytt. Utmaningen är att stiften sitter infällda i ventilkåpan och inte så lätta att komma åt. Den kompressionsmätan jag har är därför svår att gänga dit. Det kommer även ett tändstift med fastsatt slang vara.

13 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#25
Det verkar vara skador på ventilerna i varje cylinder.

Finns det någon i forumet i närheten av Bålsta som skulle vilja åta sig jobbet att reparera motorn och vad skulle i så fall det kosta. Jag bedömer inte att jag har tid eller förutsättningar att göra det själv.

Andra bra förslag mottages också, exempelvis, vad är bilen värd som reservdelsbil om den säljs med trasig motor. I övrigt är den i bra skick och har gått under 15000 mil.

4 114 Inlägg
för 10 timmar sedan
#26
Jag tror tyvärr inte det finns någon ekonomi i att reparera den, speciellt inte om du skall betala någon för att göra det.

Värdet som reservdelsbil gissar jag är ganska lågt det med tyvärr.

Skroten här hemma betalar 3000 kr för bilen, men då skall du ta bilen dit först.
Skall dom hämta den så betalar dom bara 1500.

Jag skulle gissa att det är liknande priser hos dig.

Lägg ut den på blocket för 5K och se om någon nappar?


Fri fart för ett fritt folk!
13 991 Inlägg
för 9 timmar sedan
#27
Hemmafix skrev:
Det verkar vara skador på ventilerna i varje cylinder.

Finns det någon i forumet i närheten av Bålsta som skulle vilja åta sig jobbet att reparera motorn och vad skulle i så fall det kosta. Jag bedömer inte att jag har tid eller förutsättningar att göra det själv.

Andra bra förslag mottages också, exempelvis, vad är bilen värd som reservdelsbil om den säljs med trasig motor. I övrigt är den i bra skick och har gått under 15000 mil.
zemet skrev:
Jag tror tyvärr inte det finns någon ekonomi i att reparera den, speciellt inte om du skall betala någon för att göra det.

Värdet som reservdelsbil gissar jag är ganska lågt det med tyvärr.

Skroten här hemma betalar 3000 kr för bilen, men då skall du ta bilen dit först.
Skall dom hämta den så betalar dom bara 1500.

Jag skulle gissa att det är liknande priser hos dig.

Lägg ut den på blocket för 5K och se om någon nappar?
så är det ju det är inte speciellt dyrt med delar..  jag tror att när jag gjorde ordning min a2 med kamremsats 8st nya avgasventiler  alla packningar och nödvändigt lim olja+filter och glykol landade runt 5k    det är ju inte mega svårt jobb men det kostar när man låter någon annan att göra det.  och jag skulle tex aldrig kasta i nya ventiler och montera en topp om det inte vorre mina egna grejer. 
annars är det till att lämna iväg toppen och kolla att inget tagit skada så som styrningar och dyligt. 

jag gav 5k för min a2 med samma fel  men då är det en lite mer sällsynt bil som faktist ökat i värde mot en polo som fortfarande sjunker. 

det är en helgs jobb..  jag fixade allt på 2dagar då jobbade jag 8timmar med att köra buss så var kvälls jobb bara. och jag mirrafräste ventilsätena slipade in dom och allt sånt där men planade inte toppen utan chansade och det fungerade fin fint.     sen var vi 2 och full utrustad bilverkstad med allt man behöver inkl lyft

Kör fort så hinner inget hända...


Sök