3539
Sök

Porsche Import från Tyskland

1 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#1
Jag funderar på att ta in en Porsche Cayenne, ej hybrid, av årsmodell -22 eller -23. Undrar om någon har gjort det nyligen, och ifall det blir tjafsigt om man tar den till en märkesverkstad i Sverige efter ett tag? Funkar vagnskadegarantier, etc som vanligt?

708 Inlägg
för 5 timmar sedan
#2
Garantierna låter jag vara osagt, har för mig jag hört att sådant försvinner om bilen exporteras. I alla fall från Sverige har jag hört pratats om. Men jag är ingen expert tyvärr smile

Att ta den till en Porsche-verkstad i Sverige ser inte jag som några problem alls.
När jag jobbade på Audi så kom det in tysklandsimporterade bilar lite då och då, och det var då aldrig några problem. Skulle tippa på att det inte skiljer mycket, om ens något alls, på tyska och svenska marknadens bilar.
Dock är det bästa du kan göra att ringa till en verkstad och fråga, så kan dom svara direkt.

Live long, and prosper.

553 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
TrevorH skrev:
Jag funderar på att ta in en Porsche Cayenne, ej hybrid, av årsmodell -22 eller -23. Undrar om någon har gjort det nyligen, och ifall det blir tjafsigt om man tar den till en märkesverkstad i Sverige efter ett tag? Funkar vagnskadegarantier, etc som vanligt?
Angående vad som kan skilja mellan en svensk och en tysk bil så kan det tex vara att det saknas sätesvärme och att värmeelementet är tunnare, alltså har sämre effekt än på en svensk bil.


Forummoderator
17 909 Inlägg
för 2 timmar sedan
#4
Pininfarina406 skrev:
TrevorH skrev:
Jag funderar på att ta in en Porsche Cayenne, ej hybrid, av årsmodell -22 eller -23. Undrar om någon har gjort det nyligen, och ifall det blir tjafsigt om man tar den till en märkesverkstad i Sverige efter ett tag? Funkar vagnskadegarantier, etc som vanligt?
Angående vad som kan skilja mellan en svensk och en tysk bil så kan det tex vara att det saknas sätesvärme och att värmeelementet är tunnare, alltså har sämre effekt än på en svensk bil.
Förr var detta tydligt med ovan nämnda avvikelser. När den stora importboomen kom på 90-talet frös många ägare i sina Import-Passater då de inte hade den eldrivna doppvärmaren i panncentralen som värmde upp kylarvätskan. Nu tror jag inte TS ska tjacka en dieselporsche?

Fallgropar i form av extremt basutrustade bilar finns.

EDIT: Köpte min bil i somras med "vinterpackage". Alltså en brödrost på cirka 700W som sitter i värmeelementet. Låter inte mycket men gör gott. Än så länge.
Senast redigerat av Hybrid_ (för 1 timme sedan)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök