2861
Sök

Dålig gasrespons på låga varv Volvo 940

9 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
Har en 940 Kombi från 97, b230fk som jag ägt i 2 år. Har haft lite småstrul hit o dit men nu efter jag plockade isär kamremmen och satte på vevaxeldrevet rätt samt plastkåpan till kamremmen så har bilen gått skit. Trodde först det var avgasläckage eftersom ena bulten till turbon var gängpaj, efter jag fixade allt och sett till att det är tätt så går de fortfarande riktigt dåligt.

Jag kan köra bilen som vanligt i princip men så fort man lägger på mer än halvgas så händer inte mycket. Vid 30km/h i tredje växeln (m90) så gasade jag fullt då hostar den bara ett tag tills jag kommit upp i typ 2k varv, då börjar jag få laddtryck och den gasar på ganska som vanligt. Har testat lite olika ?körsätt? men verkar bara vara när man gasar på. Kan vara värt att säga att det är lite glappt i turbinen men bytte turbo för ca ett år sedan och vill inte tänka mig att det är turbon ännu en gång?

Svarar mer än gärna om nån har nåt att påpeka. Hjälp!

Fri fart för ett fritt folk!
14 011 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
då har du fått ihop skiten fel. 

har du ingen märkning på remmen?  brukar man ha på gamla volvosar då behöver man inte några märkningar..  så länge remskivan verkligen sitter rätt.  sätt även volvo montera den åt helvete fel tog en jävla tid för mig att inse problemet. 


turbon påverkar väldigt lite hur den går när man ligger på låga varv och ger fullt.. 
börjar den tveka så är antingen tändingen fel  kamremmen sitter fel så kammen inte öppnar när den ska. (brukar bli bättre på lite högre varv)
eller att man har för lite soppa men eftersom den går bättre på höga varv så skulle jag nog utesluta det direkt. 
och tändingen går ju inte att ställa på en 940 istort sätt smile

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#3
Kan ta o kolla på de när ja kommer hem, hade inte nån koll på att man ens behövde tänka på linjerna, sålänge dreven satt rätt så har säkert skitit till det där. Tack ????


Sök