3412
Sök

Vill hjälpa

9 Inlägg
13 juli
Trådstartare
#1
Hej!
Jag kör en Audi A6 c6 sedan .
Upptäckte häromdagen att backljuset lyser utan att jag har backväxeln i.
Har någon varit med om sånt?
Vore tacksam för all hjälp.
Tack.
Senast redigerat av Dinh (onsdag 21:48)

3 143 Inlägg
13 juli
#2
Förefaller som att backljuskontakten ska ses över.  Jag skulle börja där.
Manuella växellådor har ofta den kontakten på växellådan (2polig)  medan automater ofta tar signalen från sjäva spakens lägesgivare.
Så om automat borde den visa fel växel I kombiinstrumentet också.
Tror jag

Naturligtvis kan det vara jordfel också.

Och att ingen pillat i elsysyemet, tex för nån "styling" av något slag och klantat sig....
Senast redigerat av Mossan1 (13 juli )

6 057 Inlägg
13 juli
#3
Hej!
Råkade ut för samma sak i början av April i år på min Audi 100 Avant 2,0E 1989. Felet var backljuskontakten på växellådan. Köpte begagnad på eBay för 300:- och monterade själv på växellådan (lite bökigt då styrväxeldamasken satt i vägen). Backljuskontakten i mitt fall sitter i ett stort hål i växellådan och hålls fastklämd med en rostfri stålbygel som är skruvad i växellådan med en 13mm skruv.


9 Inlägg
tisdag 19:16
Trådstartare
#4
Hej alla! Jag förstår inte varför min model 2007 Audi A6 inte startar och instrumentbrädan inte lyser när batteriet fortfarande är bra och nyckelbrickan fortfarande fungerar. Är det någon som vet varför och hjälper mig? tusen tack
Senast redigerat av Dinh (onsdag 21:28)

6 057 Inlägg
onsdag 10:04
#5
Hur vet du att batteriet är bra? Har du mätt spänningen?


965 Inlägg
onsdag 15:42
#6
Snurrar motorn när du försöker starta???

9 Inlägg
onsdag 20:40
Trådstartare
#7
Hur vet du att batteriet är bra? Har du mätt spänningen?

tack för svara ,  ja och  jag har köpt ny bateri
Senast redigerat av chrizz (torsdag 09:23)

9 Inlägg
onsdag 20:49
Trådstartare
#8
Snurrar motorn när du försöker starta???
tack för svara ,  instrumentbrädan inte lyser har ingen ström, och den har ingen ström att starta. och jag köpte ett nytt batteri

6 057 Inlägg
torsdag 11:03
#9
Nu är det så att nya batterier visserligen är "laddade från fabrik" men helt säker kan man inte vara eftersom batteriet kan ha stått i butiken lång tid och delvis laddats ur. Så...jag skulle ladda batteriet och framför allt ska du kolla spänningen med en multimeter. 12,6V eller mer ska ett barreri ha.


9 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#10
jaka54 skrev:
Nu är det så att nya batterier visserligen är "laddade från fabrik" men helt säker kan man inte vara eftersom batteriet kan ha stått i butiken lång tid och delvis laddats ur. Så...jag skulle ladda batteriet och framför allt ska du kolla spänningen med en multimeter. 12,6V eller mer ska ett barreri ha.

Tack för din feedback, jag kollade och mitt batteri är 100 % bra,
Alla belysningssystem har elektricitet, förutom belysningssystemet på instrumentbrädan, som inte har någon el och ingen kraft för att starta motorn.

9 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#11
hjäla.   
Min Audi A6 modell 2007 går fortfarande normalt, men jag lämnade den bara över natten, och nästa morgon kunde den inte starta, jag kollade och mitt batteri är 100% bra,
Alla belysningssystem har elektricitet, förutom belysningssystemet på instrumentbrädan som inte har någon el och ingen strömkälla för att starta motorn. stor tacka !

1 673 Inlägg
för 2 timmar sedan
#12
Hmm- det lyser inte i instrumentpanelen o startmotorn går inte ? Eller har ja missat nåt?

6 057 Inlägg
för 2 timmar sedan
#13
Hur vet du att batteriet är bra? Har du mätt spänningen med multimeter/voltmeter?
Det första man ska göra om bilen inte startar och startmotorn inte drar runt motorn när man vrider om startnyckeln är att kolla batterispänningen!


1 673 Inlägg
för 1 timme sedan
#14
Hmm, spänning kan kollas o de borde väl vara ok, då allt lyser utom instrumentpanel om jag fattar rätt. Men 12,8v säger inget om hur mkt. ström som kan levereras. Kassbatterier visar ofta över 12v, men vid belastning klarar de inte att leverera nån ström. Därför felsöker man alltid med en testprob som drar ström (riktig lampa i). Att felsöka med voltmätare är kass.
En kabel kan ha 12v o lysa upp en Ledtestare o visa 12v på en voltmeter, men när den belastas o måste ge ström är den död.... den gröna smegman leder spänning o lurar dig.
Men nytt batteri i bilen låter lurigt, så kassa e´väl inte ens Feltemas? Nåt är knas o mer info behövs- felkoder.  mvh/husse

9 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#15
jaka54 skrev:
Hur vet du att batteriet är bra? Har du mätt spänningen med multimeter/voltmeter?
Det första man ska göra om bilen inte startar och startmotorn inte drar runt motorn när man vrider om startnyckeln är att kolla batterispänningen!

Tack för alla , jag testade batteriet och det är 100% perfekt. Blinkljusen och det elektriska dörrlåssystemet fungerar fortfarande, bara ingen startkraft och ingen ström på instrumentbrädan heller. Det konstiga är att allt fungerade normalt dagen innan, och jag gick inte upp för att gå till jobbet förrän nästa morgon. och det fungerar inte längre.

1 673 Inlägg
för 1 timme sedan
#16
Hmm, testa att hänga på en booster o starta bilen. Startar den då, så har du batteriproblem(o allt där i kring). Hjälper inte det, så bogsera den till en verkstad o låt dom göra en riktig felsökning.  mvh/husse

9 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#17
husseman skrev:
Hmm, testa att hänga på en booster o starta bilen. Startar den då, så har du batteriproblem(o allt där i kring). Hjälper inte det, så bogsera den till en verkstad o låt dom göra en riktig felsökning.  mvh/husse

Tack för ditt råd! Jag tror att den inte har el för att starta motorn, även om jag använder servohjälpen så startar den inte. Tror du att det är en säkring eller en elektrisk del i motorsystemet?

1 673 Inlägg
för 1 timme sedan
#18
Hmm, kan vara massor av fel, givetvis kan du kolla alla säkringar. Men uppkoppling med VCDS rek. Mvh/Husse


Sök