3299
Sök

Kan jag använda en kombination av 2 M+S däck på 205 55 R16 och 2 vinterdäck med dubbar borttagna på 195 55 R16

för 20 timmar sedan
Trådstartare
#1
Kan jag använda en kombination av 2 M+S däck på 205 55 R16 och 2 vinterdäck med dubbar borttagna på 195 55 R16? Jag läser på internet men det är inte särskilt Sverigespecifikt. En mekaniker berättade inte kan använda men jag tvivlar på mekanikerns kunskap.
Senast redigerat av MondeoCombiMk3Ptrl2 (för 19 timmar sedan)

6 039 Inlägg
för 20 timmar sedan
#2
Att ha dubbdäck på en axel och dubbfria på en andra är inte tillåtet. Att du pillat ur dubben hjälper inte. Sedan kan man naturligtvis köra så ändå, jag körde flera år med dubbdäck bak på drivhjulen och dubbfritt fram för att slippa få så mycket oväsen från dubb in i bilen. Men dubbade däck där dubben inte finns kvar är mer eller mindre värdelösa.

2 843 Inlägg
för 11 timmar sedan
#3
Dessutom från 1:a december blir det ju lag på att det ska va märkning på däcket med alptopp/snöflinga. Så däck med märkning M+S är inte lagliga då.

* Voff voff *
10 474 Inlägg
för 10 timmar sedan
#4
uhlin skrev:
Dessutom från 1:a december blir det ju lag på att det ska va märkning på däcket med alptopp/snöflinga. Så däck med märkning M+S är inte lagliga då.

Njae... Däck med M+S är inte olagliga, men däck som bara är märkta M+S och saknar snöflinga/alptopp är olagliga.

Och för att svara på trådskparens fråga, dubbdäck utan dubb är skräp att köra med på vintern och inte i närheten av riktiga dubbfria däck.
Senast redigerat av Brådhis (för 10 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 371 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
Brådhis skrev:
Däck med M+S är inte olagliga, men däck som bara är märkta M+S och saknar snöflinga/alptopp är olagliga.

... Och jag har då inte sett odubbade vinterdäck utan alptoppen på säkert bortåt 15 år.... Ska väl vara nå billigt kina-skräp som inte hör hemma i nordiska klimat öht då...
Är däcken så gamla att alptoppen saknas skulle dom bytts för lääänge sedan ändå... T om däcken på 945an har alptopp, och dom är lika effektiva som hockeypuckar. Kommer inte ihåg hur gamla dom är, men åt h-e för gamla iaf big_smile


* Voff voff *
10 474 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Lucif3r skrev:
Brådhis skrev:
Däck med M+S är inte olagliga, men däck som bara är märkta M+S och saknar snöflinga/alptopp är olagliga.

... Och jag har då inte sett odubbade vinterdäck utan alptoppen på säkert bortåt 15 år.... Ska väl vara nå billigt kina-skräp som inte hör hemma i nordiska klimat öht då...
Är däcken så gamla att alptoppen saknas skulle dom bytts för lääänge sedan ändå... T om däcken på 945an har alptopp, och dom är lika effektiva som hockeypuckar. Kommer inte ihåg hur gamla dom är, men åt h-e för gamla iaf big_smile

Visst är det så, det brukar mest handla om terrängdäck där folk tror att M+S gör dem till vinterdäck. Och det är det jag främst tror att lagändringen faktiskt vill åt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök