3187
Sök

Av kyler bara på low. Volvo v60 -12

3 Inlägg
13 oktober
Trådstartare
#1
Hej jag skriver detta inlägg då jag undrar om det kan vara något större fel eller hur jag ska gå tillväga.

Har en relativt nyinköpt bil och ej upplevt några problem med a/c tidigare. Nu i slutet av veckan kändes det som att det blev kvavt och varmt i bilen (körde med 19c) testade att sänka till 17 grader på bilen men upplevde ingen vidare sänkning i temp. När jag drog ner till Low så började den dock pumpa ut kall luft?

Är det någon som har haft liknande problem och hur löste det sig isf för er? Alternativt är det någon som vet hur man kan felsöka det?

Tack på förhand Ville

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
13 oktober
#2
Ville12 skrev:
Hej jag skriver detta inlägg då jag undrar om det kan vara något större fel eller hur jag ska gå tillväga.

Har en relativt nyinköpt bil och ej upplevt några problem med a/c tidigare. Nu i slutet av veckan kändes det som att det blev kvavt och varmt i bilen (körde med 19c) testade att sänka till 17 grader på bilen men upplevde ingen vidare sänkning i temp. När jag drog ner till Low så började den dock pumpa ut kall luft?

Är det någon som har haft liknande problem och hur löste det sig isf för er? Alternativt är det någon som vet hur man kan felsöka det?

Tack på förhand Ville

vad hade du för yttertemp för inte säkert att ac ens fungerar pga yttertempraturen

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
13 oktober
Trådstartare
#3
14 grader om jag minns rätt. Borde den inte fungera oavsett yttertemp?

* Voff voff *
10 646 Inlägg
14 oktober
#4
Ville12 skrev:
14 grader om jag minns rätt. Borde den inte fungera oavsett yttertemp?

Om det är 14 grader ute, dvs luften in i bilen är 14 grader och du har önskad temp inne ställd på 17 grader så kommer ju inte AC´n att kyla den om du inte har extremt varmt i bilen sedan innan.

Men med det sagt, blev det kvavt kan AC´n förstås ha lagt av och det var den 14-gradiga uteluften som "kylde" när du vred till LOW...

Kolla först och främst om kompressorn slår till, gör den det så är det helt enkelt som jag beskrev först, dvs att skillnaden är åt "fel håll" så den inte kyler utan värmer.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 Inlägg
14 oktober
Trådstartare
#5
Growe skrev:
Ville12 skrev:
Hej jag skriver detta inlägg då jag undrar om det kan vara något större fel eller hur jag ska gå tillväga.

Har en relativt nyinköpt bil och ej upplevt några problem med a/c tidigare. Nu i slutet av veckan kändes det som att det blev kvavt och varmt i bilen (körde med 19c) testade att sänka till 17 grader på bilen men upplevde ingen vidare sänkning i temp. När jag drog ner till Low så började den dock pumpa ut kall luft?

Är det någon som har haft liknande problem och hur löste det sig isf för er? Alternativt är det någon som vet hur man kan felsöka det?

Tack på förhand Ville

vad hade du för yttertemp för inte säkert att ac ens fungerar pga yttertempraturen

Brådhis skrev:
Ville12 skrev:
14 grader om jag minns rätt. Borde den inte fungera oavsett yttertemp?

Om det är 14 grader ute, dvs luften in i bilen är 14 grader och du har önskad temp inne ställd på 17 grader så kommer ju inte AC´n att kyla den om du inte har extremt varmt i bilen sedan innan.

Men med det sagt, blev det kvavt kan AC´n förstås ha lagt av och det var den 14-gradiga uteluften som "kylde" när du vred till LOW...

Kolla först och främst om kompressorn slår till, gör den det så är det helt enkelt som jag beskrev först, dvs att skillnaden är åt "fel håll" så den inte kyler utan värmer.

Brådhis skrev:
Ville12 skrev:
14 grader om jag minns rätt. Borde den inte fungera oavsett yttertemp?

Om det är 14 grader ute, dvs luften in i bilen är 14 grader och du har önskad temp inne ställd på 17 grader så kommer ju inte AC´n att kyla den om du inte har extremt varmt i bilen sedan innan.

Men med det sagt, blev det kvavt kan AC´n förstås ha lagt av och det var den 14-gradiga uteluften som "kylde" när du vred till LOW...

Kolla först och främst om kompressorn slår till, gör den det så är det helt enkelt som jag beskrev först, dvs att skillnaden är åt "fel håll" så den inte kyler utan värmer.

Hur kan man kolla om kompressorn slår till?

Mätte skillnad på lufttemp nu under en körsträcka på ungefär 30 minuter. Med 17 grader inställt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250250/250250-a8ef98e44aaa45a77ffcabbc5a49f20f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250250/250250-1e6be98aa87791b6e7e737288021caa3.jpg

4 474 Inlägg
14 oktober
#6
Ta bilen till en verkstad ,är mitt råd..


Sök