3113
Sök

Saab 93 läcker kylarvätska

1 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej jag har nyligen köpt en Saab 93 sportkombi årsmodell 2006. Den har gått 20 000 mil. Upptäckte idag när jag hade varit ute och kört ett tag och skulle tanka, att bilen började ryka lite ifrån motorn. Kollade och kylarvätska nivån började sjunka mycket plus att de hade läkt glykol på marken vid förar sidan vid däcket. Jag var tvungen att åka hem och då ser jag dessutom att motorlampan börjar lysa. Vad kan felet vara ? Är de farligt att köra den? Den går fortfarande fint och oljan ser bra ut.

1 194 Inlägg
för 8 timmar sedan
#2
Är kanske någon slang som börjat läcka eller att det är expansionskärlet som sprungit läck.
Har du otur är det vattenpumpen, men då borde du sett dropp när du parkerat bilen. Den är driven av kamkedjan och således ett lite mer komplicerat jobb än annars. Detta förutsatt att du har en bensinare och inte 2.0i (Opelmotorn)


6 066 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
Om motorlampan börjat lysa så skulle jag inte köra med bilen men du måste ju starta motorn för att se var det läcker kylvätska
någonstans...men kör inte!
Sen när man köper en begagnad bil så byter jag alltid olja och filter samt kollar hur stiften ser ut...för att vara på den säkra sidan.



Sök