3027
Sök

Måste spärr funktionen till automatlåda funka på besiktningen?

348 Inlägg
22 oktober
Trådstartare
#1
Hej! Gäller en merca med automatlåda. Där inte p-läget går att få ur när man trycker ned bromsen. Därför har min kompis tryckt ner en mejsel för spärren vid växellådan. Vi tänkte sätta en dit en skruv som håller borta spärren hela tiden.  Visst då måste man va försiktig så ingen läger i backen på motorvägen haha.  Ska kolla upp hur man ska fixa det ordentligt sen har ingen aning.

Hursomhelst säger besiktningen något om detta? Mvh

504 Inlägg
22 oktober
#2
ja om dom upptäcker det blir den inte godkänt

2 327 Inlägg
22 oktober
#3
Har kommit igenom bess med en bil som helt enkelt saknade funktionen. Bilen var ändå så pass modern att den var ifrån 1999. Plockade isär och kollade. Det var logiskt var alla komponenter till detta skulle sitta men där var inga sådana delar och det fattades kablar dessutom. Mycket mysko.

Nu var den bilen importerad så vet inte om det spelar roll. Men som jag förstått så måste ju sånt funka.


* Voff voff *
10 582 Inlägg
22 oktober
#4
Vilken spärr är det som avses?

Den som hindrar P att läggas ur utan nedtryckt broms? Denna finns ju inte på alla bilar så frågan är om den är ett krav egentligen?

Den som hindrar P (och även andra lägen) att läggas ur utan att trycka på knappen på spaken? Denna är ett krav.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

348 Inlägg
22 oktober
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Vilken spärr är det som avses?

Den som hindrar P att läggas ur utan nedtryckt broms? Denna finns ju inte på alla bilar så frågan är om den är ett krav egentligen?

Den som hindrar P (och även andra lägen) att läggas ur utan att trycka på knappen på spaken? Denna är ett krav.

Problemet är att när man startar trycker ned bromsen för att växla från p läget så går inte det. Därför om man sätter en mejsel eller skruv där så tas spärren bort helt och alla lägen går att växla. Det går att lägga i park eller backen om man skulle vilja i 110 blås...
På Mercedes w210 finns som ingen knapp på spaken. Finns ju vissa andra automatlådor som inte har någon knapp på spaken. Har såklart aldrig vågat prova haha smile
Senast redigerat av Eleeb90 (22 oktober )

567 Inlägg
22 oktober
#6
Eleeb90 skrev:
Brådhis skrev:
Vilken spärr är det som avses?

Den som hindrar P att läggas ur utan nedtryckt broms? Denna finns ju inte på alla bilar så frågan är om den är ett krav egentligen?

Den som hindrar P (och även andra lägen) att läggas ur utan att trycka på knappen på spaken? Denna är ett krav.

Problemet är att när man startar trycker ned bromsen för att växla från p läget så går inte det. Därför om man sätter en mejsel eller skruv där så tas spärren bort helt och alla lägen går att växla. Det går att lägga i park eller backen om man skulle vilja i 110 blås...
På Mercedes w210 finns som ingen knapp på spaken. Finns ju vissa andra automatlådor som inte har någon knapp på spaken. Har såklart aldrig vågat prova haha smile

På min Peugeot 406 Coupé från 1998 så finns det ingen spärr, varken för att lägga ur p-läge eller för att lägga i backen.
På en C70 cab från 2001 så fanns båda dessa.
Sen vad som är lag eller krävs vet jag inte.


Forummoderator
17 996 Inlägg
22 oktober
#7
Nej. Det där är oklart. Men att lägga in P på motorvägen är riskfritt. Det händer inget. Först i farter under 10-15 km/h går bilen i P-läge då. Prova ej på en gammal 240 bara...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök