2555
Sök

VW passat 3bg 04

1 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#1
Var på besiktningen och fick 2 tvåer på "spindelled fram vänster övre" där både "främre" och "bakre" är glapp. Är inte kunnig men vill lära mig att byta och fixa själv men förstår verkligen inte vad det är jag ska byta, räcker det att bara byta spindelleden eller vill de att jag ska byta länkarm också? Frågan är väll vad främre och bakre egentligen innebär? Tack.
Senast redigerat av kiwi1 (för 9 timmar sedan)

6 082 Inlägg
för 8 timmar sedan
#2
Det är väl så att på din Passat så är det väl  P-änden (kula med gummiskydd) , sitter överst närmast hjulet och de bakre två bussningarna som är slitna. En triangel historia med två bussningar baktill.


19 Inlägg
för 4 timmar sedan
#3
kiwi1 skrev:
Var på besiktningen och fick 2 tvåer på "spindelled fram vänster övre" där både "främre" och "bakre" är glapp. Är inte kunnig men vill lära mig att byta och fixa själv men förstår verkligen inte vad det är jag ska byta, räcker det att bara byta spindelleden eller vill de att jag ska byta länkarm också? Frågan är väll vad främre och bakre egentligen innebär? Tack.

Byt hela länkarmen. Det handlar om 5-600:- i delar för båda.

Det är de två som är "i rutan" på bilden här nere..

Främre är den som är framåt, och bakre...den som är bakåt. Och som vanligt utgår man från färdriktningen.

https://dz310nzuyimx0.cloudfront.net/strapr1/0c515ca057e604e65fb72a5d57879cea/e3df90875a2ae32dba65a25e0195d141.png


5 676 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Stagen i ruta 3 på bilden MrMadMan bifogad är dom som du fått anmärkning på.
Vänster är förarsidan.
Spindelleden går ej byta löst utan det är hela staget som krävs.

Enkla att byta om det inte har rostat fast.
Skruven i bussningen för det främre övre staget är original monterat så att man måste ta ut hela fjäderbenet (nr 4-10), men kapar man av skruven så går den ta ut mot fjädern om man bryter lite i fjädern.

Den långa skruven som går genom spindeln (nr2 på bilden) brukar ofta gå av och vara nästintill omöjlig att få ut utan att värma ordentligt.
Sett att Biltema säljer ett verktyg för att få ut den skruven just för att det är ett så pass vanligt bekymmer (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000041246)

https://www.youtube.com/watch?v=OCz30PTOJjE
Här har du en video som visar hur man byter, han tar ut hela fjäderbenet i videon istället för att ta genvägen jag beskrivit.

Kom även ihåg vid åtdragning av bussningar så måste bussningen/staget sitta i det läge som när bilen står på hjulen. Om inte så kommer bussningen gå sönder snabbt.
Senast redigerat av simlar (för 3 timmar sedan)


1 685 Inlägg
för 1 timme sedan
#5
Hmm, den bulten som håller ihop dårhuset där de båda övre länkarmarna möts..är inget skoj. Om Feltemas verktyg funkar har ja ingen koll på, men drar man av den..så får man borra o borra. Värme via induktionsvärmare funkar, men man får vara lite försiktig. Bättre att värma flera ggr. än att gå på för fort.  Här får man tänka smart, bulten är fastoxiderad i alu. Vissa ger sig på att värma allt runt bulten, vilket är normalt om inte allt runt bulten är alu.
Men i detta fall, så kan man lura bulten, genom att värma den i båda ändar. När bulten blir jävligt varm, så kommer den bli utvidgad..men den har inget utrymme att utvidgas på, då blir den tunnare o längre. Bara att vara lite cool o vänta, när saker kallnar av, så får man bultfan att snurra, då den sträckt sig o blivit något längre o tunnare+ oxiden är bortbränd.
Denna bult har skapat mkt. grått hår genom tiderna, men går att besegra. En bra idé är att byta ut bulten o att smörja den med keramikpasta innan montering. Nästa mek som ska på den kommer älska detta. mvh/husse


Sök