2557
Sök

Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo - Karosseri reparation + lite diverse små reparationer

Uppfräschning av en special modell som endast 75st såldes i Sverige endast 1992. =) Samt att första ägaren var Saab Automobile AB.

139 852 Visningar
Uppdaterades senast igår 22:14
1 940 Inlägg
12 oktober
Trådstartare
#301
Ewout skrev:
Bra, att denna, nu extremt sällsynta, Saab, får så mycket kärlek. En röd 9000 CS 2.3 Turbo S med (från utseendet) Dover grå inredning. Det är så jag skulle ha beställt den nya själv. Lycka till!

Tackar! Ja den förtjänade kärlek såg jag när jag fick chansen att köpa den. Tog lite tid innan den fick kärlek men då var det en annan bil som fixades till. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 940 Inlägg
12 oktober
Trådstartare
#302
Hej Dagboken!

Då har man fått gjort lite med bilen igen.
Efter att ha talat med en gammal kollega från Saab så fick jag tips om att kolla över slangar mm för trycksidan av luften till motorn. Då han hade varit med om att sin ena sons bil gick precis som min och då var det slangarna till intercoolern som var felet.
Jag hade inte monterat en slang (den mellan intercooler och tryckröret till spjällhuset) då den var en aningen hård och inte var helt lätt att montera. Men gav mig på jobbet igen att montera den. Efter 30min och en del svordomar och ett skärsår från en slangklämma så var slangen på plats.
Dags att provstarta motorn igen... Håller tummarna.. Och motorn startar och går rent!! big_smile

Så lät motorn gå en stund på tomgång för att få upp lite värme på oljan i motorn. Sen skulle motoroljan tömmas. 

Men såg såg att när jag la mig under bilen att oljetråget och även motorn såg väldigt sölig ut så det fick tvättas innan jag tömde ut oljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e14caa28fe0ffd62fab2ab762e5936e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-cd76c42604b4dca1da7346170a82ade7.jpg

Men så tog det lite för lång tid med att tvätta rent oljetråget mm så jag tänkte att motorn behövde varmköras igen. Men då startade inte motorn... För dåligt med soppa i tanken.. Orkade inte åka och köpa bensin så åkte hem för dagen.
Men sen med en ny dag och ny energi så köpte det 5liter bensin och fyllde på det varmkörde motorn igen och tömde oljan och den såg allt mer än ren och fräsch ut. Så idag ska jag åka och köpa lite ny olja till motorn och fylla på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f88e5364d803c34d0f95a821bba9ea25.jpg

I handlingsplanen så tänkte jag även byta packboxen bakom remskivan på vevaxeln. Motorn och delar runt omkring var ju duktigt klenigt av olja och grus (finns fortfarande ställen kvar att tvätta) så visste att den läckte. Men inte att den läckte så här duktigt! Har ju bara teststartat och varmkört motorn lite (max 20min sammanlagt). Men redan har den läckt såpass mycket att det blev tydliga spår på motor och subframen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-71fd38dd6938535a676287383410f21f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-83b6892ea62279806d191e3335b616ba.jpg

Men lite motion av mutterknacken så lossades skruven för remskivan och sen byttes packboxen. Dock så får vi se om jag tar och gör om bytet av packboxen då jag inte fick till den helt plan. Men det får tiden visa om det håller tät eller inte. wink
Passade givetvis på att putsa av tappen på remskivan så den har en fräsch yta mot packboxen. Men tyvärr så bommade jag att ta en bild på när den nya packboxen var på plats. Och att jag måste komma på något sätt att låsa motorn nu när skruven ska momentdras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-75e8924ce561984bb4152f770f10bf13.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4473ba99581be998fa222e206aa03f49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b449141b704556953f08b0fbf93c263d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-51c3f69fc85b26140a265dd1573a5824.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-353f4d629baacfa025b4d0380cfc418e.jpg

Ja nu ska det köpas lite delar och olja till motorn sen så ska den vara good to go och då blir det arbete i bromsens tecken. Montera abs-givare och byta en handbromsvajer.
Men det får det blir senare nästa vecka. wink

De var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 940 Inlägg
13 oktober
Trådstartare
#303
Blev inget byte av ventilkåpspackningar igår då ADbildelar inte hade hemma eller i centrallager. Så det fick beställas.

Men fick i ny motorolja som jag inhandlade från Biltema. Och efter en provstart och lite tomgångskörning så såg jag inga läckor kring oljenivågivaren eller bakom remhjulet. Dock vid ventilkåpan så finns det fortfarande läckage eftersom de inte byttes.

Så nu kan jag släppa motorn och fortsätta med bromsarna och se till att få målat lite delar till bakre hjulupphängningen.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 940 Inlägg
18 oktober
Trådstartare
#304
Hej dagboken!

Då har man fått packningen till ventilkåpan från Trodo. Packningen är ifrån Elring (av erfarenhet så håller dessa bättre kvalitet än t ex ProParts), beställde även en packbox till remskivan då jag inte var helt säker på att jag fick dit den rätt men den verkar än så länge hålla tätt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a7144e8e1ccc61b56d0f2637ff482600.jpg

Sen började jag att demontera ventilkåpan. Finns lite tecken på att det har används silikon vid montering. Men det var inte lite silikon!! Jäklar vad man har lagt på. Som tur är så verkar inget ha åkt ner i motorn!
På insidan av ventilkåpan så fanns det spår av lite långt emellan oljebytena. Dvs det fanns lite koks, men det tvättade jag bort så det inte var så mycket kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-220d3d9e534e3f0be16144822db8267d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e542c68992ff5ef0c44a8d20c196aac4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-61b25c5d77518d1dac6928a518813bbb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0cf81728350a113a3ba610fb0fb0f05f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f6adcc18387335bc07c5ae2c79014cd4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-70f370a4f5429d71b8356563e694da40.jpg

Sen efter lite sanering av silikon och koks så åkte den nya packningen dit. Det smidiga med 9000s ventilkåpa är att den har ingjutna "hullingar" som håller fast packningen. På så sätt så slipper jag använda fett för att "klistra fast" packningen. smile
Sen när jag var klar så ser man att det inte finns några spår efter silikon massakern! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7e8428d551d6546ec76929cc4b4a2bd3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-02eac4fffd06e2e7c9ec7a5607628c9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-915b332e396fbff2dce7dfa27562fe7c.jpg

När jobbet med ventilkåpan var klar så gav jag mig på att försöka rädda abs-givaren för vänster fram. Men misslyckades tyvärr, rosten vann då de blev 1-0 där. Så får leta efter en ny eller begagnad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f04d2709ddea58e0b1bfe31030a84d69.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-51ad4c70e292c0c5acdf099e32ee37f6.jpg

Tänkte först att ta en ny bakre som jag visste att jag hade. Började mäta kabel längd och de var samma. Flyttade över lite gummifästen men hejdade mig sen och funderade lite om det inte går lite för bra.. Ja visst så är det skillnad på längden på hylsan som skruven sitter i. Den hylsan bestämmer ju hur långt ner sensorn ska gå i hålet. Så därför blev det beslut på att leta efter ny eller begagnad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-55562f68f5225dda07d17c42c4797354.jpg

Ja det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 940 Inlägg
21 oktober
Trådstartare
#305
Hej Dagboken!

Då har man varit i garaget och kämpat igen.

Denna gången så blev handbromsvajern VB bytt. Har sagt att Saab 9000 är genomtänkt och lätt att skruva med. Men just byta handbromsvajer VB är inte en riktigt genomtänkt grej.. Men men efter några milda svordomar och lite krypande under bilen och inredningsmattan så var vajern bytt. För att sen justerat båda vajrarna så nu har man även fungerande handbroms på bilen. smile
Passade även på att tvätta av mittkonsolen när den ändå var ur bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5e311873c69dc239a5b35129852da330.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6c4c215940d97bc220e0fbb3fecd4eb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0d62cf4daef12eb748831ead9278b9c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4523a035a01af18bffab2b58627607e6.jpg

När allt jobb med handbromsens var klart så tänkte jag kolla så att mitt jobb med ventilkåpan blev bra. Dvs att den håller tätt!
Startade motorn och lät den gå lite. Till en början så såg det ljust ut, MEN sen såg jag olja titta fram..
Det är inte packningen som läcker utan det är en spricka i ventilkåpan! Hur den har kommit till vet jag inte men nu så har jag iaf hittat den och behöver således byta ventilkåpa. Tur i oturen så har jag en 2.3 för långmotor som satt i min 9000 Aero. Så de blir att ta fram den göra i ordning den och sen montera i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-936e1c8516ee47a63fd23d7f2b488124.jpg

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 940 Inlägg
22 oktober
Trådstartare
#306
Hej Dagboken!

Var och slängde lite skräp som jag hade i garaget. Sen kunde jag inte hålla mig borta från att skruva lite på bilen hehe.

Det blev lite fokus på bakvagnen denna gången. Så fick monterat ABS-sensorer på båda sidorna, momentdra skruvförband samt montera momentstag på vänster sida.
Så nu är det dags att ta och måla lite saker så jag kan lägga klarlack på delar som ska monteras i bakvagnen så den kan bli klar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7c2ff4448e2e579cb4931cd1879ab8cd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-24dcc23ed29ccfc8e69c1ea5c287fb40.jpg

När jag monterade de renoverade hållarna för handbromsenvajern på bärarmarna så hittade jag inte rätt skruvar så de fick bli dessa med torx fattning så länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c705a53d64248b2a35d60777314f40d9.jpg

Ja de var alles för denna gången.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 940 Inlägg
lördag 23:51
Trådstartare
#307
Hej Dagboken!

Ja då har det återigen hänt lite saker med bilen. smile

Har påbörjat renoveringen av midjelisterna på bilen. Blir samma koncept som det blev på min Aero, dvs mattsvart färg och matt 2k klarlack. På detta sätt så slipper jag att behandla listerna vid varje tvätt (typ). Dock så var vissa lister lite väl rostiga på baksidan. Men med lite stålborste för att ta bort det värsta. Sen blir det rostomvandlare och epoxiprimer. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8d76c68dd1f418ccafe47f7d9fa65705.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e895ea2614df6e54061c5f5910540e0b.jpg

Har även lagt på lite primer på de områdena där det finns spackel så det inte drar åt sig massa fukt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-495c2057f756fd64d7d3234da47b94b8.jpg

Var även nere i Värnamo och KM bildemontering då de hade sista dagen för deras utförsäljning av beg delar. Hittade en HF ABS sensor till 9000 men det var allt. Såg att det fanns till og900 och tog då en VF i den lådan i hopp om att den skulle passa. Men visade sig sen att på OG900 så är det tvärtom system på deras givare jämfört med 9000. Skulle ha tagit en HF till OG900 för VF till 9000. Men men kostade mig 10kr så det gör inget. smile
Så det blev att montera HF och så ska jag beställa en VF från bildelsbasen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-83c735e60a6216af43b3431505375c68.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-225cfdacb2f9a3c725ed27e4717f95f0.jpg

När jag ändå var med hövet i HF hjulhus så passade jag på att tvätta det sista av oljesölet på bilen (eller ja har hjulhus av plast att tvätta också). Så nu börjar det likna komplett bil igen. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1f4684c348f664c8235edd81e40928ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fa57e0df3ce779ff1512b5d888037f6b.jpg

Det sista som blev gjort med bilen var att lägga lite Hagmans CA primer på de plåtrena ytorna i bak. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b7f0c5a96995c119b1548117ae34d852.jpg

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 940 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#308
Hej Dagboken!

Då har man äntligen fått ihop lite delar så man har kunna måla och klarlacka så delar som behöver monteras kunde monteras. Dvs fästet för batteriet och skyddet för bränslepåfyllningsröret. Dessa två delar var redan målade men behövde få lite klarlack på sig. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b73cba71eb61b25062ab8836977c9fa5.jpg

Batterifästet blev bra med renoverade gängor och ny m6*33 skruv. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2793064f4520f4ba9d96dfbd505f5b63.jpg

Blev även bra med skyddet för bränslepåfyllningsröret. I samma veva monterades fästet för krängningshämmaren då den håller fast skyddet. När det väl var på plats samt powerflex bussning till krängaren så monterades en ny och en tvättad gummiböj för bränslepåfyllningsröret. Sen även själva röret. Nu börjar det bli dags att snart få ner den på hjulen. Ska bara titta över allt så jag inte har missat något. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-95902106686493f2c0342d35ca8279d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7d2a0bd605a3b634c42670602765c6da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6cbd4c3ef5df50e218f7c1607d78886c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-78d1a3b66906a9612d626a7646852fb2.jpg

Efter det lilla misstaget med ABS-sensorn så kollade jag bildelsbasen och fann en HF till OG900 (det fanns VF till 9000 men ville testa och se om de till OG900 funkar), beställde hem den och hade den på 2dagar i postboxen hemma vid lägenheten. Monterade den VF och allt passade och även längden stämde, då återstod det att se om ABS lamporna i instrumentet försvann.. Vred på tändning och lamporna tändes men släcktes inte heller så startade motorn och efter en stund så var alla ABS lampor slockna! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1aac0540cbf6c3324e0069bface247b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6e9c01d9255aae24cf851a721c2d5966.jpg

Så med detta så om man söker efter ABS sensorer till 9000 med de runda svarta kontakterna så funkar det att använda sig utav OG900 men man får tänka fel när man ska välja sida i fram ( VF OG900 -> HF 9000) tongue

Som sista grej innan jag åkte hem blev att lägga på lite karosserikit i bak på bilen. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3ddd63d26c024b429f689f53a59ffaf0.jpg

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY


Sök