2732
Sök

BMW 118D F20 Kamaxel har hoppat fram ett kugg

925 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Mina insugsventiler har krockat med kolvarna varav en ventil gått av och orsakat kaos.
MEN, frågan är. Hur är det möjligt att kamaxeln hoppar fram ett kugg? Hoppar kedjan så borde kamaxeln komma efter och krocka med avgasventil.
Nu ser kedjestyrare, kedja och spännar ut av vara i bra skick. Troligtvis ha en tidigare mekaniker (klåpare) monterat kammarna fel. Men innan jag anklagar någon i onödan tänkte jag höra om det överhuvudtaget är möjligt att kammen/arna hoppar fram ett kugg.

Hittade mängder av gamal plast från en kedjestyrare i tråget, samt en massa siliconkladd runt kåporna. SÅ någon annan har varit där förut och meckat.

/Mats

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
för 1 timme sedan
#2
En kugg skall inte orsaka sallad.
Är det en N47-motor så är det inte osannolikt att din kedja är av dålig kvalitet vilket har orsakat raset.

Har du massa plast i tråget så är väl helt enkelt en glidskena som nötts ner.
Silikonad bröstkåpa är inget konstigt, detta görs på fabrikerna, och det är sällan det är snyggt gjort.

Up the RA

925 Inlägg
för 47 minuter sedan
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
En kugg skall inte orsaka sallad.
Är det en N47-motor så är det inte osannolikt att din kedja är av dålig kvalitet vilket har orsakat raset.

Har du massa plast i tråget så är väl helt enkelt en glidskena som nötts ner.
Silikonad bröstkåpa är inget konstigt, detta görs på fabrikerna, och det är sällan det är snyggt gjort.

Alla kolvar har märken efter insugsventilerna. Alla kedjestyrare är i nyskick. Inget slitage. Inga urslagna plastbitar. Plastbitarna är centimeter stora plastbitar, syns tydligt vart de har setat i kedjestyraren. Kedjorna är väldigt bra skick.
Det är verkligen extremt mycket silikon....

Oavsett. Hur kan det bli krockmärken i kolvarna efter insugventilerna?


Sök