Baldrik: Tack! Det har varit jäkligt mycket lärande men känns som jag börjat komma nånvart nu.
Sjodinare: Tackar!
Inken: 80x40x4 om jag kommer ihåg rätt. Mao smalare än original men bättre legering och tjockare gods så styvheten är bättre i slutändan.
Nu blir det bildtungt, varit/är ett riktigt äventyr just nu...
Vill göra rejälare inpressningar i övriga golvbitar så det ser lite mer "fabriksmässigt" ut, första tanken var att göra en press/hammarform.
Tog väl säkert en hel dag bara att fräsa av skrotmaterialet jag hade hemma.
Fräser ut en ficka i dom två övre lagrena.
Plåten som ska formas kläms sedan mellan dom två övre och kan pressas ner i fickan.
Första testet .. 6st M5 som håller ihop det, ville testa med så få skruv som möjligt, så det blir mindre hål att svetsa igen efteråt.
FDM printad plastplugg som agerar pressverktyg och sen diverse metallskrot ovanpå för att fördela trycket.
Den lägre "väggen" av plast är bara där för att styra plastpluggen den första centimetern.
Vid runt 7 ton började plåten vecka sig utanför formen dvs tydliga tecken på att den "sugs in" snarare än att plåten i formen sträcks ut.
Fortsatte upp till ungefär 13 ton då plastpluggen fortfarande rörde sig nedåt.
Syns tydligt att formen inte orkat hålla emot med så få skruv och tunnt material.
Helst hade jag gjort formen i betydligt tjockare och bredare bitar men hade inget bättre material att utgå ifrån.
Hur som, strax över 13 ton så började övre biten biten se väldigt ledsen ut, följt av ett brak.
Föga förvånande så var gjutjärn ett dåligt val och när det knäcktes tog det även med sig plastpluggen som tog ca 48h att skriva ut.
Fick justera plåten en hel del och inpressningen är definitivt inte toppen.
När pluggen sprack så blev trycket högre i mitten, därmed är mitten mer "komplett" formad än vad yttre delarna är.
Man ser även hur hålen där skruvarna suttit blivit ovala när materialet sugits in i formen.
Ändå en lovande start tror jag, tanken är att pressa ett antal såna här i en större form för att slippa svetsa massa "småbitar".
Så nu kommer första vidareutvecklingen, rejäla radier på nedre formen. Överhandsfräsen med vanliga frässkär funkade finfint men man får vara försiktig med ingreppet.
Sen gjorde jag en betydligt mycket rejälare bit för att fördela trycket från hydraulpressen, säkert ytterligare en halv dag bara för att plana av och svetsa ihop dessa..
När man väl har lite stabil inkomst ska jag sluta samla på mig skrot och köpa vettigt material istället...
Printade en ny plugg på en större skrivare, tog ca 8h med större munstycke och lagerhöjd.
Även satt betydligt fler skruv för att hålla ihop formen, inte optimalt sett till slutresultatet men vill ge formen bästa förutsättningarna.
Vid ca 8 ton har plåten börjat deformeras på utsidan. Vänstra sidan buktar nedåt och fram/baksida korvar sig, dvs plåten glider fortfarande in i formen.
Släppte på trycket och tog isär allt för att kontrollera hur pressningen blivit.
Så här mycket form blev det av 8 ton, kanske 6-7mm. Fickan är ca 17mm djup så finns gott om plats kvar.
Bytte ut alla skruv till M6 8.8 vilket lät mig pressa upp till ca 15 ton utan att plåten deformerade märkvärt mer på utsidan.
Hålen har definitivt blivit lite ovala men pressningen ser rätt bra ut. Hade dock blivit väldigt drygt att svetsa igen alla dessa hål efteråt.
Nästa test blev att använda det mer som en hammarform. Med mer lokalt tryck behöver inte formen kämpa emot lika mycket..
Började med 6st skruv för att se om det räcker.
Nedersta är vad jag åstakom med tryckluftshammaren på ca 30-40 min.
Förutom att ytan blev lite grov och väggarna för raka så känns ändå metoden rätt bra.
Hade nog blivit bättre om man hade mer anpassade bits till hammaren.
Sagt och gjort. Fräste, slipade och polerade fram ett nytt bits och pressade det på ett gammalt skaft.
Det här tror jag är väldigt nära "rätt koncept". Mycket lättare att få rätt form på fickan och gick rätt smidigt.
Behöver härda den nya biten bara då den trubbas av rätt fort.
Efter forming med tryckluftshammaren pressade jag ner plastpluggen till ca 10ton och fick formen att fylla ut helt utan problem, så lite sträckning av metallen verkade räcka gott.
Blev några sprickor i "bottenhörnen" men tror jag kan lösa det genom att göra fickan grundare, den är lite onödigt djup just nu ändå.
Tror nog jag ska våga ta tag i den "riktiga" plåten i nästa steg...