3639
Sök

Byta till fuelcell. Vettigt alternativ?

15 Inlägg
Igår 12:52
Trådstartare
#21
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:

Självklart, men ångorna som kommer ut runt påfyllningshålet hamnar i bagageutrymmet, det gör de inte med en vanlig tank. Och att samla bensinångor i bagaget är inte bra! Det behövs inte mycket för att det ska bli väldigt dåligt...

Tack för förklaringen, nu hänger jag med. Tänker du på att ångorna kommer in i kupén eller brandfara?

Primärt brandfaran skulle jag säga.

Vad finns det som kan antända ångorna då?

523 Inlägg
Igår 13:12
#22
explosiv brandfara med snabbt förlopp

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
Igår 14:09
#23
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:

Tack för förklaringen, nu hänger jag med. Tänker du på att ångorna kommer in i kupén eller brandfara?

Primärt brandfaran skulle jag säga.

Vad finns det som kan antända ångorna då?

det mesta faktist..   en glapp sladd en glödlampa som är trasig osv eller att man helt enkelt slår igen skuffen och det blir en gnista..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 657 Inlägg
för 22 timmar sedan
#24
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:

Tack för förklaringen, nu hänger jag med. Tänker du på att ångorna kommer in i kupén eller brandfara?

Primärt brandfaran skulle jag säga.

Vad finns det som kan antända ångorna då?

Glapp i en glödlampa tex eller annan el som har dålig kontakt i en gammal bil, samt förstås statisk elektricitet. Eller bara att du slänger ner nå´t eller att något åker omkring i bagaget och slår emot något så en gnista uppstår.

Jag hade inte chansat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#25
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:

Primärt brandfaran skulle jag säga.

Vad finns det som kan antända ångorna då?

Glapp i en glödlampa tex eller annan el som har dålig kontakt i en gammal bil, samt förstås statisk elektricitet. Eller bara att du slänger ner nå´t eller att något åker omkring i bagaget och slår emot något så en gnista uppstår.

Jag hade inte chansat...

Många racebilar går ju med fuelcell och jag antar att en hel del har tankning i skuffen. Dom flesta fuelcells jag har sett har inte ens tillbehör för att kunna bygga tankpåfyllning utanför bilen. Varför brinner inte racebilar upp i parti och minut isåfall?

Absolut, man ska inte leka med bensin, det håller jag med om. Dock finns det ju till och med experiment som visat att det inte ens går att antända en pöl bensin med en tänd cigg. Därav jag ifrågasätter. Jag ber om ursäkt om jag låter otrevlig, men har du kunskap och erfarenhet av fuelcells som börjat brinna, eller förmedlar du bara vidare femtehandsinformation du läst av från något avlägset hörn av internet?

* Voff voff *
10 657 Inlägg
för 3 timmar sedan
#26
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:
Vad finns det som kan antända ångorna då?

Glapp i en glödlampa tex eller annan el som har dålig kontakt i en gammal bil, samt förstås statisk elektricitet. Eller bara att du slänger ner nå´t eller att något åker omkring i bagaget och slår emot något så en gnista uppstår.

Jag hade inte chansat...

Många racebilar går ju med fuelcell och jag antar att en hel del har tankning i skuffen. Dom flesta fuelcells jag har sett har inte ens tillbehör för att kunna bygga tankpåfyllning utanför bilen. Varför brinner inte racebilar upp i parti och minut isåfall?

Absolut, man ska inte leka med bensin, det håller jag med om. Dock finns det ju till och med experiment som visat att det inte ens går att antända en pöl bensin med en tänd cigg. Därav jag ifrågasätter. Jag ber om ursäkt om jag låter otrevlig, men har du kunskap och erfarenhet av fuelcells som börjat brinna, eller förmedlar du bara vidare femtehandsinformation du läst av från något avlägset hörn av internet?

De flesta racebilar kanske inte har bakljus från 1987 och saker som far omkring i bakluckan...? Eller så väljer man helt enkelt då att leva med riskerna i en sådan? Kanske körs en racebil rejält mycket färre mil än en bruksbil och står betydligt mer sällan i kö efter att man besökt macken? Vad vet jag?

Du gör precis som du känner, jag svarade utifrån den kunskap kring bensin, ångor och brandbekämpning som jag har, mestadels från båt-sidan men i viss mån även från utbildningar och yrke. Tror du mer på din egen kunskap ska du självklart bortse från min, det är det finurliga med internet.

Brandsläckaren kan du nog dock skippa att ta med dig, det brukar ändå gå för fort för att den ska göra någon nytta vid bilbränder längs vägen.

Och du... Kika lite på skillnaderna mellan gnista och glöd där angående pölen med bensin. En ledtråd är att tändare inte glöder utan skickar just en gnista för att tända... Finns säkerligen något i något avlägset hörn på nätet om detta om du har tur. big_smile
Senast redigerat av Brådhis (för 3 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#27
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:

Glapp i en glödlampa tex eller annan el som har dålig kontakt i en gammal bil, samt förstås statisk elektricitet. Eller bara att du slänger ner nå´t eller att något åker omkring i bagaget och slår emot något så en gnista uppstår.

Jag hade inte chansat...

Många racebilar går ju med fuelcell och jag antar att en hel del har tankning i skuffen. Dom flesta fuelcells jag har sett har inte ens tillbehör för att kunna bygga tankpåfyllning utanför bilen. Varför brinner inte racebilar upp i parti och minut isåfall?

Absolut, man ska inte leka med bensin, det håller jag med om. Dock finns det ju till och med experiment som visat att det inte ens går att antända en pöl bensin med en tänd cigg. Därav jag ifrågasätter. Jag ber om ursäkt om jag låter otrevlig, men har du kunskap och erfarenhet av fuelcells som börjat brinna, eller förmedlar du bara vidare femtehandsinformation du läst av från något avlägset hörn av internet?

De flesta racebilar kanske inte har bakljus från 1987 och saker som far omkring i bakluckan...? Eller så väljer man helt enkelt då att leva med riskerna i en sådan? Kanske körs en racebil rejält mycket färre mil än en bruksbil och står betydligt mer sällan i kö efter att man besökt macken? Vad vet jag?

Du gör precis som du känner, jag svarade utifrån den kunskap kring bensin, ångor och brandbekämpning som jag har, mestadels från båt-sidan men i viss mån även från utbildningar och yrke. Tror du mer på din egen kunskap ska du självklart bortse från min, det är det finurliga med internet.

Brandsläckaren kan du nog dock skippa att ta med dig, det brukar ändå gå för fort för att den ska göra någon nytta vid bilbränder längs vägen.

Och du... Kika lite på skillnaderna mellan gnista och glöd där angående pölen med bensin. En ledtråd är att tändare inte glöder utan skickar just en gnista för att tända... Finns säkerligen något i något avlägset hörn på nätet om detta om du har tur. big_smile

Tack för dina synpunkter, jag ska läsa på innan jag tar ett beslut kring hur jag väljer att gå vidare. God jul!


Sök