2718
Sök

Solfilm på backspeglar? Bländande bilar bakom

775 Inlägg
15 december 2024
Trådstartare
Jag har haft en fundering på att lägga på en solfilm på mina ytterbackspeglar då många bilar dels ligger för nära och dels har bländande lysen så det blir störande för min syn framåt. Dagens LED-ljus är bra starkt, på gott och ont.
Givetvis har jag tänkt en typ 50% solfilm bara, kan det vara nåt som hjälper? Är det någon här inne som provat detta? Vad kan bilprovningen ha att säga om det?

Bakgrunden till detta är att mina förra Lexus hade automatiskt avbländande sidobackspeglar(även mittbackspegeln) och det var en dröm att ha i vintermörkret, men min nuvarande har bara automatisk avbländning på mittbackspegeln.

Live long, and prosper.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
15 december 2024
MrHyde skrev:
Jag har haft en fundering på att lägga på en solfilm på mina ytterbackspeglar då många bilar dels ligger för nära och dels har bländande lysen så det blir störande för min syn framåt. Dagens LED-ljus är bra starkt, på gott och ont.
Givetvis har jag tänkt en typ 50% solfilm bara, kan det vara nåt som hjälper? Är det någon här inne som provat detta? Vad kan bilprovningen ha att säga om det?

Bakgrunden till detta är att mina förra Lexus hade automatiskt avbländande sidobackspeglar(även mittbackspegeln) och det var en dröm att ha i vintermörkret, men min nuvarande har bara automatisk avbländning på mittbackspegeln.

Jag tycker att du ska ringa till bilprovningen och fråga för det där verkar vara en lysande idé att tona sidospeglarna. Jag tycker också att man ibland blir bländad i sidospeglarna. Hör gärna av dig i tråden om du får reda på hur det ligger till.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

775 Inlägg
15 december 2024
Trådstartare
Vettemannen skrev:
MrHyde skrev:

Jag tycker att du ska ringa till bilprovningen och fråga för det där verkar vara en lysande idé att tona sidospeglarna. Jag tycker också att man ibland blir bländad i sidospeglarna. Hör gärna av dig i tråden om du får reda på hur det ligger till.

/Benny

Jag har skickat frågan till Transportstyrelsen och Svensk Bilprovning, får se om jag får svar. Förhoppningsvis kan någon av dom reda ut detta!

Live long, and prosper.

775 Inlägg
fredag 18:59
Trådstartare
Vettemannen skrev:
MrHyde skrev:

/Benny

Glömde att svara här, riktigt dåligt av mig!
Jag fick i alla fall svar från Transportstyrelsen 2 veckor efter jag skickat mailet, det var det mest idiotiska mail jag fått tror jag.. Mailet innehöll inte ett svar utan enbart länkar till massa paragrafer i Trafikförordningen.. sad
Jag fick däremot ett mycket trevligare mail från Svensk Bilprovning där dom skrev att det inte är tillåtet med någon solfilm på sidobackspeglar.
Efter dessa mail har jag stött på en polis jag känner och passade på att fråga, han säger att om man förklarar varför och att det är svag toning så tror han inte att någon av hans kollegor skulle bry sig. Att däremot besiktningen reagerar är väl en annan sak, men det vet vi ju alla vilket lotteri det kan vara!
Senast redigerat av MrHyde (fredag 18:59)

Live long, and prosper.

Svetsare
1 198 Inlägg
fredag 23:55
På min e39:a (m3 speglarna) har ja tonat med 45% eller ja den högra då den vänstra har mörkt glas orginal. Ja har bes 4 gånger å aldrig fått nedslag på de. Om dom missat eller inte brytt sig. Eller om de e lagligt eller ej är en helt annan sak hmm

Men en intressant fråga å få svar på smile

(Bara fantasin sätter gränserna)

775 Inlägg
Igår 09:26
Trådstartare
Tyfors skrev:
På min e39:a (m3 speglarna) har ja tonat med 45% eller ja den högra då den vänstra har mörkt glas orginal. Ja har bes 4 gånger å aldrig fått nedslag på de. Om dom missat eller inte brytt sig. Eller om de e lagligt eller ej är en helt annan sak hmm

Ja, jag är bra sugen på att sätta typ 50% på båda speglarna ändå. Får man ta bort i värsta fall. smile
Tycker det är märkligt att det är helt olagligt dock, förstår om dom förbjuder typ 5-35%. Min gamla Lexus från 2008 hade automatisk avbländning på sidobackspeglar från fabrik, och dom blev verkligen mörka, så att man inte får göra det oavsett procent fattar jag inte.

Live long, and prosper.

Svetsare
1 198 Inlägg
Igår 14:42
MrHyde skrev:
Tyfors skrev:

Ja, jag är bra sugen på att sätta typ 50% på båda speglarna ändå. Får man ta bort i värsta fall. smile
Tycker det är märkligt att det är helt olagligt dock, förstår om dom förbjuder typ 5-35%. Min gamla Lexus från 2008 hade automatisk avbländning på sidobackspeglar från fabrik, och dom blev verkligen mörka, så att man inte får göra det oavsett procent fattar jag inte.

Ja har ju av bländning på bmw:n men då m3 speglarna är snyggare så bytte ja haha.

Förstår inte varför de skulle va olagligt.

Men tinar du så ingen skarv syns mot spegeln så tror ja ingen tänker på de. Varken bes eller farbror blå.

Ja har åkt senaste 6 åren med 45% toning fram. Bea dom 2 senaste åren me de på å ingen har sagt nå om de heller.

Fast de e ju inte lagligt nånstans.
Vilket ja inte heller köper egentligen. Mörkare då blir de bara jobbigt. Men då ska solglasögon oxå va olagligt. Då toningen förstör ögonkontakten med andra trafikanter. Hallå solbrillor big_smile

7 485 Inlägg
Igår 15:41
Jag monterade Biltemas självhäftande "klipparksbackspegelglas" för några år sedan på en bils yttre backspeglar.
Dessa är svagt blåtonade.
Renderade inga kommentarer vid besiktningen.

Svetsare
1 198 Inlägg
Igår 16:16
torsen skrev:
Jag monterade Biltemas självhäftande "klipparksbackspegelglas" för några år sedan på en bils yttre backspeglar.
Dessa är svagt blåtonade.
Renderade inga kommentarer vid besiktningen.

På min gröna e39:a klippte ja ut sån spegel papper. De blev 2:a direkt ? men alla bes gubbar är ju olika ?

6 211 Inlägg
för 21 timmar sedan
Fattar inte att ytterbackspeglarna kan blända?! Vad har ni för bilar då?

1 140 Inlägg
för 21 timmar sedan
jaka54 skrev:

Beror nog mycket på hur speglarna är inställda också.
Jag kan förstå problemet men jag känner inte att det är så stor grej att jag behöver göra något åt det...

Men när jag kör med lastbilen har jag märkt att bilar med automatiskt helljus (antar jag att det är) slår igång helljuset när dom ligger bakom mig. Dom bländar av om det kommer mötande och sen går det igång igen så det borde inte vara för att jävlas med mig eller något sådant. Irriterande är det iallafall.

Svetsare
1 198 Inlägg
för 20 timmar sedan
jaka54 skrev:

Oftast så är de i*ioter som även om dom ligger 15-20m bakom som ska envisas med helljus på.
Men vissa lysen bländas rätt ordentligt oftast nya led.

E:39:an är ju full tonad så där bryr ja mig inte alls. Astran är möe värre hmm

6 211 Inlägg
för 17 timmar sedan
Va!!!! Ligger bilar så nära och har helljuset på???? Vad är det för j... klantskallar!

Svetsare
1 198 Inlägg
för 17 timmar sedan
jaka54 skrev:
Va!!!! Ligger bilar så nära och har helljuset på???? Vad är det för j... klantskallar!

Mörkrädda i södra Dalarna big_smile

Sök