3517
Sök

Elförsörjning startögonblicket

38 Inlägg
Igår 07:56
Trådstartare
#1
Analys start uppmätte 5 volt och även  7 volt vid splirrans nytt batteri.
(Startbatteri EFB 12v 72 Ah)
Vad kan dra så mycket el vid detta ögonblick ?
Startmotor går fint runt o snabbt..
eller är det helt normalt ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-39cbddc2b2410a509bb6b10773f70e9d.jpg

3 400 Inlägg
Igår 08:38
#2
Om du mäter på batteriet då?
Lokala spänningsfall är inte samma sak som att hela systemet har spänningsfall.

Kan vara dålig kontakt, dåligt relä, dålig jord, eller helt enkelt ett normalt fenomen på just den bilen att stället där en scanner möter spänningen får ett spånningsfall och du jagar spöken.

Jag lutar åt det sistnämnda, såvida inga andra fenomen/symptom på problem finns utöver en siffra på en skärm.

38 Inlägg
Igår 09:47
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar!
Det går en väldigt massa el genom ett
start relä till en startmotor
Jag har en massa felkoder som anger kortslutning eller fel i jord.
Pga bristande strömförsörjning mm

Startmotorer kanske är lite luriga av sitt slag
Det där måste jag kolla upp lite mera ?

7 500 Inlägg
Igår 11:23
#4
Vad för bil/A-traktor?

38 Inlägg
Igår 12:00
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Vad för bil/A-traktor?

Renault traffic 1,9 dci -03a
Start motor sitter bakom motorn ,, orm armar krävs dock?
Citat:
Högt motstånd i startstyrkretsen minskar strömmen till magnet omkopplaren o orsakar felaktig funktion eller ingen funktion alls.
Varje ledning,  kabel o terminalanslutning har potential att skapa överdriven spänningsförlust som kan påverka startmotorns prestanda?

Brända lindningar i startmotorn = drar mycket ström o då slår inte startrelät till heller.
Kolla ifall + kabel blir varm
( jag har inte kört bil på över 4 år .. hoppet finns! )
Senast redigerat av dumle651 (för 23 timmar sedan)

3 400 Inlägg
för 23 timmar sedan
#6
Reläet borde vara hantera strömmen till solenoiden på startmotorn.
Drar sina ampere, men inte I närheten av startmotorn själv.

Hur är jorden till motorn från batteri och chassiet?

Jag skulle börja där.
Med en multimeter mäta hur många volt det är mellan batteri minus och motorns metall när startmotorn går.
Idealet är nära 0v, men finns för stor resistans ökar potensialskillnaden och visas som volt. Måste mätas under pågående belastning. Obelastat är det full spänning även med en tunn tunn kabel.

Går att göra lika med plusmatningen till den, men då från batteriplus istället.

Eller annat man misstänker.
Finna potensialskillnader (spänningsskillnader) där inga borde vara kan ringa in felet väl.

Men!
Också få en att jaga spöken.
Ovan fungerar bäst på stora saker med egen matning. Annars måste man veta en massa saker så rätt slutsatser dras.

En elmotor som "fältar", dvs saknar en lindning eller kortslutning drar en himla massa extra ström, men, den är då också märkbart långsammare.
En dieselmotor märks det ofta på att dom blir mer svårstartad då.

Edit:
Har du haft dåligt med ström av någon anledning, och laddat batteriet anslutet i bilen? Dvs bilen har inte varit strömlös sedan dåligt med ström.
I så fall kan du jaga spöken igen, för felkoderna kan ha satts vid sådant ögonblick och sen är dom sparade.
Har inte motorn körts några cykler heller kan dom ligga som aktiva helt felaktigt också.
Så radera felkoderna och se om dom återkommer.  Om det inte gjorts redan...

Så det iverkliga påtagliga felet är:
Bilen startar inte!
Eller?
Senast redigerat av Mossan1 (för 23 timmar sedan)

38 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Reläet borde vara hantera strömmen till solenoiden på startmotorn.
Drar sina ampere, men inte I närheten av startmotorn själv.

Hur är jorden till motorn från batteri och chassiet?

Jag skulle börja där.
Med en multimeter mäta hur många volt det är mellan batteri minus och motorns metall när startmotorn går.
Idealet är nära 0v, men finns för stor resistans ökar potensialskillnaden och visas som volt. Måste mätas under pågående belastning. Obelastat är det full spänning även med en tunn tunn kabel.

Går att göra lika med plusmatningen till den, men då från batteriplus istället.

Eller annat man misstänker.
Finna potensialskillnader (spänningsskillnader) där inga borde vara kan ringa in felet väl.

Men!
Också få en att jaga spöken.
Ovan fungerar bäst på stora saker med egen matning. Annars måste man veta en massa saker så rätt slutsatser dras.

En elmotor som "fältar", dvs saknar en lindning eller kortslutning drar en himla massa extra ström, men, den är då också märkbart långsammare.
En dieselmotor märks det ofta på att dom blir mer svårstartad då.

Edit:
Har du haft dåligt med ström av någon anledning, och laddat batteriet anslutet i bilen? Dvs bilen har inte varit strömlös sedan dåligt med ström.
I så fall kan du jaga spöken igen, för felkoderna kan ha satts vid sådant ögonblick och sen är dom sparade.
Har inte motorn körts några cykler heller kan dom ligga som aktiva helt felaktigt också.
Så radera felkoderna och se om dom återkommer.  Om det inte gjorts redan...

Så det iverkliga påtagliga felet är:
Bilen startar inte!
Eller?

Vilka skador kan uppstå ifall man råka kortsluta + poolen på batteriet till karossen.
Ett dåligt handhavande av mig vid ett batteri byte.  Tänkte inte mig för .. montera + kabeln sist o kom åt godset/ karossen med ringnyckeln?

3 400 Inlägg
för 20 timmar sedan
#8
Det BORDE inte skada något.
Inget utsattes för överström.
(Utom verktyget)
Så sannolikt borde inget hänt.
Men ibland tar strömmen märkliga omvägar.  Är alla säkringar hela?

Att sätta batteripolerna fel däremot.
DET kan bränna allt möjligt.

38 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#9
Snappade upp på nätet att ifall man har ett kvalitativt dåligt batteri så kan det skada startmotorn av någon anledning.

Nu har jag haft det andra felet på + kabeln till generatorn som var skadat, uppmätt 5 volt vid generatorn. Den överströmen från generatorn är inte nyttig den heller. Ny dragen + kabel nu.

Bara kolla + kabel till startmotorn först. ( mäta)

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-c2c66a6cb5b475538d8ed501b303fc7e.jpg

RÄTTELSE
Angående lindning avser detta + kabeln till startmotorn som kan vara bränd. Då kan den kabeln dra mycket ström = spänningsfall
Jag vet inte kondition på  + kabel heller.
Startmotorn föltar INTE
Blir + kabeln till startmotorn varm vid startförsök , har jag läst på är det inte bra.
1 st kritiskt relä har jag bytt.
Nu har jag inte märkt av någon tjyvström längre.
Senast redigerat av dumle651 (för 18 timmar sedan)

3 400 Inlägg
för 4 timmar sedan
#10
Ljummen kan en kabel till en startmotor bli om startmotorn jobbar mer än brukligt, tex om motorn inte startar,  men den ska inte bli het. Då har den hög resistans pga ärg eller brott. Att startmotorn blir mycket varm av det är helt normalt. Den är inte gjorda för att köra med än sekunder i taget för normal motorstart.
Samma med kablaget.

Dåligt batteri förstöra startmotorn?
Njeee, alltså, teoretiskt. Sjunker spänningen ökar amperen för samma belastning och visst frestar det väl på extra. Men återigen, går startmotorn normalt är det inga betydande fel där.

Samma med kabeln till startmotorn
Har den för hög resistans drar allt mer ström (spänning sjunker, ampere ökar, resistansen ger värme) men är detta av betydande storlek märker man det på att startmotorn är svagare och går saktare.

Så motorn går?
Med tanke på att du menar att generatorn jobbat i onödan pga resistans i dess kabel.  För under startförsök går ingen ström i den kabeln. Generatorn laddar inte föränn motorn går.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

38 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#11
Mossan1 skrev:
Ljummen kan en kabel till en startmotor bli om startmotorn jobbar mer än brukligt, tex om motorn inte startar,  men den ska inte bli het. Då har den hög resistans pga ärg eller brott. Att startmotorn blir mycket varm av det är helt normalt. Den är inte gjorda för att köra med än sekunder i taget för normal motorstart.
Samma med kablaget.

Dåligt batteri förstöra startmotorn?
Njeee, alltså, teoretiskt. Sjunker spänningen ökar amperen för samma belastning och visst frestar det väl på extra. Men återigen, går startmotorn normalt är det inga betydande fel där.

Så motorn går?
Med tanke på att du menar att generatorn jobbat i onödan pga resistans i dess kabel.

Nej motorn går inte, när jag har startproblem.
Spänningsfallet finns där o varför ?
Start relä ?
Det kritiska relät som jag bytt var troligtvis bränt.

Tidigare när motorn gick runt o körbar o nör jag bytte bränslefilter så var jag tvungen att rullstarta/bogsera igång bussen ,  nör start via startmotor inte räckte till. Fast kanske det är av andra orsaker? Ute på hal is om mitt antagande där..
fanns spänningsfallet redan då, fast kanske lika mycket som idag? Ifall jag gissar lite om detta
Startrelät är ochså intresssant som orsak spänningsfall?
Utifrån detta lutar det mer mot + kabeln?

Startrelät behöver tillräckligt med ström för att fungera. Finns det ett spänningsfall på + kabeln då är ju det en faktor.
Läste något om bygla där o kolla ..
man måste veta vad man gör ifall så..

Check engine blinkar på min instrumentpanel
Då lutar det väl mer mot ett start relä? Bränt?

Check engine kan även slockna av sig själv ifall motorn blir varm, den fäster jag mig inte mycket på.
Visst felkoder finns ? intermetenta? 
Fint väder idag får se ifall jag hinner undersöka mera idag ..
det hjälper inte att bogsera då faller väl allt runt omkring startmotorn?
får kolla lite säkringar mm..film Autodoc om startmotor

https://www.youtube.com/watch?v=epU1tc-tMeI

Jag har inte kört bil på över 4 år o jag är envis .
Senast redigerat av dumle651 (för 1 timme sedan)


Sök