3781
Sök

Hur fungerar momsen vid köp från bilfirma i Sverige, då bilen ska exporteras till Finland?

16 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
God kväll!

Som rubriken lyder. Jag sitter för tillfället och kollar på en bil som en onämnd bilfirma i Sverige har till försäljning, och jag gissar att detta pris innehåller Svensk moms, som jag som privatperson i vanliga fall skulle hamna och betala vid inköp av denna bil. Däremot är min plan (vid eventuellt inköp) att denna bil ska exporteras till Finland, och enligt de Finska skattereglerna ska såklart en bilskatt betalas vid den första registreringen av detta fordon också. Som ni säkert kan förstå får det detta att se VÄLDIGT dyrt ut, "endast" för statliga avgifter.

Men - nu är jag här, och ska även ringa skatteverket för att försöka få lite tydlighet så fort som möjligt. Finns det i en situation som denna något sätt att antingen inte betala Svensk moms på bilen med motivationen att den ska exporteras och att den Finska momsen alltså är den som ska betalas i denna situation? Alternativt att betala "dubbelmoms" (?) men på något sätt ansöka om denna del tillbaka senare? Att betala halva bilens värde i endast moms innan man ens hunnit ha bilen hemma på gården mer än en vecka får det bara att kännas som att jag själv missar/missförstått något.

Fingers crossed, tacksam för hjälp!

347 Inlägg
för 14 timmar sedan
Är det en begagnad bil? I så fall är momsen redan inbetald när bilen var ny och ingen moms läggs på/dras av vid fortsatt handel med bilen, vill bilfirman ha 200.000kr för bilen så är det så mycket dom vill ha in på kontot och inget av det är moms.

Men Finland har väl också moms på nya bilar utöver bilskatten och fordonsskatten.

Så köper man en ny bil i Finland så är det inklusive moms på priset och sen betalar man bilskatt utöver det vid första idrifttagande och sen fordonsskatt löpande eller har jag missförstått då?

Citerar här från Vero.fi
"Nya transportmedel beskattas avvikande från den allmänna regeln alltid i det land där de används. Om t.ex. en privatperson köper en ny bil i ett annat EU-land och tar den till Finland, har säljaren rätt att sälja bilen utan moms, men köparen måste betala finsk moms och bilskatt på bilen. I anvisningen Privatperson köper nytt transportmedel från ett annat EU-land redogörs för momsens specialförfarande då en privatperson köper ett nytt transportmedel från ett annat EU-land. I denna anvisning redogörs förfarandet som gäller då momsskyldiga köper och säljer nya transportmedel."

Detta tolkar jag som att även om du skulle ha dragit av momsen i Sverige så får du betala 25.5% moms i Finland och bilskatt
Senast redigerat av fax110 (för 14 timmar sedan)

16 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
fax110 skrev:
Är det en begagnad bil? I så fall är momsen redan inbetald när bilen var ny och ingen moms läggs på/dras av vid fortsatt handel med bilen, vill bilfirman ha 200.000kr för bilen så är det så mycket dom vill ha in på kontot och inget av det är moms.

Men Finland har väl också moms på nya bilar utöver bilskatten och fordonsskatten.

Så köper man en ny bil i Finland så är det inklusive moms på priset och sen betalar man bilskatt utöver det vid första idrifttagande och sen fordonsskatt löpande eller har jag missförstått då?

Citerar här från Vero.fi
"Nya transportmedel beskattas avvikande från den allmänna regeln alltid i det land där de används. Om t.ex. en privatperson köper en ny bil i ett annat EU-land och tar den till Finland, har säljaren rätt att sälja bilen utan moms, men köparen måste betala finsk moms och bilskatt på bilen. I anvisningen Privatperson köper nytt transportmedel från ett annat EU-land redogörs för momsens specialförfarande då en privatperson köper ett nytt transportmedel från ett annat EU-land. I denna anvisning redogörs förfarandet som gäller då momsskyldiga köper och säljer nya transportmedel."

Detta tolkar jag som att även om du skulle ha dragit av momsen i Sverige så får du betala 25.5% moms i Finland och bilskatt

Det är en begagnad bil det gäller.

Som du säger är det "fordonsskatten" som är löpande och det är ju inga konstigheter alls. Det jag skulle vilja undvika är att betala en moms vid import, just eftersom momsen redan är betald i ett annat EU-land, och det känns som det gör det extremt dyrt att hämta en begagnad bil för, säg exempelvis 200.000SEK och behöva betala 25.5% ovanpå detta pris ännu innan bilen är "hemma". Fast vad vet jag, staten ska ju såklart ha sitt också.

347 Inlägg
för 5 timmar sedan
Xariez skrev:
fax110 skrev:

Citerar här från Vero.fi

Som du säger är det "fordonsskatten" som är löpande och det är ju inga konstigheter alls. Det jag skulle vilja undvika är att betala en moms vid import, just eftersom momsen redan är betald i ett annat EU-land, och det känns som det gör det extremt dyrt att hämta en begagnad bil för, säg exempelvis 200.000SEK och behöva betala 25.5% ovanpå detta pris ännu innan bilen är "hemma". Fast vad vet jag, staten ska ju såklart ha sitt också.

Någon moms behöver du inte betala utan endast bilskatten men den måste du betala på nya bilar i Finland också, hade du kunnat dra av skatten på en begagnad bil i Sverige vilket du inte kan hade du ändå fått betala 25.5% + bilskatt i Finland så har jag förstått att det fungerar i Finland men jag kan ha fel då jag inte har erfarenhet av det själv.

Men som sagt det går inte dra av moms på en begagnad bil i Sverige om momsen en gång är inbetald, inte ens ett företag som köper en bil för att bruka den kan dra av momsen om en privatperson köpte bilen ny första gången och det gäller det mesta i form av fordon, vi brukar kalla det momssmittad. Om ett företag köper bilen och drar av momsen kan den bilen fortsätta köpas/säljas av företag utan moms men om en privatperson köper bilen nånstans i kedjan så betalas momsen in sen kan den inte dras av längre.

Man kan alltså inte få momsen tillbaka från staten om den en gång är betald
Senast redigerat av fax110 (för 4 timmar sedan)

16 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
fax110 skrev:
Xariez skrev:
fax110 skrev:

Citerar här från Vero.fi

Någon moms behöver du inte betala utan endast bilskatten men den måste du betala på nya bilar i Finland också, hade du kunnat dra av skatten på en begagnad bil i Sverige vilket du inte kan hade du ändå fått betala 25.5% + bilskatt i Finland

Enligt den Finska skattedefinitionen verkar Bilskatten vara momsen inför registrering av en ny/ny-begagnad bil i Finland, och Fordonsskatten den årliga skatten som ska betalas på (typ) allt som går i trafik. Säkerligen bara jag som är dum nu och missar helt vad du säger, men jag känner jag inte helt hänger med då du säger att jag inte behöver betala någon moms, men behöver betala Bilskatt?

Hur som helst har jag ringbud hos skatteverket till nästa vecka och får då förhoppningsvis ett "statligt" svart-på-vitt då, utifall de skulle bli något, oavestt om det blir affär eller inte smile

347 Inlägg
för 4 timmar sedan
Xariez skrev:
fax110 skrev:
Xariez skrev:

Någon moms behöver du inte betala utan endast bilskatten men den måste du betala på nya bilar i Finland också, hade du kunnat dra av skatten på en begagnad bil i Sverige vilket du inte kan hade du ändå fått betala 25.5% + bilskatt i Finland

Enligt den Finska skattedefinitionen verkar Bilskatten vara momsen inför registrering av en ny/ny-begagnad bil i Finland, och Fordonsskatten den årliga skatten som ska betalas på (typ) allt som går i trafik. Säkerligen bara jag som är dum nu och missar helt vad du säger, men jag känner jag inte helt hänger med då du säger att jag inte behöver betala någon moms, men behöver betala Bilskatt?

Hur som helst har jag ringbud hos skatteverket till nästa vecka och får då förhoppningsvis ett "statligt" svart-på-vitt då, utifall de skulle bli något, oavestt om det blir affär eller inte smile

Okej så har jag nog missförstått att det varit inbakat, jag har diskuterat det här med bilars pris i Sverige/Finland med en Finsk för lite över ett år sedan men jag minns och förstod kanske inte hur allt fungerade . Läser man på internet nu så verkar dom även ha ändrat hur det fungerar och vilka som har hand om och tolkar / import skatt vid mer än ett tillfälle de senaste 10 åren så jag ska nog hålla tyst ?

16 Inlägg
för 5 minuter sedan
Trådstartare
fax110 skrev:
Xariez skrev:
fax110 skrev:

Okej så har jag nog missförstått att det varit inbakat, jag har diskuterat det här med bilars pris i Sverige/Finland med en Finsk för lite över ett år sedan men jag minns och förstod kanske inte hur allt fungerade . Läser man på internet nu så verkar dom även ha ändrat hur det fungerar och vilka som har hand om och tolkar / import skatt vid mer än ett tillfälle de senaste 10 åren så jag ska nog hålla tyst ?

Om inte annat så kan jag återkomma i nästa vecka då jag pratat med skatteverket. Kanske inte aktuellt för dig att veta nödvändigtvis men så har man lärt sig något nytt, och till framtida läsare av denna tråd smile

Sök