Jobbigt problem, vet själv då jag har en 940 (B230FK välservad och perfekta avgasvärden med låg soppaförbrukning) som har detta problem under många år.
Det sker inte så ofta men när det sker är det alltid vid samma situation, motorn är "lagom" varm och har hunnit svalna ner lite från "arbetstemperatur".
T.ex man har kört motorn till arbetstemperatur, stannar till vid nått köpcenter är borta 20-40 minuter ska starta bilen då vill den inte "hoppa igång".
Väntar 1minut och gör sedan nytt startförsök men med halvt nedtryckt gaspedal då bluddrar den igång och sedan går den hur fint som helst igen.
Detta händer för mig kanske 10ggr om året på min brukis så ingen big deal, har såklart försökt lösa det med alla olika delar och här är väl en lista på delar jag hittills bytt utan framgång som är värda att se över:
*byt/rengör/kontrollera funktion EGR-ventil
*byt/rengör tomgångsventilen
*rengöra gasspjället
*byt packning på gasspjället och insuget
*verifiera rätt bränsletryck
*skicka in på kontroll eller byt spridare (läckande spridare kan ge detta fenomen)
*se över tänddelarna (rotor, fördelare, tändkablar, stift)
*prova annan LMM (enbart Bosch)
*byt bakre tempgivaren (den som ger signal till motorstyrenheten)
*byt alla vakuum slangar (det är inte så många)
*byt vevaxelgivare
*byt bränsle-relä och radiostörnings-relä.
Ja det är väl det jag fått tips om, som hittills inte hjälpt mig men där alla ovan såklart skulle kunnat vara orsaken.
Hur ofta uppstår detta fel för dig? Är det lika sällan som för mig eller är det dagligen? Enklare för dig att felsöka om det är lite mer regelbundet än mitt.
Senast redigerat av Lehto (för 1 timme sedan)