3931
Sök

B230f svårstartad varm

9 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej
Har en Volvo 244 från 1988 med en b230f i. Har då problem med att motorn är svårstartad när den är varm. När motorn är kall startar den direkt. När motorn väl går igång går den hur bra som helst utan några problem vare sig den är varm eller kall. Någon som har någon gissning på vad problemet kan vara?

Mvh

6 266 Inlägg
för 11 timmar sedan
#2
Har du kollat så du inte har luftläckage i någon slang?
Sen det vanliga för att en motor ska trivas.
1. När bytte du olja och filter?
2. När bytte du tändstift?
3. När bytte du fördelarlock och rotor?
4. När bytte du luftfilter?


598 Inlägg
för 8 timmar sedan
#3
Puttesss skrev:
Hej
Har en Volvo 244 från 1988 med en b230f i. Har då problem med att motorn är svårstartad när den är varm. När motorn är kall startar den direkt. När motorn väl går igång går den hur bra som helst utan några problem vare sig den är varm eller kall. Någon som har någon gissning på vad problemet kan vara?

Mvh

GÖr som ovan och gör grundarbetet först, sedan kolla efter luftläckage och annat roligt.

Vad är gjort med motorn på sistone?

Professionell hatare

Forummoderator
26 410 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Brukar inte någon form av kallstartsventil vara en klassiker på dessa?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 512 Inlägg
för 3 timmar sedan
#5
Eller läckande spridare!

28 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
jag skulle också gissa på läckande spridare, det problemet hade jag bytte så gick den fint igen


118 Inlägg
för 1 timme sedan
#7
Jobbigt problem, vet själv då jag har en 940 (B230FK välservad och perfekta avgasvärden med låg soppaförbrukning) som har detta problem under många år.
Det sker inte så ofta men när det sker är det alltid vid samma situation, motorn är "lagom" varm och har hunnit svalna ner lite från "arbetstemperatur".
T.ex man har kört motorn till arbetstemperatur, stannar till vid nått köpcenter är borta 20-40 minuter ska starta bilen då vill den inte "hoppa igång".
Väntar 1minut och gör sedan nytt startförsök men med halvt nedtryckt gaspedal då bluddrar den igång och sedan går den hur fint som helst igen.
Detta händer för mig kanske 10ggr om året på min brukis så ingen big deal, har såklart försökt lösa det med alla olika delar och här är väl en lista på delar jag hittills bytt utan framgång som är värda att se över:
*byt/rengör/kontrollera funktion EGR-ventil
*byt/rengör tomgångsventilen
*rengöra gasspjället
*byt packning på gasspjället och insuget
*verifiera rätt bränsletryck
*skicka in på kontroll eller byt spridare (läckande spridare kan ge detta fenomen)
*se över tänddelarna (rotor, fördelare, tändkablar, stift)
*prova annan LMM (enbart Bosch)
*byt bakre tempgivaren (den som ger signal till motorstyrenheten)
*byt alla vakuum slangar (det är inte så många)
*byt vevaxelgivare
*byt bränsle-relä och radiostörnings-relä.

Ja det är väl det jag fått tips om, som hittills inte hjälpt mig men där alla ovan såklart skulle kunnat vara orsaken.
Hur ofta uppstår detta fel för dig? Är det lika sällan som för mig eller är det dagligen? Enklare för dig att felsöka om det är lite mer regelbundet än mitt.
Senast redigerat av Lehto (för 1 timme sedan)


Sök