Läste detta idag och blev helt stum.
https://www.skd.se/2025-03-06/folks-kor … -i-veckan/ Låst bakom en betalvägg men för att sammanfatta:
När du uppsöker medicinsk vård kan läkare ta blodprov. Utan din kunskap skickas resultatet av blodprovet till Transportstyrelsen, och om du uppvisar ett värde som indikerar på riskbruk av alkohol kan du tappa ditt körkort.
Nekar du blodprov skickas även detta till Transportstyrelsen och en röd flagg poppar upp.
Läkare gör detta i smyg och frågar dig inte om tillåtelse att utföra ett PEth-test.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har nyss läst studierna kring PEth-test och det verkar vara väldigt luddigt. Vid externa tester drack en person vid ett tillfälle nog med alkohol för att uppnå 1 promille. Vid samtliga blodtester var PEth-halterna över gränsvärdet i 12 dagar. Verkar ta väldigt lång tid för att hamna under gränsvärdet, och mängden alkohol är väldigt individuell.
Det sjukaste är att gränsen av PEth (0,3) är satt utifrån Socialstyrelsens rekommendationer där 10 enheter alkohol i veckan innebär ett missbruk. Vilket innebär att 49% av Sveriges män (17+) är alkoholister, och kring 30% av kvinnorna. Bör då 50% av Sveriges män tappa körkortet?
Vad har ni för tankar kring detta? Jag tog nyligen ett blodprov då jag var sjuk, och jag dricker kring 5-10 öl i veckan. Uppvisar jag ett förhöjt PEth-värde vid ytterligare ett tillfälle dras mitt körkort.
Jag uppfattar det ungefär som: "Jätteduktigt att du inte kör bil full, men tyvärr så promenerar du på fyllan ibland".