3486
Sök

Bmw e46 med olja i cylindrarna

27 Inlägg
tisdag 20:30
Trådstartare
Hej har en bmw e46 320i med cirka 21k mil
En morgon påväg till jobbet började den gå ojämnt och ryka kraftigt. Svängde snabbt in på en parkering och lämnade den där och försökte sedan starta efter jobbet. Då vägrade den gå runt kollade olja o fattades cirka 4 liter. Bärgade sedan hem den och tog bort tändstiftet då gick den runt lätt men sprutade olja ur en eller flera cylindrar. Var nog cirka en liter olja. Oljan såg fin ut inge vatten va jag kunde se. Va kan detta bero på kolvringar? Packning? Mycket tacksam för svar

809 Inlägg
onsdag 08:27
Är det nåt fel på din befintliga tråd?
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=350044

Que Sera, Sera

27 Inlägg
onsdag 22:24
Trådstartare
Nej bara varit lite dåligt svar där. Nu när jag kommit lite längre e felsökning kändes mycket av den tråden onödig.

6 182 Inlägg
torsdag 17:33
Det är ju väldigt märkligt om så mycket som en liter olja hamnar i förbränningsrummet. Kolvringarna tror jag inte på, så mycket kommer inte nedifrån. Kanske en ventiltätning är helt förstörd så det kunnat rinna rakt in ovanifrån?

27 Inlägg
torsdag 20:34
Trådstartare
Ja de va min tanke med att och att den gick konstigt och började ryka va väl för att de försökte bränna olja.  Sen när den inte vill gå runt va det väl för de låg olja ovanpå kolven. Är det dumt att försöka starta den?
Är fortfarande rädd att nått har tagit skada från att köras med lite olja.

4 210 Inlägg
fredag 08:18
Hectore46 skrev:
Ja de va min tanke med att och att den gick konstigt och började ryka va väl för att de försökte bränna olja.  Sen när den inte vill gå runt va det väl för de låg olja ovanpå kolven. Är det dumt att försöka starta den?

Har du inte gjort någon reparation för att lösa felet så är det väll ingen bra ide att försöka starta den.
Det lär ju knappast löst sig själv och du riskerar hydrolock med böjda vevstakar eller värre som konsekvens.

Jag tror på en spricka i toppen eller dåliga ventiltätningar. Vet inte hur du skulle kunnat få massa olja i cylindern annars om det inte kommer via insuget på något sätt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 380 Inlägg
fredag 08:44
zemet skrev:
Hectore46 skrev:

Har du inte gjort någon reparation för att lösa felet så är det väll ingen bra ide att försöka starta den.
Det lär ju knappast löst sig själv och du riskerar hydrolock med böjda vevstakar eller värre som konsekvens.

Jag tror på en spricka i toppen eller dåliga ventiltätningar. Vet inte hur du skulle kunnat få massa olja i cylindern annars om det inte kommer via insuget på något sätt.

ventiltätningar fyller inte en cylinder.  nog vevhus venten som fryst och börjar trycka in olja genom insuget är nog det första kortet jag skulle börja med..
men har den mängden olja tittat in där så är det stor risk att den redan skadat någon vevstake pga hydrolock..

Kör fort så hinner inget hända...

27 Inlägg
fredag 17:30
Trådstartare
Men eftersom den går runt fint så e väl knappast nån stake skadad eller? Vad e nästa steg i felsökning för att försöka ta reda på hur oljan tagit sig in? Tack för svar

4 210 Inlägg
fredag 17:32
Går den runt fint så ha rnog stakar mm klarat sig ja.

Gör som Growe föreslog och kolla så din vevhusvent inte är igensatt och ta loss insuget och se om du har massa oljekladd där.

Diagnostekniker
2 889 Inlägg
fredag 17:59
En m54b20 skall ha 6.5L olja
Du saknar 4L, hur vet du att du saknar 4L?
De flesta E46or har en nivågivare som vid låg oljenivå tänder gul oljelampa på samma ställe som den röda, den lär ha varit tänd länge om du saknat 4L.

Hur som, sprutar det olja ur cylindrarna så ska du göra ett leakdowntest.
Men kolla först vevhusventen som redan sagts.
M54 har kassa oljeringar, men det orsakar bara en hög oljeförbrukning över tid.

Up the RA

27 Inlägg
fredag 19:29
Trådstartare
Fyllde på 4l innan de blev bra på stickan. Såg aldrig nån lampa ska kolla vevhusventilationen. Har kollat luftfilter o de va fint iallfall. Tips inför detta?
Senast redigerat av Hectore46 (fredag 19:31)

* Voff voff *
10 783 Inlägg
Igår 09:17
Och du är säker på att det verkligen behövdes 4 liter olja? För överfylld motor kan göra att den överflödiga oljan dyker upp både här och där...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

27 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Har inte kört den nåt efter jag fyllt på.Den stog plant och kollade noga på stickan så fattades 4l.

1 039 Inlägg
för 2 timmar sedan
Hectore46 skrev:
Har inte kört den nåt efter jag fyllt på.Den stog plant och kollade noga på stickan så fattades 4l.

Alla personbilar jag ägt genom åren har det varit 1 liter mellan min och max på oljestickan.
Hur ser du att det är just 4 liter som saknas?

VAG har världens bästa bilar.

27 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Det var så mycket de tog komma upp till rätt mängd på stickan. Tog ju cirka 3 liter innan de ens syntes på stickan
Senast redigerat av Hectore46 (för 59 minuter sedan)

Sök