2897
Sök

Polo 1.4 tsi knack på tomgång och vinande

38 Inlägg
lördag 13:45
Trådstartare
#1
hallå forumet .

Polo 1.4 tsi 2014 (kamrem)
Knackande på tomgång
Vinande mellan 2000 varv och uppåt
Konstiga är att när det är kallt ute runt 0 eller nån minus är den tyst och går fint . Men 5 eller 10 min körning senare så knackar och viner det .

Har bytt olja till lite tjockare . 0w40
Knackandet gör ingen skillnad om man tar ner koppling eller ej .
När den är varm låter den som mest och då låter det som den tappar en cylinder ibland.
Kört obd2 avläsning  inga felkoder alls


https://youtube.com/shorts/EX86342Vg-c? … xo0jqqb3hV

38 Inlägg
lördag 13:48
Trådstartare
#2
Tillägga att vinande ljudet och knackat  är fort efter man tagit bort multiremmen

6 300 Inlägg
lördag 22:31
#3
"Tillägga att vinande ljudet och knackat  är fort"...
Vad menar du?? Knackar det även efter att du tagit bort multiremmen?


38 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#4
Ja knacket  är kvar då  . Och nu hittade jag nått konstigt.  Kan trycka in och ut kammarna och dreven ett par mm ?
Och såg i samma veva att kamdreven  ser visuellt skeva ut  på tomgång och ser även skrapmärken på ventilkåpan från alla fall avgaskammen .

Fri fart för ett fritt folk!
14 380 Inlägg
för 13 timmar sedan
#5
vvt kamdrev antar jag? inte omöjligt att ett sånt är dåligt då blir det missljud och vinandet kan ju vara kamdrevet som släpar imot som du hör..  tjockare olja kan oxå gör att dom blir  lite stabilare. men bara en gissning.. det ska ju iallfall inte släpa i någonstans oavsätt
och dom ska vara stabila och inte vobbla 

bara erfarenhet av vvt kamdrev på volvosar och dom vill klappra när dom är slitna

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#6
Vvt kamdrev vad är det ?
Här kommer en film på kammarna .


Och lustiga är att när jag tar av multiremmen och startar när den är varm  tkr jag der vobblar mera  kammarna och remskivan på veven vibrerar också ska tillägga .

För kan ju dra ut ex insugskamdrevet och kam så det blir  typ 3 mm imellan kåpan och sen trycka in så det kommet nästan imot .
Avgaskamdrevet mätte jag på varm motor 0.25  med bladmått imellan drevet och kåpan i det innersta läget liksom och då va de inte runt om drevet utan endel av drevet gick imot
Tänkte få den till verkstad i veckan .

https://youtube.com/shorts/qkelH6ILJK0? … JV6w3KuYAY

5 753 Inlägg
för 4 timmar sedan
#7
Du har inte en TSI.
TSI är direktinsprutad turbomotor, din motor är en indirekt insprutad sugmotor.

Tycker motorn låter normalt på dina videor. Det knackande ljudet påminner om ljudet från taktventilen för tankavluftningen och det är ett helt normalt arbetsljud.

Du har ingen VVT (Variabel VentilTid) på din motor.
Förstår inte riktigt vad du menar med kamaxlarna, på din video ser det helt normalt ut.


Fri fart för ett fritt folk!
14 380 Inlägg
för 3 timmar sedan
#8
simlar skrev:
Du har inte en TSI.
TSI är direktinsprutad turbomotor, din motor är en indirekt insprutad sugmotor.

Tycker motorn låter normalt på dina videor. Det knackande ljudet påminner om ljudet från taktventilen för tankavluftningen och det är ett helt normalt arbetsljud.

Du har ingen VVT (Variabel VentilTid) på din motor.
Förstår inte riktigt vad du menar med kamaxlarna, på din video ser det helt normalt ut.

ja jag förväntade mig lite mer oljud.. det där låter som en sån motor  dom låter inte bättre.. 
byter man olja blir den säkert lite tystare..

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#9
Tack för alla svar . Kanske så de ska låta smile men  att kamdrevet till avgaskamen  tar i ventillåpan så det är synliga skrapmärken  i materialet ? Är vel inte meningen att man bokstavligen ska kunna ta en matkniv och tvinga ut drevet och kammen ett par mm ? ( har kännt på  dreven och de är  åtdragna  så är inget där alla fall


Sök