3305
Sök

Kört torrt på växellådsolja Mercedes vito 6 stegs automatlåda

1 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. Ett hål i tråget gjorde att oljan rann ut. Skulle mot stan en dat och den gick riktigt skit. Körde nog alldeles för länge. Det var mycket trafik och vill till en plats jag kunde stanna på. Så det har såklart skadat lådan. Verkstan byter tråg och fyller på olja. (Inget försäkrings bolag tar kostnad då felet är mitt)

Nu säger dom att den växlar dåligt på låga växlar man kan dock manuellt hjälpa till. På högre går den ok. Nu till frågan:

Dom vill ha nånstans kring 30-50k för jobbet. (Lagt ned 10k redan) ska jag köra tills det rasar? Hur jävla illa kan det va? Jag liksom ni förstår ju att han ser det som att jobbet redan är hans och kan ta exakt vad han vill. Jag har fan svårt att få ihop stålarna nu. Vad hade ni mer kunniga gjort? Verkstan påstår att den kommer haverera väldigt snart.

7 509 Inlägg
för 4 timmar sedan
#2
Råkade för något decennium sedan köra sönder ett av ATF-oljerören på en JEEP TJ.
Märkte det på att bilen slutade att driva(och den tunna randen av röd olja på marken bakom bilen).
Fick hjälp att bogsera hem bilen.
Bytte röret.
Fyllde på ATF-olja.
Sedan körde jag utan problem många mil, liksom han som köpte bilen av mig.
Således ingen skada på DEN automatväxellådan(4-stegs MoPar Torqueflite).

Köra sönder tråget eller ett rör resulterar i samma sak = växellådan töms på olja.
Varför skulle Merca(Getrag?)-lådan ta stryk när inte MoPar-lådan gjorde det?

Mercalådan är kanske en dubbelkopplingslåda - som kanske är mer känslig än en äldre konventionell växellåda?

Ursäkta lite o t.

Diagnostekniker
2 892 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
Vad är det ens för årsmodell?

Up the RA


Sök