3941
Sök

Laddtryck problem Passat b5 1.8t

119 Inlägg
Igår 19:26
Trådstartare
#1
Jag har ett problem med mitt laddtryck i min passat 1.8t.
Den laddar 0.4bar jämt varken högre eller lägre och han som mappade min bil sa att den skulle ladda upp mot 1.4 bar. Jag har bytt det mesta jag kan komma och tänka på när det gäller turbo kontroll så som n75 valvet och dump ventilen men inget funkar, jag har tänka att trycksätta systemet för att se om jag hittar några läckor men det känns som att den inte hade hållt jämt laddtryck med en läcka. Jag har slut på ideer så jag vänder mig till forumet!

Ruter Knekt
729 Inlägg
för 15 timmar sedan
#2
Inga råd så sett men haft 2st b5.5 med 1.8t awt och båda hade turboras inom ett år efter inskaffande.

Något sen på bollen

2 318 Inlägg
för 12 timmar sedan
#3
Jodå, trycksätt systemet för att läcksöka du. Kan t.ex. vara en spricka i intercoolern som öppnar upp sig lite grann vid ett visst tryck, men håller tätt annars. Kombinera gärna tryck och typ rökmaskin, men kör inte bara rökmaskin utan tryck - då kanske en sån sak inte märks eftersom det inte är under tryck.
Trycksätt med 1.4 bar om det är det laddtrycket du ska köra med, blås inte på för fullt från en kompressor, annars kan du plötsligt hitta fler läckor än du ville. tongue

Oreggad skrev:
Inga råd så sett men haft 2st b5.5 med 1.8t awt och båda hade turboras inom ett år efter inskaffande.

En familjemedlem har också just en b5.5 med awt, 41500 mil i skrivande stund, går fortfarande klockrent. Riktigt bra motorer så länge man sköter oljebyten noga, slarvar man där (typ "longlife" service) koksar de gärna igen, och då tar såklart också turbon stryk. Låter som att någon tidigare ägare kanske inte varit så noggrann på dina exemplar, eller så är det helt enkelt otur. Men har de väl börjat koksa igen är det INTE roligt att försöka åtgärda. Är ju inte bara i tråget det ligger i så fall.


Ruter Knekt
729 Inlägg
för 11 timmar sedan
#4
Mew skrev:
Jodå, trycksätt systemet för att läcksöka du. Kan t.ex. vara en spricka i intercoolern som öppnar upp sig lite grann vid ett visst tryck, men håller tätt annars. Kombinera gärna tryck och typ rökmaskin, men kör inte bara rökmaskin utan tryck - då kanske en sån sak inte märks eftersom det inte är under tryck.
Trycksätt med 1.4 bar om det är det laddtrycket du ska köra med, blås inte på för fullt från en kompressor, annars kan du plötsligt hitta fler läckor än du ville. tongue

Oreggad skrev:
Inga råd så sett men haft 2st b5.5 med 1.8t awt och båda hade turboras inom ett år efter inskaffande.

En familjemedlem har också just en b5.5 med awt, 41500 mil i skrivande stund, går fortfarande klockrent. Riktigt bra motorer så länge man sköter oljebyten noga, slarvar man där (typ "longlife" service) koksar de gärna igen, och då tar såklart också turbon stryk. Låter som att någon tidigare ägare kanske inte varit så noggrann på dina exemplar, eller så är det helt enkelt otur. Men har de väl börjat koksa igen är det INTE roligt att försöka åtgärda. Är ju inte bara i tråget det ligger i så fall.

Handlade nog att det var kox i dem sedan innan. Karosserna var skrot så fanns ingen anledning att ge sig på att lyfta topp och rengöra grundligt för kexiga hjulhus skulle inte åtgärdas ändå.

Men ska inte ljuga, jag piskade skiten ur dem, ofta varvstopp och rallykörning. stängdes aldrig av glödande dock.
Senast redigerat av Oreggad (för 11 timmar sedan)

Något sen på bollen

2 318 Inlägg
för 9 timmar sedan
#5
Oreggad skrev:
Mew skrev:
Jodå, trycksätt systemet för att läcksöka du. Kan t.ex. vara en spricka i intercoolern som öppnar upp sig lite grann vid ett visst tryck, men håller tätt annars. Kombinera gärna tryck och typ rökmaskin, men kör inte bara rökmaskin utan tryck - då kanske en sån sak inte märks eftersom det inte är under tryck.
Trycksätt med 1.4 bar om det är det laddtrycket du ska köra med, blås inte på för fullt från en kompressor, annars kan du plötsligt hitta fler läckor än du ville. tongue

Oreggad skrev:
Inga råd så sett men haft 2st b5.5 med 1.8t awt och båda hade turboras inom ett år efter inskaffande.

En familjemedlem har också just en b5.5 med awt, 41500 mil i skrivande stund, går fortfarande klockrent. Riktigt bra motorer så länge man sköter oljebyten noga, slarvar man där (typ "longlife" service) koksar de gärna igen, och då tar såklart också turbon stryk. Låter som att någon tidigare ägare kanske inte varit så noggrann på dina exemplar, eller så är det helt enkelt otur. Men har de väl börjat koksa igen är det INTE roligt att försöka åtgärda. Är ju inte bara i tråget det ligger i så fall.

Handlade nog att det var kox i dem sedan innan. Karosserna var skrot så fanns ingen anledning att ge sig på att lyfta topp och rengöra grundligt för kexiga hjulhus skulle inte åtgärdas ändå.

Men ska inte ljuga, jag piskade skiten ur dem, ofta varvstopp och rallykörning. stängdes aldrig av glödande dock.

Ja exakt, räcker ju att en enda tidigare ägare slarvat med några oljebyten så är det igång. Både 1.8T och Saabs B20X är lika i det avseendet, otroligt hållbara och välbyggda motorer om man sköter dem, men inte mycket tolerans för slarv med oljebyten.


119 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#6
Mew skrev:
Jodå, trycksätt systemet för att läcksöka du. Kan t.ex. vara en spricka i intercoolern som öppnar upp sig lite grann vid ett visst tryck, men håller tätt annars. Kombinera gärna tryck och typ rökmaskin, men kör inte bara rökmaskin utan tryck - då kanske en sån sak inte märks eftersom det inte är under tryck.
Trycksätt med 1.4 bar om det är det laddtrycket du ska köra med, blås inte på för fullt från en kompressor, annars kan du plötsligt hitta fler läckor än du ville. tongue

Oreggad skrev:
Inga råd så sett men haft 2st b5.5 med 1.8t awt och båda hade turboras inom ett år efter inskaffande.

En familjemedlem har också just en b5.5 med awt, 41500 mil i skrivande stund, går fortfarande klockrent. Riktigt bra motorer så länge man sköter oljebyten noga, slarvar man där (typ "longlife" service) koksar de gärna igen, och då tar såklart också turbon stryk. Låter som att någon tidigare ägare kanske inte varit så noggrann på dina exemplar, eller så är det helt enkelt otur. Men har de väl börjat koksa igen är det INTE roligt att försöka åtgärda. Är ju inte bara i tråget det ligger i så fall.

Yes det ska göras inom snar framtid. Tack för svar!


Sök