2822
Sök

Hög Oljeförbrukning

31 Inlägg
Igår 15:15
Trådstartare
Hej
Har en Mazda som gått 28000 tusen mil ,med 2.3 motorn bensin och manuell låda som drar mycket motorolja
Efter ca 40mils normal körning,är nivån nere på halva oljestickan Har försvunnit ca 2dl.
Använder rekommenderade helsyntetisk motorolja 5W-30
Motorn går helt normalt,och har bra värden på besiktningen.
Bara fylla på och köra eller kan/ska man byta olja?
Tackar på förhand..
Senast redigerat av larze (för 23 timmar sedan)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 286 Inlägg
Igår 15:50
larze skrev:
Hej
Har en Mazda som gått 28000 tusen mil ,med 2.6 motorn bensin och manuell låda som drar mycket motorolja
Efter ca 40mils normal körning,är nivån nere på halva oljestickan Har försvunnit ca 2dl.
Tackar på förhand..

Du byter ju kontinuerligt ut oljan om du fyller 2 dl efter 40 mil. Men det kan ju vara bra att byta oljefiltret ibland.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 514 Inlägg
Igår 16:45
börja med att renovera hela vevhusventilationen har du tur är problemet där..  har du otur så är det ringar eller ventiltätningar..

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
Igår 18:17
Trådstartare
Vettemannen skrev:
larze skrev:
Hej
Har en Mazda som gått 28000 tusen mil ,med 2.6 motorn bensin och manuell låda som drar mycket motorolja
Tackar på förhand..

Du byter ju kontinuerligt ut oljan om du fyller 2 dl efter 40 mil. Men det kan ju vara bra att byta oljefiltret ibland.

/Benny

Böt olja och filter för 6mån sen

31 Inlägg
Igår 18:19
Trådstartare
Vettemannen skrev:
larze skrev:
Hej
Tackar på förhand..

/Benny

Har bytt,undrar om man ska ha tjockare olja

3 484 Inlägg
för 17 timmar sedan
larze skrev:
Vettemannen skrev:
larze skrev:
Hej
Tackar på förhand..

/Benny

Nödlösning som KAN fungera, men börja verkligen med att kolla vevhusventilationen. Annars kan du få andra följdfel.
Är den ok och det är ringarna kan man laborera med oljan som test.

14 514 Inlägg
för 11 timmar sedan
Mossan1 skrev:
larze skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Nödlösning som KAN fungera, men börja verkligen med att kolla vevhusventilationen. Annars kan du få andra följdfel.
Är den ok och det är ringarna kan man laborera med oljan som test.

kan ju vara ringarna som koksat igen   men tänker inte ge några intresanta tips hur man kan lösa det. då det är lite risky...smile

7 552 Inlägg
för 11 timmar sedan
Growe skrev:
börja med att renovera hela vevhusventilationen har du tur är problemet där..  har du otur så är det ringar eller ventiltätningar..

Är av samma åsikt som Growe.

Ventiltätningarna kan du kolla genom att förslagsvis köra i en jämn hastighet på 3:ansväxel i runt 50 km/t och släppa på gasen helt.
Kommer det då blårök ur avgasröret är ventilspindlarna så slitna att olja sugs förbi ventiltätningarna in i förbränningsrummen och kommer ut som blårök.

Om kolvringarna är mycket slitna konstaterar du genom ett kompressionsprov på rätt sätt.
Med rätt sätt menar jag att du kollar först UTAN att slå en skvätt olja genom tändstiftshålen, och sedan ett nytt prov MED en skvätt olja i cylindrarna.
Skiljer det mycket är det slitna kolvringar. 

Apropå hög oljeförbrukning så hade jag i tidernas begynnelse en Austin Cooper 1275 som var fabrikstrimmad enligt B-specifikationerna.
Fanns bara 5 st totalt i Sverige - BRG med dubbla vita stripes = mycket hög status på den tiden!!!!!
Den drog 1 liter motorolja på 10 mil med "vanlig" motorolja.
Med Castol R, en vegetabilisk "ricinolja", sjönk oljeförbrukningen till 1 liter på 100 mil.
Men en del av oljan försvann p g a att det "skummade" runt oljepåfyllningslocket och vevhusventilationen, som inte var sluten på tidiga BMC-A-motorerna. 
Som tur var hade jag en kompis vars bror var distriktschef för Castrol, så jag fick köpa mindre "fat" till specialpris - för det gick åt mycket olja med den kojan.
Den drog även mycket däck = en omgång på 100 mil - men det kan vara förarrelaterat??????
Ursäkta o t.

14 514 Inlägg
för 5 timmar sedan
kan vara svårt med moderna motorer och det inte är så att den drar kopiösa mängder olja  någon dl per tank är svårt att se.. 

min audi dricker en del olja men det går inte att se var det tar ivägen..  ventiltätningarna är bytta isamband med att alla avgasventiler byttes till nya.  men det säger ju inget igentligen.

ett par igen koksade skrapringar kan ju ställa till det oxå  då förbränner den lite itaget men ganska små mängder men i det stora hela blir det någon dl per tank..

Sök