Growe skrev:
börja med att renovera hela vevhusventilationen har du tur är problemet där.. har du otur så är det ringar eller ventiltätningar..
Är av samma åsikt som Growe.
Ventiltätningarna kan du kolla genom att förslagsvis köra i en jämn hastighet på 3:ansväxel i runt 50 km/t och släppa på gasen helt.
Kommer det då blårök ur avgasröret är ventilspindlarna så slitna att olja sugs förbi ventiltätningarna in i förbränningsrummen och kommer ut som blårök.
Om kolvringarna är mycket slitna konstaterar du genom ett kompressionsprov på rätt sätt.
Med rätt sätt menar jag att du kollar först UTAN att slå en skvätt olja genom tändstiftshålen, och sedan ett nytt prov MED en skvätt olja i cylindrarna.
Skiljer det mycket är det slitna kolvringar.
Apropå hög oljeförbrukning så hade jag i tidernas begynnelse en Austin Cooper 1275 som var fabrikstrimmad enligt B-specifikationerna.
Fanns bara 5 st totalt i Sverige - BRG med dubbla vita stripes = mycket hög status på den tiden!!!!!
Den drog 1 liter motorolja på 10 mil med "vanlig" motorolja.
Med Castol R, en vegetabilisk "ricinolja", sjönk oljeförbrukningen till 1 liter på 100 mil.
Men en del av oljan försvann p g a att det "skummade" runt oljepåfyllningslocket och vevhusventilationen, som inte var sluten på tidiga BMC-A-motorerna.
Som tur var hade jag en kompis vars bror var distriktschef för Castrol, så jag fick köpa mindre "fat" till specialpris - för det gick åt mycket olja med den kojan.
Den drog även mycket däck = en omgång på 100 mil - men det kan vara förarrelaterat??????
Ursäkta o t.