2587
Sök

Gnisslande rem vid ac. Precis bytt generator.

76 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Hej
Har en Toyota avensis verso 2003.
Fick superb hjälp här på forumet att felsöka ett vinande missljud. Jag bytte generator idag. Efter bytet har missljudet försvunnit. So far so good. Men nu när jag startar bilen skriker det som satan. Har försökt ett par timmar. Tyckte remmen var slappare efter bytet. Nu har jag googlat och läst och provat mig fram. Verkar som det är ACn som spökar. När jag slår på den gnisslar det och det tystnar när jag stänger av den.
Gnisslandet ger med sig efter nån minut och tystnar sedan.
Vad ska jag tänka och tro om detta? Är det bara en inkörningsperiod? Har tagit av remmen och snurrat på hjulet för ac för att försöka förstå vad som pågår.

Och är det dumt att ge sig ut på vägarna med detta bekymmer?

Tack på förhand!
/Kristoffer
Senast redigerat av Forkrefits (för 18 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
för 17 timmar sedan
har du verkligen fått dit remmen rätt?  lätt hänt att man monterar den fel  där skulle jag börja  att den skriker mer när ac är på är för att man belastar remmen mer så inget konstigt..

Kör fort så hinner inget hända...

76 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
har du verkligen fått dit remmen rätt?  lätt hänt att man monterar den fel  där skulle jag börja  att den skriker mer när ac är på är för att man belastar remmen mer så inget konstigt..

Jag tror jag fått på remmen rätt, kan inte se att det skulle gå på annat sätt. Den går på de sex hjulen som ett X.
In vid sidorna.

Som jag förstår det är det ju endast automatisk spännare med fjäder? Lyckas inte få den att spänna ut mer.
Finns det nåt annat sätt att spänna remmen på? Eller nåt sätt att få spännaren att spänna mer?

Detta var ju spännande. ?

76 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Jag fattar inte varför remmen är mindre spänd efter bytet av generatorn. Generatorn har ju en fast position med två bultar som ska genom generatorns hål för bultarna och in i fästets hål för samma bultar. Det går ju inte att sätta den fel tänker jag. Det går inte heller att spänna remmen med hjälp av generatorn.

4 223 Inlägg
för 4 timmar sedan
Forkrefits skrev:
Jag fattar inte varför remmen är mindre spänd efter bytet av generatorn. Generatorn har ju en fast position med två bultar som ska genom generatorns hål för bultarna och in i fästets hål för samma bultar. Det går ju inte att sätta den fel tänker jag. Det går inte heller att spänna remmen med hjälp av generatorn.

Är det samma diameter på löphjulet på nya och gamla generatorn då?

76 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Kan jag ha sträckt remmen så att den blivit längre när jag bytte generatorn? Tycker det verkar osannolikt. Har inte behövt använda särskilt mycket kraft under arbetets gång.

76 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
zemet skrev:
Forkrefits skrev:

Är det samma diameter på löphjulet på nya och gamla generatorn då?

Ja jag tänkte om det var det men det stämmer. Och remmen är fräsch. Annars hade jag bara testat att köpa ny rem. Men den kostar ändå 500 spänn och är inte mer än nåt år gammal så det känns inte helt rätt.

Spännaren spänner och fjädrar emot bra när jag belastar den manuellt, men det är som den inte kan spänna mer. Den skulle behöva spänna ut mer tror jag.

4 223 Inlägg
för 3 timmar sedan
Det är lurigt att trä remmen rätt ibland.

Är det samma rem,ingen justering möjlig på generatorn samt samma diameter på löphjul så är det nog så att du haft extremt otur och något löphjul går trögt eller har skurit eller så har du trätt remmen fel.

Jag gissar att du dragit den fel. Kolla noga en gång extra.

Kolla samtidigt så du inte fått något kladd på remmen som kan göra så den gnisslar.

76 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
zemet skrev:
Det är lurigt att trä remmen rätt ibland.

Är det samma rem,ingen justering möjlig på generatorn samt samma diameter på löphjul så är det nog så att du haft extremt otur och något löphjul går trögt eller har skurit eller så har du trätt remmen fel.

Jag gissar att du dragit den fel. Kolla noga en gång extra.

Kolla samtidigt så du inte fått något kladd på remmen som kan göra så den gnisslar.

Jag skruvar remmen och diskar den då. Att dra den fel förstår jag inte hur jag skulle kunna göra? Men jag är novis i ämnet. Remmen sitter såhär. https://www.skruvat.se/assets/blobs/ima … .jpg?w=800

Men jag tyckte att av hjulet snurrade lite grynigt. Inte lika fint som de andra.

Tack för input.
Senast redigerat av Forkrefits (för 3 timmar sedan)

76 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Är det bortkastad tid att skruva loss spännaren och försöka få den att pusha ut mer? Tänkte om den kärvar fast i ett visst läge, eller om man kan plocka isär och smörja, alternativt palla upp under fjädern inne i kolven så att den trycker mer.

6 338 Inlägg
för 1 timme sedan
OK! Det är alltså en multirem det handlar om och inte en V-rem som jag trodde.
Fattar jag dig rätt så är det "självspänning" på den här remmen och inte så att du kan spänna genom att vrida generatorn??!

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
för 1 timme sedan
jaka54 skrev:
OK! Det är alltså en multirem det handlar om och inte en V-rem som jag trodde.
Fattar jag dig rätt så är det "självspänning" på den här remmen och inte så att du kan spänna genom att vrida generatorn??!

finns det ens v-rem längre inte sätt det sen golf mk3 och volvo 940.. efter det har det suttit multirem 

med automatspännare.. 
väldigt sällan något går att göra åt det förutom att komma fram till varför remmen är för lång helt plötsligen..

det är nästan alltid man fått den fel monterat  kan se så rätt ut men man måste räkna med att remmen borde vara ett par cm för kort innan man hänger på den vid spännaren 

men jag har ALDRIG mekat en toyota så vad som är rätt eller fel är svårt att säga smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök