3746
Sök

behvöer hjälp med Datorer/delar

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Jag har en dator här med
P4 2800
hårdisk en 80 och en 40gig
tvkort
dvdbrännare
mm

Jag vill upgradera den med starkare processor och dugligt grafikkort

Nackdelerna mitt moderkort har ingen agp port och ingen pci-e port
så jag måste ha ett hyfsat billigt  pci grafikkort vart köper man det ?
sen om de e så att man måste byta moderkort för att upgradera processorn mm va händer med mina hårdiskar osv funkar dom på nya moderkortet mm och allt annat som sitter på det?
sen så vet ja inte vilken storlek moderkortet e på heller min data e rätt så liten ingen barbone men mitt imellen barone och meiumtover typ

Om du känner att du kan hjälpa mig lite så tar jag gärna din msn så får du mer spec på grejerna

Mvh.jimmy

PS: Beklagar stavningen som vanligt

Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare

Bmw osv..

6 Inlägg
1 december 2005
Hejsan.. För att kunna ha en snabbare och kraftigare processor behöver du inte byta moderkortet, men däremot är det betänkligt att göra det om du ska ha ett nytt graffekort, för inga pci kort duger något vidare nuförtiden. Om moderkortet passar i burken och med nätagget är svårt att veta, men det är ju dumt att chansa. hårddiskarna fungerar garanterat med alla moderkort. samma kontakttyp har använts till alla pc och mac i mer än 15 år. det finns nyare diskar med annan kontakt som är snabbare, och jag ser att dina hårddiskar är såpass slöa att om du byter processor osv så kommer du ändå få en såpass stor prestandaförlust i och med att hårddiskarn är långsamma.

om du vill ha en bra dator så köp nytt chassi, nätagg, processor, moderkort, grafikkort, minnen och hårddiskar big_smile med andra ord en komplett dator (utom cdromerna då)

Om du vill göra det billigt så finns det Intel P4 processorer för socket 478 vilket lämpar sig för din del. Att byta processorn är enkelt och fungerar säkert, men det är inte säkert att compaq moderkortet stöder någon annan processor än original. Pci grafikkort finns på komplett.se men inget av de är någorlunda bra.

Egentligen är det bäst att försöka sälja datorn som den är och köpa en ny i delar och montera ihop den själv. smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
polkagris skrev:
Hejsan.. För att kunna ha en snabbare och kraftigare processor behöver du inte byta moderkortet, men däremot är det betänkligt att göra det om du ska ha ett nytt graffekort, för inga pci kort duger något vidare nuförtiden. Om moderkortet passar i burken och med nätagget är svårt att veta, men det är ju dumt att chansa. hårddiskarna fungerar garanterat med alla moderkort. samma kontakttyp har använts till alla pc och mac i mer än 15 år. det finns nyare diskar med annan kontakt som är snabbare, och jag ser att dina hårddiskar är såpass slöa att om du byter processor osv så kommer du ändå få en såpass stor prestandaförlust i och med att hårddiskarn är långsamma.

om du vill ha en bra dator så köp nytt chassi, nätagg, processor, moderkort, grafikkort, minnen och hårddiskar big_smile med andra ord en komplett dator (utom cdromerna då)

Om du vill göra det billigt så finns det Intel P4 processorer för socket 478 vilket lämpar sig för din del. Att byta processorn är enkelt och fungerar säkert, men det är inte säkert att compaq moderkortet stöder någon annan processor än original. Pci grafikkort finns på komplett.se men inget av de är någorlunda bra.

Egentligen är det bäst att försöka sälja datorn som den är och köpa en ny i delar och montera ihop den själv. smile

Jag har ju redan uppgraderat datorn ganska mkt.. köpte ett extre minne 256mb köp en extra hårdisk 80gig köpte dvd brännare..  köpte tvkort med fjärkontroll köpte dyrt nätvärkskort mm... ska jag ta ut dom grejerna då innan jag säljer skiten? vad kan man få för den med
P4 2800mhz
256mb ram
40gb hårdisk
Vanlig cd/dvd läsare
8st usb 6bak 2 i fram
inbygt grafik kort intel extreme2

Någon som vill köpa?  smile går ju att få med dvd brännare och tv kort 512mb ram o 120gig hårdisk också men inte gratis då tongue

Bmw osv..

174 Inlägg
1 december 2005
får inte mycke för en dator nu för tiden... 2500-3000:- kanske... men uppgradera annars den du har men gör de med ram-minnet istället... 1GB räcker bra... o sen grafikkort PCI finns 128 mb lr 256 mb på siba inte så dyrt... dom funkar kanon... lycka till

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
gulleponken skrev:
får inte mycke för en dator nu för tiden... 2500-3000:- kanske... men uppgradera annars den du har men gör de med ram-minnet istället... 1GB räcker bra... o sen grafikkort PCI finns 128 mb lr 256 mb på siba inte så dyrt... dom funkar kanon... lycka till

hitta inga grafikkort alls på siba

Bmw osv..

Bmw E36
304 Inlägg
2 december 2005
Troligtvis så har dom slutat tillverka PCI kort, dom finns bara beg.
Det finns inga bra pci grafikkort heller.

Vid din situation skulle jag sälja bort moderkortet och processorn, minnet och grafikkortet. Sätt ut dom på blocket eller tradera(man brukar få bra där för datordelar) och sätt priset på bud. sen kollar du vad du kan få.

Sen skulle jag köpa moderkort med pci-e, Amd64 3200+, 1gb ram och en x800gto
Kolla priser på www.komplett.se

Sök