Jag köpte nya bromskivor idag som ska åka på. Jag noterade dock att skivorna var insmorda i fett. Ska detta fett avlägsnas före montering? Varför har man på fett? För att förhindra korrision i kartongen?
Antagligen som du säger, för att förhindra rost inne i kartongen. Du kan ju tvätta av det med avfettning eller rödsprit så blir det bra sen. Men var sparsam med vatten, för dom rostar fort. Men det kan du ju förhidra genom att snabbt vara där med en trasa och torka av.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
det är på för att hindra korrision/rost, ta bort det med typ brakelän men jag tror inte de behövs brukar inte göra det men det är nog att rekomendera att ta bort det.
Antagligen som du säger, för att förhindra rost inne i kartongen. Du kan ju tvätta av det med avfettning eller rödsprit så blir det bra sen. Men var sparsam med vatten, för dom rostar fort. Men det kan du ju förhidra genom att snabbt vara där med en trasa och torka av.
Jag tror aldrig jag har torkat av med vatten.. Oftast finns det bromsrengörare..
Jag köpte nya bromskivor idag som ska åka på. Jag noterade dock att skivorna var insmorda i fett. Ska detta fett avlägsnas före montering? Varför har man på fett? För att förhindra korrision i kartongen?
Puss!
Oavsett om du ser smuts på bromsskivorna eller inte, ska du ALLTID rengöra dem innan montering. Använd T-röd eller bromsrengöring.
Även om allt smuts och fett ångar bort och slit av med tiden, så är det dumt att börja med mindre bromsverkan än normalt. Detta i kombination med helt nya skivor, han i värsta fall minimera bromsverkan, och då är det en ren trafikfara!!
Tänk på att du har minst 20 mil inkörning på de nya bromsskivorna och det rekomenderas att du byter bromsbelägg samtidigt som skivor.
Puss & Lycka till
Turbo? No. Balls! Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge "Ecodriving is for poor people"