3461
Sök

Vad säger bilprovningen?

76 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
#1
Jag undrar om det är nån som egentligen vet vilka regler som gäller när det gäller att meka på turbomotor på en bil som inte har det från fabrik?, jag har en bmw 320i e21 1982 och tänkte sätta i en turbosnurra i den, och undrar därför detta.

BMW 320i E21

692 Inlägg
11 december 2005
#2
Du måste få intyg från bmw, vad jag hört och bmw verkar inte vilja ge ut några intyg.

1 231 Inlägg
11 december 2005
#3
Du får nog montera bort turbon inför besiktningen. Är nästan omöjligt att få igenom den annars.

Mitt projekt: Evo III

719 Inlägg
12 december 2005
#4
Gör man någon ändring måste bilen typbesiktas eftersom den inte är orginal.

Gäller om du sätter på dragkrok, chippar (trimmar) mm. Men alla skiter ju i det iprincip när det gäller chipning.

Typbesiktning är som när du besiktar ett hemma bygge för första gången. Fast dom kollar ju bara det som behövs det du säger är om gjort osv.

live free, die young.

12 086 Inlägg
12 december 2005
#5
Det finns ju en del turbokit till just ett par BMW som jag har för mig att vissa av dom va typade. Alltså ett "slutet" kit med papper som man kan bolta på sin BMW och sen besikta lagligt, någon som känner igen det?

61 Inlägg
12 december 2005
#6
nej de finns inget sådant kitt ,, inte till bmw iaf ,
har du över 75 års modell så glöm besiktning på en bmw spelar ingen roll om du uppgradert bromsar mm

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw

321 Inlägg
12 december 2005
#7
Omöjligt me besiktningen va gällande turbokonverteringar, inga försäkringar på bilen gäller vid skada/krock. Får inte ens byta till en större snurra i en bil som redan har det original, men som tur e så e dom inte så vassa på SBP så dom ser inte skillnad på en TD04-15T å en GT40 smile som ex...

Men som sagt, en konvertering går dom inte på, det kan ja lova dej...

Tough ain´t...ENOUGH!


Sök